مراتب عبادت دائما در حال تعالی باشد
کد خبر: 4053260
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

مراتب عبادت دائما در حال تعالی باشد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم گفت: در سیره عبادی، مراتب عبادت باید مدام در حال تعالی باشد، عبادت نباید در یک سطح بماند، اگر بماند تکرار است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا نوروزی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا نوروزی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم در سخنرانی شامگاه هشتم اردیبهشت‌ماه در مسجدالغدیر دانشگاه قم، بیان کرد: در سیره عبادی، مراتب عبادت باید دائماً در حال تعالی باشد، عبادت نباید در یک سطح بماند، اگر بماند تکرار است.

وی افزود: نفس در مرتبه اول ممکن است در مقابل عبادت قرار بگیرد و عبادت با کراهت همراه باشد، اما مرتبه بالاتر این است که دوست داشته باشیم عبادت کنیم. برعکس این موضوع هم وجود دارد اینکه گاهی گناه را ترک می‌کنیم، اما دوست داریم گناه کنیم و صرفاً برای تسلیم امر خدا بودن این کار را انجام نمی‌دهیم.

نوروزی گفت: راه کار اینکه عبادات ما از سر علاقه و میل باشد این است که معرفت خود را رشد بدهیم، اگر به نفس خود معرفت بدهیم و آنرا تربیت کنیم با ما همراهی خواهد کرد و ما علاقمند به عبادت و ترک گناه خواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: در دعای افتتاح داریم که می‌فرماید؛ خدايا بخششت از گناهم و گذشتت از خطايم و چشم‏ پوشى‌‏ات از تجاوزم و پرده‌‏افكنى‏‌ات‏ بر كردار زشتم و بردبارى‌‏ات از فراوانى جرمم از آنچه كه از خطا و گناه عمدى‏‌ام بود مرا به طمع انداخت كه از درگاهت چيزى را كه شايسته آن از سوى تو نيستم درخواست كنم، آنچه كه از رحمتت نصيبم نمودى‏ و از قدرتت نشانم دادى و از اجابتت به من شناساندى، پس برآن شدم که با اطمینان بخوانمت.

وی گفت: خدا گاهی با حلمش ما را شرمنده خود می‌کند، وقتی گناه می‌کنیم می‌پوشاند، در برابر جهل ما، صبر می‌کند، درنتیجه انسان به طمع می‌افتد که با خداوند حرف بزند حتی طمع ما به جایی می‌رسد که چیزهایی از خدا می‌خواهیم که لیاقت آن را نداریم و در نهایت با یک ایمنی و آرامش با خدا حرف می‌زنیم و با او انس می‌گیریم.

نوروزی در پایان تصریح کرد: پس آیا با چنین خدایی بودن و سخن گفتن و سر به سجده او نهادن سختی و تکلف است؟ خداوند کاری می‌کند که انسان شرمنده می‌شود، پس چطور به سمت او نرویم؟ به این نحو فکر کردن موجب می‌شود که عبادات ما با معرفت همراه باشد و عمیق‌تر شود، نه اینکه عبادت را صرف رفع تکلیف انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha