آیین‌نامه مسابقات قرآنی ایران، سوغات و تحفه داوران خارجی است
کد خبر: 4064300
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

آیین‌نامه مسابقات قرآنی ایران، سوغات و تحفه داوران خارجی است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: داوران خارجی که به ایران می‌آیند آیین‌ نامه‌ مسابقات اوقاف را به عنوان سوغات با خود می‌برند و اذعان دارند که کمتر آیین‌نامه‌ای تمامی ابعاد فنی و معنامحوری تلاوت در آن دیده شده است.

نشست خبری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در نشست خبری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامی در بخش معارفی که امروز 24 خردادماه در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، اظهار کرد: بخش‌های معارفی بیشترین‌ استقبال را از سوی بانوان و مادران دارد و امروز قشری از مخاطب با ما همراه است که خیلی به آن توجه نکردیم.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته تنها کشوری در دنیا بودیم که مسابقاتی در تراز یک دوره مسابقه حاکمیتی برگزار کردیم، ادامه داد: تلاش ما در این مسابقات بر این است که نقاط قوت را حفظ و نقاط قابل بهبود را به سمت نقاط قوی ببریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مسابقات ما معتبرترین مسابقات دنیاست چون اهتمام جمهوری اسلامی ایران را به قرآن نشان می‌دهد، بیان کرد: البته مسابقات استاندارهایی دارد که به فلسفه رقابتی بودن آن برمی‌گردد و در بالاترین سطح از آن صیانت شده و بهترین داوران، داوری را به عهده دارند.

وی ادامه داد:  با شرایط کرونایی ۲ سال اخیر، ۲۶ کشور دنیا مسابقات خود را به تعویق انداختند اما ایران مسابقات خود را در تاریخ مقرر به صورت بین‌المللی با سبک مجازی برگزار کرد و برخی کشورها بعدا از ایران الگو گرفتند.

مسابقات قرآنی ایران به دنبال برداشتن گام تدبر در قرآن است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: به برکت نظامی که در رأس آن شخصیتی قرآنی وجود دارد توجه به این کتاب الهی در سرلوحه امور کشور قرار دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین حامی مشتاقان به قرآن در ایران و جهان اسلام هستند.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف مفتخر است سبکی از برگزاری مسابقات را به دنیا معرفی کرده که حتی کشوری چون مالزی با سابقه ۶۲ دوره برگزاری مسابقه قرآنی با ستاد برگزاری ارتباط می‌گیرد و می‌خواهد در بخش‌های حضوری و مجازی با مسابقات ما همراهی کند.

مجیدی‌مهر بیان کرد: در مسابقات قرآنی کشورهای دیگر اصل فعالیت صرفا مسابقه است، اما برای ما مسابقه فرع بر این رویداد است، آن چه اهمیت دارد بستری برای انس با کلام الله مجید است و بعد از آن به سمت تدبر و عمل خالصانه می‌رویم.

وی افزود: مجموعه برگزار کننده مسابقات بعد از گذشت بیش از چهار دهه برگزاری به این نتیجه رسیدند که گام در مسیر تدبر بردارند و در رشته تفسیر در پنج سال گذشته، دو رشته مفاهیم‌ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به مجموعه رقابتی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی اضافه کردیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه پنج هزار نفر داور قرآنی با مدرک داوری درجه یک تا چهار در ایران فعال هستند، عنوان کرد: داوران خارجی که به ایران می‌آیند آیین‌ نامه‌ مسابقات را به عنوان سوغات با خود می‌برند و اذعان دارند که کمتر آیین‌نامه‌ای تمامی ابعاد فنی و معنامحوری تلاوت در آن دیده شده است.

وی در مورد بخش معارفی مسابقات گفت: میزبانی این بخش، به حق به قم آمده‌ است و این شهر در بخش معارفی پیشتاز است و اهلیت برگزاری مسابقات را دارد.

مجیدی مهر افزود: در گذشته مسابقات بین المللی قرآن در طول یک هفته برگزار می‌شد اما امسال بخش معارفی به قم‌ واگذار شده و بخش‌های دیگر از مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی به استان‌های کرمانشاه، خوزستان قزوین و خراسان رضوی واگذار شده‌ است؛ اختتامیه بخش معارفی آذرماه امسال در قم و اختتامیه مسابقات بین‌المللی همزمان با مبعث پیامبر اسلام در بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

کمتر از ۲ درصد نیت‌های وقف در ایران قرآنی است

مجیدی مهر در ادامه با اشاره به نی‌ های موقوفات در کشور گفت: کمتر از ۲ درصد نیت‌های وقف در ایران قرآنی است و در حوزه موقوفات باید توجه بیشتری نسبت به موقوفات قرآنی انجام شود.

وی ادامه داد: متقاضیان اطلاع از وقف قرآنی می‌توانند با تلفن ۶۴۸۷۰۰۰۰ ۰۲۱ تماس حاصل کرده و به صورت مستقیم به بخشی که مشخصا عهده‌دار وقف‌های قرآنی است هدایت و راهنمایی‌های وقفی و حقوقی به آنان داده می‌شود؛ متقاضیان وقف قرآنی هم چنین در استان‌ها می‌توانند با ادارات کل اوقاف استان‌ها ارتباط بگیرند.

واگذاری ستاد راهبری طرح ملی حفظ کشور به اوقاف 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب ۱۰ سال قبل فرمودند که باید ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن در کشور داشته باشیم که منظورشان حافظ کل قرآن بود، اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف کارهای زیادی در زمینه تحقق این فرمایش انجام دادند اما اکنون ستاد راهبری طرح ملی حفظ کشور به مدت سه سال به سازمان اوقاف کشور واگذار شده چون عملکرد موثرتر و بهتری داشته‌ است.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به 10 میلیون حافظ باید این مهم مردمی شود که اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی بیشترین سهم را دارند، بیان کرد: در این زمینه کوتاهی و کم کاری فراوان بوده و دستگاه‌های مختلف باید پاسخگو باشند؛ اما اکنون کمتر از ۶ ماه است ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور به اوقاف واگذار شده و قرار بر این است که هیچ دستگاه و ارگانی به دفتر رهبر معظم انقلاب آمار حفظ ارسال نکند و تمام دستگاه‌ها توسط اوقاف پایش و ارزیابی می‌شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه به دنبال ریشه‌های عدم موفقیت طرح تربیت 10 میلیونی حافظ قرآن است، یادآور شد: هدایت و سیاست‌گذاری، نظارت و پایش و حمایت از فعالان و متولیان قرآنی را سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انجام می‌دهد تا مطالبه رهبر معظم انقلاب نزدیک شویم.

انتهای پیام
captcha