جلوه‌ای از اخوت و اتحاد در مراسم عزاداری روستای کرمجگان + عکس
کد خبر: 4074868
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹

جلوه‌ای از اخوت و اتحاد در مراسم عزاداری روستای کرمجگان + عکس

مراسم سنتی عزاداری روستای کرمجگان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر قم، همدلی، کاروانی از اتحاد و اخوت عزاداران حسینی را به نمایش می‌گذارد.

مراسم عزاداری کرمجگانجایی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر قم و در بخش کهک استان قم، روستای کرمجگان صدها سال است که عزاداری امام حسین(ع) به شیوه‌ای خاص و خالصانه انجام می‌شود، اتفاقی که سبب شده از گوشه و کنار استان قم و کشور مشتاقان و دوستداران عصمت و طهارت هر ساله گردهم بیایند و عزاداری کنند.

این روستای خوش منظره و زیبا دارای مکان‌های تاریخی مختلف همچون چهارطاقی کرمجگان است، همچنین امامزاده نورعلی در حدود دو کیلومتری روستا واقع شده و همه روزه زائران زیادی را به خود جذب می‌کند. کرمجگان دارای مساجد و هیئت‌های مذهبی متعدد است که مهم‌ترین آن‌ها مسجد امام خمینی(ره)، مسجد مالک اشتر، هیئت شاهزاده علی‌اکبر(ع) است.

اما آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان در ماه محرم در روستای کرمجگان با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود و با وجود اینکه بیشتر پیر و جوانان این روستا به شهر قم و سایر شهرها مهاجرت کرده‌اند، با نزدیک شدن ماه محرم دلهایشان هوایی شده و برای عرض ارادت به اباعبدالله‌الحسین(ع) به روستای ابا و اجدادی خود می‌آیند تا با ساکنان روستا به عزاداری و سوگواری بپردازند.

مراسم عزادرای ماه محرم در این روستا از یک روز مانده به محرم آغاز و تا روز سیزدهم این ماه ادامه دارد و همه ساله تمام اهالی روستا چه کسانی که از کرمجگان مهاجرت کردند و چه کسانی که همچنان در روستا ساکن هستند یک روز قبل از ماه محرم، قبل از ظهر در شهر قم گردهم می‌آیند و با برگزاری مراسم سوگواری، سخنرانی و قرائت زیارت عاشورا به استقبال ماه عزای اهل بیت(ع) می‌روند.

عزاداران بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و صرف نهار و پذیرایی توسط یکی از اعضای هیئت انصارالحسین(ع) که بانی مراسم است، دسته جمعی از قم به سمت روستا حرکت می‌کنند.

قبل از روستای کرمجگان، روستایی به نام بیدهند وجود دارد و به محض رسیدن دسته عزاداری روستاییان کرمجگان به آنجا، اهالی بیدهند در ایستگاه‌های صلواتی که برپا کردند با دود کردن اسپند از این عزاداران استقبال و پذیرایی می‌کنند، اهالی کرمجگان هم با سردادن نوای یا حسین(ع) از آن‌ها تشکر و به سمت روستای خود حرکت می‌کنند؛  برخی از مردم نیز از پشت بام‌های ساختمان‌های اطراف نظاره‌گر عزاداری و تعزیه‌خوانی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند.

در ابتدای روستای کرمجگان قناتی وجود دارد که برای روستاییان مهم و قابل احترام است و به‌دلیل برجستگی ویژه‌ای که آب و تشنگی در روز عاشورا دارد، دور این قنات جمع می‌شوند و در محل قنات به سوگواری و زنجیرزنی می‌پردازند.

عزاداران سپس در هیئت شاهزاده علی‌اکبر(ع) به‌عنوان اولین هیئت حضور پیدا می‌کنند، هیئت شاهزاده علی‌اکبر(ع) بیش از 50 سال قدمت دارد. اعتقاد و محبت اهالی روستای کرمجگان به حضرت علی‌اکبر(ع) که هیئت خود را هم متبرک به نام این حضرت کرده‌اند بسیار ویژه و خاص است و مراسم خاص و ویژه‌ای در شب هشتم محرم که منصوب به عزاداری حضرت علی‌اکبر(ع) است در این روستا برگزار می‌شود.

عزاداران حسینی پس از سوگواری در این هیئت، به ترتیب به تمام تکیه‌ها و مساجد روستا سر می‌زنند و در نهایت تمام هیئت‌ها به طرف وسط روستا که در اصطلاح عامیانه به آن «میون ده» می‌گویند و امروز میدان «امام حسین(ع)» نام دارد رفته و مجدد در آن محل به سوگواری می‌پردازند.

اهالی روستای کرمجگان در دهه اول محرم به مدت 10 روز، عصرها مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌کنند، برنامه ویژه این آیین در روز متعلق به حضرت علی‌اکبر(ع) برگزار و در میدان امام حسین(ع) تعزیه حضرت علی‌اکبر(ع) به همراه مراسم عزاداری برگزار می‌شود.

در ادامه این آیین، یک روز مانده به تاسوعا برای شهدا ختم برگزار و تمام مداحان و عزاداران هیئت‌های روستا در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و بعد از آن به هیئت‌های خود برمی‌گردند.

اوج مراسم عزاداری دهه اول، آیین سنتی آتش زدن خیمه‌های خاندان رسول‌الله(ص) و شب شام غریبان است که با حضور جمع کثیری از اهالی روستا به شیوه‌ای کاملاً سنتی و از سال‌ها پیش به صورت مستمر برگزار می‌شود.

عزاداری در این روستا تا سیزدهم ماه محرم ادامه دارد و تقریباً تمام این مدت، اهالی روستا سایر کارهای خود را تعطیل و به عزاداری و نیز تعزیه‌خوانی می‌پردازند.

بدون شک بهترین عامل وحدت پیروان اهل بیت(ع) که با کمترین زحمت و کمترین هزینه مى‌تواند توده‌هاى مختلف را حول یک محور جمع کند، همین مراسم عزادارى حسینى است که این مراسم سنتی عزاداری روستای کرمجگان، کاروانی از همدلی، اتحاد و اخوت عزاداران حسینی را به نمایش می‌گذارد.

گزارش از مهنوش بهروز
انتهای پیام
captcha