موافقت صهیونیست‌ها با افزایش شمار نگهبانان مسلمان در مسجد الاقصی
کد خبر: 4055919
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

موافقت صهیونیست‌ها با افزایش شمار نگهبانان مسلمان در مسجد الاقصی

رژیم صهیونیستی تحت فشار اردن مجبور به پذیرش افزایش شمار نگهبانان مسلمان در مسجد الاقصی شد.اردن هم خواسته صهیونیست‌ها درباره اخراج نگهبانان حامی حماس از قبله نخست مسلمانان را رد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که عومر بارلیو، وزیر امنیت داخلی این رژیم و همچنین پلیس این رژیم با خواسته اردن برای افزایش تعداد نگهبانان و کارکنان اوقاف اسلامی در مسجد الاقصی موافقت کرده است.

بر اساس گزارش نهاد پخش تلویزیون کان رژیم صهیونیستی، اردن درخواست افزایش 50 نیروی نگهبان وابسته به اوقاف اسلامی در مسجد الاقصی را داده بود؛ در عین حال بارلیو خواسته است که همه نگهبانان و کارکنان اوقاف که حامی حماس هستند از مسجد الاقصی اخراج شوند.

درخواست اردن در ماه مارس گذشته یعنی قبل از ماه مبارک رمضان و طی نشست بارلیو با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن مطرح شده و به طور جزئی با آن موافقت شده بود آن زمان بارلیو با افزایش شمار محدودی از نگهبانان مسجد الاقصی و حدود 15 نفر موافقت کرده بود اما حالا باید تصمیم نهایی را برای تأیید این موافقت خود اتخاذ کند.

وزارت اوقاف و امور اسلامی اردن دیروز، 19 اردیبهشت با بیان اینکه پیگیر گزارش‌ها درباره موافقت کابینه اسرائیل با درخواست اردن برای افزایش نگهبانان مسجد الاقصی است، گفت: مسئولیت و اختیار تعیین نگهبانان و کارکنان برعهده وزارت اوقاف اردن و طی هماهنگی با سازمان اوقاف اسلامی قدس است و مشارکت یا دیکته از سوی هیچ طرفی از جمله کابینه اسرائیل قابل قبول نیست.

این وزارتخانه گفته است که از سال 2016 بیش از 70 نگهبان را برای مسجد الاقصی منصوب کرده است؛ اما اقدامات خودسرانه و محدودیت‌های پلیس اسرائیل مانع کار کردن این نگهبانان می‌شود.

فهرست متحد عربی به ریاست منصور عباس در کنست روز یکشنبه تأکید کرده بود در صورتی به پیشنهاد عدم اعتماد به کابینه کنونی اسرائیل رأی مخالف می‌دهد که این کابینه درخواست‌های  اردن در رابطه با مسائل مربوط به مسجد الاقصی را بپذیرد.

اردن بارها خواستار توقف تجاوزات اشغالگران اسرائیلی علیه مسجد الاقصی و پایان دادن به اقدامات این رژیم با هدف تغییر وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر این مسجد شده است.

کمیته فلسطین در پارلمان اردن هم دیروز ضمن تأکید بر قیمومیت مطلق مسلمانان بر مسجد الاقصی، به رژیم صهیونیستی هشدار داد که صبر ۲ میلیارد مسلمان را آزمایش نکند.

قیمومیت دینی اردن بر اماکن مقدس قدس به سال 1924 برمی‌گردد که فلسطینی‌ها و مسئولان عرب با شریف الحسین بن علی، پادشاه اردن در آن زمان به عنوان قیم مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس در مارس همان سال بیعت کردند.

همچنین توافق وادی عربه که در سال 1994 امضا شد، شامل بندی درباره احترام اسرائیل به قیمومیت اردن بر مقدسات است.

 براساس قوانین بین‌المللی نیز سیطره اسرائیل بر قدس و مقدسات آن ممنوع است و این رژیم باید به تمامی مقدسات فلسطین احترام بگذارد.

معاون مدیرکل اوقاف قدس نیز اخیراً تأکید کرده بود که مساحت مسجد الاقصی که ۱۴۴ هزار متر مربع است برای نگهبانی ۱۰ یا ۲۰ نگهبان کافی نیست و نیاز به استخدام نگهبانان جدید برای مسجد‌الاقصی وجود دارد، اما اشغالگران صهیونیست در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی تأکید کرد: دخالت در کار نگهبانان و کمیته بازسازی و تصمیم‌گیری قدس، تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد اختناق در مسجد الاقصی و تصرف آن است و پس از آن، این رژیم برای کنار زدن اداره اوقاف قدس و اینکه قدس دیگر پایتخت ملت فلسطین نباشد، آماده می‌شود.

بر اساس آمار پایگاه اطلاع‌رسانی وادی حلوه در بیت‌المقدس، بیش از ۳۰ نفر از کارکنان اداره اوقاف اسلامی قدس اعم از نگهبانان و اعضای کمیته بازسازی در سال ۲۰۲۱ دستگیر و سپس آزاد شدند، این درحالی است که بیشتر آنها برای دوره‌های مختلف از مسجد الاقصی تبعید شده‌اند.

انتهای پیام
captcha