از بمباران پناهگاه‌ها بدون هشدار قبلی تا پیکرهای زیر آوار مانده سه هزار کودک در غزه
کد خبر: 4183315
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
حقوقدان فلسطینی در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد:

از بمباران پناهگاه‌ها بدون هشدار قبلی تا پیکرهای زیر آوار مانده سه هزار کودک در غزه

صلاح عبدالعاطی، با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار غزه و انتقاد از سکوت شرم‌آور جامعه جهانی تصریح کرد: بمباران و تخریب خانه‌ها و پناهگاه‌ها بدون هیچ هشدار قبلی انجام می‌شود و دست‌یابی به پیکر سه هزار کودک زیر آوارها ناممکن است.

صلاح عبدالعاطی، رئیس سازمان حقوق بشر فلسطین

صلاح عبدالعاطی، حقوقدان و رئیس سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق ملت فلسطین(حشد) در  گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به نقض مکرر حقوق کودکان فلسطینی به‌ویژه در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، به شرح وضعیت کنونی در نوار غزه از نظر نقض آشکار حقوق کودکان و وضعیت فاجعه‌بار این منطقه پرداخت و درخواست‌های خود را از سازما‌ن‌های بین‌المللی متولی حقوق بشر و حقوق کودکان مطرح کرد.

عبدالعاطی در ابتدای سخنان خود گفت: روز جهانی کودک (20 نوامبر برابر با 29 آبان) را در حالی پشت سر گذراندیم که نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و تداوم جنایات این رژیم علیه کودکان فلسطینی ادامه دارد و کودکان و خانواده‌های آنها در معرض قتل‌ عام و کشتار بوده و با خطر مرگ بر اثر گرسنگی، تشنگی و بیماری در نوار غزه روبرو هستند، کودکان در کرانه باختری و شهر قدس نیز در معرض، کشتار، دستگیری، آزار و شکنجه شدید هستند.

کودکان نوار غزه همچنان در نتیجه تجاوزات، حمله و محاصره تحمیل شده بر آنها رنج می‌برند و شرایط دشوار زندگی آنها در اثر این حملات و آوارگی وخیم‌تر شده است.

به گفته رئیس سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق ملت فلسطین(حشد)، حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون منجر به کشته و شهادت 13300 شهروند از جمله 5500 کودک و 3500 زن شده و بیش از 30000 شهروند فلسطینی نیز در این حملات مجروح شده‌اند که 75 درصد این مجروحان، کودکان و زنان هستند. علاوه بر این حدود 6000 نفر نیز زیر آوارها مانده‌اند که از این میان 3 هزار نفر آنها را کودکان زیر 18 سال تشکیل می‌دهند. از سویی یک‌ میلیون کودک در نوار غزه در شرایطی فاجعه‌بار زندگی می‌کنند و اکثر آن‌ها در نتیجه تجاوزات اسرائیل از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

وی افزود: نیمی از یک‌ میلیون و هفتصد هزار آواره در نوار غزه را کودکان تشکیل می‌دهند. این کودکان از کمبود آب، غذا و دارو رنج می‌برند. به دلیل تداوم تروریسم اسرائیل و نبود امنیت در اثر حملات وحشیانه، این کودکان در معرض بیماری‌های مختلف قرار دارند. از سویی با فرارسیدن فصل سرما، کمبود پتو، تشک و لباس زمستانی برای کودکان نیز محسوس است چرا که این کودکان در زمان بمباران تنها با لباسی که بر تن داشته‌اند، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

لزوم اقدام فوری سازمان‌های بین‌المللی برای توقف جنایت علیه کودکان فلسطینی

عبدالعاطی تأکید کرد: با توجه به ازدحام شدید جمعیت در مراکز مختلفی که کودکان به همراه خانواده‌های خود پناه گرفته‌اند، از جمله 914 هزار نفر تنها در مدارس وابسته به سازمان ملل و نیز جمعیت زیادی که در بیمارستان‌ها، مساجد و خانه اقوام و دوستان خود پناه گرفته‌اند؛ احتمال شیوع بیماری‌های مسری بسیار بالا بوده و از سویی بخش عمده مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز در اثر حملات رژیم صهیونیستی از کار افتاده و این به معنای آن است که خدمات بهداشتی برای همه کودکان و ساکنان شمال غزه در دسترس نیست. در وضعیت کنونی بیمارستان‌ها در نوار غزه تنها 10 ساعت در روز و با چند برابر ظرفیت کار می‌کنند، در حالی که با کمبود شدید سوخت و تجهیزات پزشکی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در طول تاریخ اشغالگری همواره با جنایت‌های خود در حال آزار و اذیت کودکان فلسطین و افزودن بر رنج آنها بوده است تصریح کرد: امروز اعمال سیاست‌های نژادپرستانه علیه کودکان با ارتکاب جنایات وحشتناک علیه کودکان افزایش داشته است که از این میان می‌توان به بمباران و تخریب خانه‌ها بر سر کودکان و خانواده‌های آنها بدون هیچ هشدار قبلی، هدف قرار دادن غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان در پناهگاه‌ها و مدارسِ وابسته به آژانس امداد سازمان ملل، بیمارستان‌ها، کلیساها و مساجد اشاره کرد. این امر نشان‌دهنده نقض آشکار حقوق بشر و همچنین کنوانسیون‌های مرتبط به حقوق کودکان و حمایت از غیرنظامیان است.

چالش‌های پیش روی کودکان در وضعیت بحرانی غزه

رئیس سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق ملت فلسطین(حشد)  تأکید کرد: کودکان فلسطینی در بخش‌های مختلف با چالش‌های فراوانی مواجه‌اند. امری که دستیابی آنها به حقوق اولیه خود را به شدت دشوار کرده است.

صلاح عبدالعاطی با برشمردن برجسته‌ترین این چالش‌ها گفت: محرومیت از حق حیات و امنیت شخصی نخستین چالش است. تلفات کشتارهای میدانی از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از 14000 شهروند رسیده و 35000 شهروند فلسطینی نیز مجروح شده‌اند. این در حالی است که 75 درصد شهدا، مجروحان و مفقودین را کودکان تشکیل می‌دهند و اکثر آنها در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی کشته یا مجروح شده‌اند.

وی محرومیت از حقوق انسانی را دومین چالش جدی اهالی غزه دانست و گفت: کودکان نوار غزه با حملات بی‌سابقه‌ای مواجهند که در آن از انواع سلاح‌ها از جمله سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی استفاده شده، امری که منجر به تخریب تقریباً 60 درصد از واحدهای مسکونی، تأسیسات زیربنایی و خدماتی در نوار غزه شده است. رژیم صهیونیستی علاوه بر این حملات، آب و برق نوار غزه را قطع کرده و ورود کمک‌های بشردوستانه و امدادی به منطقه را ممنوع ساخته است. ممانعت از رود محموله‌های سوخت، قطع ارتباطات و اینترنت تقریباً به طور کامل، نقض آشکار کلیه استانداردهای حقوق کودک مندرج در کنوانسیون حقوق کودک، پروتکل امان مبنی بر الزام حمایت از کودکان در جریان درگیری‌های مسلحانه، کنوانسیون چهارم ژنو و قطعنامه شورای امنیت مبنی بر الزام حمایت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه است.

عبدالعاطی سلب آزادی را چالش سوم برشمرد و تصریح کرد: رژیم صهیونیستی همچنان به سیاست دستگیری و بازداشت کودکان فلسطینی ادامه می‌دهد. تعداد اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی تاکنون به حدود 75 هزار نفر رسیده از جمله اینکه 360 تن از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. کودکان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی با شکنجه‌های مختلف مواجه هستند و زندان‌های این رژیم فاقد حداقل استاندارهای بین‌المللی لازم برای حفظ حقوق کودکان و حقوق زندانیان است.

صلاح عبدالعاطی، رئیس سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق ملت فلسطین(حشد) تأکید کرد: این اقدامات نقض آشکار حقوق کودکان فلسطینی و کنوانسیون حقوق کودک است که بر ضرورت حمایت از کودکان و حق زندگی آنها تأکید می‌کند. تداوم اقدامات رژیم صهیونیستی نقض فاحش حقوق بین‌الملل به‌ویژه کنوانسیون حقوق کودک بوده که این رژیم نیز در سال 1991 به آن پیوسته است.

مهمترین مطالبات سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق فلسطین

وی در ادامه با توجه به اقدامات رژیم صهیونیستی درباره مهم‌ترین  مطالبات سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق ملت فلسطین گفت: سازمان حشد از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و حمایت بین‌المللی از کودکان فلسطین مداخله و مسئولان رژیم اشغالگر را به دلیل جنایات مرتکب شده علیه کودکان فلسطینی محاکمه کند.
عبدالعاطی افزود: از جامعه جهانی می‌خواهیم که سکوت خود را شکسته و برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان به ویژه کودکان، به شکل جدی و فوری مداخله کند. همچنین از مقامات تشکیلات خودگردان می‌خواهیم که همکاری خود را با دیوان کیفری بین‌المللی افزایش داده و از آنها بخواهند که اقدامات جدی برای وادار کردن سران صهیونیست‌ به رعایت قواعد حقوق بین‌الملل انجام داده و عاملان نقض این قواعد و قوانین را مورد بازخواست قرار داده و مصونیت آنها را لغو کنند.

وی تصریح کرد: سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هم باید به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود برای اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم به منظور امدادرسانی و حمایت از کودکان غزه عمل کرده و رژیم صهیونیستی را برای توقف نقض حقوق کودکان در سرزمین‌های فلسطینی تحت فشار قرار دهند.

این حقوقدان برجسته فلسطینی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: از سازمان ملل متحد نیز می‌خواهیم که ارتش رژیم صهیونیستی را به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان افزوده و از طرف‌های عالی امضاکننده کنوانسیون‌های ژنو هم می‌خواهیم که اقدامات جدی برای حمایت از کودکان و غیرنظامیان به عمل آورند. از جمله مهم‌ترین این اقدامات در شرایط فعلی تسریع در گشایش مسیرهای بشردوستانه برای خارج کردن کودکان، زنان، غیرنظامیان و مجروحان، به ویژه از شمال غزه و بیمارستان‌هایی که در نتیجه جنایات اشغالگر خدمات خود را متوقف کرده‌اند و نیز ارائه کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی و امدادی به کودکان و خانواده‌های آنها است.
 گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام
captcha