روز جهانی کودک؛ از ایده‌پردازی کشیش مسیحی تا حمایت کودک الجزایری از فلسطین + فیلم
کد خبر: 4090396
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

روز جهانی کودک؛ از ایده‌پردازی کشیش مسیحی تا حمایت کودک الجزایری از فلسطین + فیلم

روز جهانی کودک در کشورهای مختلف در تاریخ‌های گوناگون جشن گرفته می‌شود و این روز برای نخستین‌بار از سوی «چارلز لئونارد»، کشیش کلیسایی در ایالت ماساچوست آمریکا نامگذاری و برگزار شد.

به گزارش ایکنا، امروز شنبه، هشتم اکتبر 2022 برابر با 16 مهرماه در تقویم رسمی کشورمان برابر با روز جهانی کودک است، روز جهانی کودک روزی است که برای تجلیل از کودکان به رسمیت شناخته شده‌است.

این روز در کشورهای مختلف در تاریخ‌های مختلف جشن گرفته می‌شود. 20 نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی کودک نامگذاری شده‌ است؛ گرچه روز کودکان در بسیاری از کشورهای جهان در اول ژوئن جشن گرفته می‌شود.

هر کشوری یک روز خاص را به عنوان روز کودک نامگذاری کرده و جشن می‌گیرد. این روز در ایران هر ساله 8 نوامبر و 16 مهرماه برگزار می‌شود و برای این مناسبت یک هفته را به عنوان هفته ملی به کودکان اختصاص داده‌اند.

این روز در برخی کشورها از جمله نیوزلند در اولین یکشنبه ماه مارس، تایوان و هنگ‌کنگ چهارم آوریل، بنگلادش ۱۷ مارچ، فلسطین پنجم آوریل، ترکیه ۲۳ آوریل،  کره جنوبی و ژاپن پنجم مِی، اسپانیا و انگلیس دومین یکشنبه ماه مِی برگزار می‌شود.

کشیش آمریکایی؛ ایده‌پرداز روز کودک

روز کودک برای اولین بار توسط دکتر چارلز لئونارد، کشیش کلیسایی در ایالت ماساچوست آمریکا نامگذاری و برگزار شد. لئونارد در این روز خدمات ویژه‌ای برای کودکان در نظر گرفت و آن را (Rose day) نامید که بعدها به نام روز گل رز و سپس روز کودک شناخته شد.

در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۹، سازمان ملل متحد بیانیه حقوق کودک را تصویب کرد، این سازمان همچنین پیمان‌نامه حقوق کودک را در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ به تصویب رساند.

روز جهانی کودک از ایده‌پردازی کشیش مسیحی تا حمایت کودک الجزایری از فلسطین + فیلم

پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.

روزی برای تغییر در زندگی کودکان جهان

این روز در تغییر زندگی کودکان در جهان تأثیرگذار بوده و از جمله این تأثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ کاهش سن کودکان کار در برخی کشورها مانند نیجر و اوگاندا بین پنج تا 14 سال و کاهش قابل ملاحظه سن آنان در جمهوری بنین و کامبوج.

ـ کاهش سطح فقر در جهان به‌ویژه در میان کودکان.

ـ کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به شکل قابل ملاحظه در بسیاری از کشورها به‌ویژه در برخی کشورهای قاره آفریقا و خاورمیانه.

ـ کاهش سطح سوء تغذیه در برخی کشورهای جهان مانند سومالی، افغانستان، یمن و دیگر کشورها.

حافظ قرآن الجزایری و حمایت از کودکان فلسطینی

کودکان کشورهای مختلف به‌ویژه کودکان مسلمان همواره در مسابقات و برنامه‌های مختلف حضوری فعال دارند و این حضور با موفقیت‌هایی نیز همراه بوده است، یکی از این نمونه‌ها مشارکت «عبدالقادر بودوده»، کودک الجزایری در مسابقات حفظ قرآن «مزامیر داوود» شهر «هیلیوبولیس» استان «قالمه» در الجزایر بود که به دلیل کسب مقام دوم این رقابت‌ها، جایزه‌ای نقدی از آن خود کرد.

او در اقدامی نمادین و به یادماندنی پس از دریافت جایزه از استاد خود خواست که پرچم فلسطین را به تن او بپوشاند و پس از پوشیدن پرچم، جایزه خود را در برابر دوربین رسانه‌ها تقدیم کودکان فلسطینی کرد.

روز جهانی کودک از ایده‌پردازی کشیش مسیحی تا حمایت کودک الجزایری از فلسطین + فیلم

زمانی که از عبدالقادر بودوده از خواسته‌اش قبل از اعلام نتایج مسابقات پرسیده شد، او در گفت‌و‌گو با الشروق گفت می‌خواهم از شیخ و استادم که پرچم فلسطین را بر تنم بپوشاند و خطاب به استادش گفت «می‌دانم که تو به فلسطین می‌روی و رهبر کاروان اعزامی الجزایر به فلسطین در سال 2011 بوده‌ای، می‌خواهم این امانت را به کودکان فلسطینی برسانی و جایزه‌ام را به آنان اهدا کنی».

شیخ پاسخ داد که این جایزه 400 هزار دینار الجزایری است و تو هنوز کوچک هستی و ممکن است نیاز داشته باشی گوشی تلفن بخری یا آن را به پدرت بدهی؛ اما عبدالقادر مصرانه پاسخ داد: «در راه فلسطین هر چیزی داشته باشم با تمام وجودم فدا می‌کنم و به فرزندان فلسطین می‌گویم که همه فرزندان الجزایر با شما هستند و ما آرام نمی‌گیریم تا زمانی که با هم در قدس نماز بخوانیم، پیروزی در راه است و محال نیست.»

در ادامه ویدئوی مربوط به مصاحبه با عبدالقادر، کودک الجزایری در مراسم اهدای جایزه را مشاهده می‌کنید.

در پایان باید گفت که سازمان ملل متحد با نام‌گذاری این روز در حفظ حقوق کودکان، تقویت و حمایت از این حقوق، سهم بسزایی داشته و این روز در اعطای حقوق کودکان و بهبود سطح زندگی بسیاری از آنان در جهان تأثیرگذار بوده و کاهش کودکان کار و سطح فقر را در پی داشته است.

گزارش از زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha