موافقت اوکراین برای مذاکره با روسیه/ جلسه شورای امنیت تشکیل می‌شود
کد خبر: 4039277
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
آخرین تحولات اوکراین/

موافقت اوکراین برای مذاکره با روسیه/ جلسه شورای امنیت تشکیل می‌شود

در چهارمین روز جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات خصمانه، ناتو، امروز به نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور، آماده‌باش داد، از سویی اوکراین آمادگی خود برای آغاز مذاکرات با روسیه را اعلام کرده است.

به گزراش ایکنا به نقل از الجزیره، با این حال شورای امنیت سازمان ملل نیز برای بررسی بحران اوکراین تشکیل جلسه خواهد داد: دیپلمات‌ها می‌گویند؛ این نشست به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار خواهد شد. در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی قبلی این دو کشور از سوی روسیه در شورای امنیت، برخی از کشورها قصد دارند موضوع بحران اوکراین و محکومیت اقدام نظامی مسکو را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری کنند.

نشست امروز شورای امنیت، چهارمین نشست اضطراری این شورا در طول هفت روز اخیر خواهد بود که برای رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که درخواست نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی سازمان ملل را در خصوص بحران اوکراین دارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای آماده‌باش نیروهای هسته‌ای این کشور را اقدامی برای تهدید و حمله بیشتر توصیف کرده است.

وضع محدودیت اقتصادی علیه روسیه

از سویی کشورهای غربی به همراه ژاپن از انجام اقداماتی برای وضع محدودیت اقتصادی علیه روسیه خبر داده‌اند. در بیانیه مشترکی  که از سوی فرانسه، کمیسیون اروپا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، آمریکا و ژاپن صادر شده، محدودیت‌های جدید اقتصادی علیه روسیه اعلام شده است.

در این بیانیه تصریح شده است: رهبران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، ایالات‌متحده و ژاپن، اقدام نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرده و متعهد به اجرای مفاد پنج‌گانه شدند.

موافقت اوکراین برای آغاز مذاکره با روسیه

از سویی به گفته رسانه‌های اوکراینی، هیئت اوکراین به ریاست معاون وزیر خارجه با روسیه مذاکره می‌کند، یکی از مقامات اوکراینی نزدیک به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد: سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده این کشور با روسیه را نیکلای توچیتسکی، معاون وزیر خارجه اوکراین برعهده دارد.

دستیار پوتین که همراه هیئت روسیه به بلاروس سفر کرده نیز اعلام کرد: هیئت اوکراینی برای مذاکره با روسیه در شهر گومل بلاروس، عازم این شهر شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده است: بلاروس متعهد شده تا از قلمرو این کشور در حملات علیه اوکراین استفاده نشود.

کشته شدن غیرنظامیان و شکنجه اسیران

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف از مرگ 9 غیرنظامی این کشور از ابتدای حمله روسیه به اوکراین خبر داده است. وی نسبت به بروز فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد.

از سویی وزارت دفاع روسیه با اعلام به اسارت درآمدن شماری از نیروهای روسی در اوکراین، از آزار و شکنجه این افراد توسط نیروهای مسلح اوکراین خبر داده است.

آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین از روز دوشنبه و تحریم رسانه‌های روسیه

یک عضو پارلمان اوکراین از آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس در روز دوشنبه خبر داده است. از سویی رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: این اتحادیه فعالیت ماشین رسانه‌ای کرملین در اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند و دو رسانه راشا تودی و اسپوتنیک دیگر قادر به انتشار مطالب خود در این اتحادیه نخواهند بود.

انتهای پیام
captcha