از تداوم درگیری‌ها در اوکراین تا ارسال تسلیحات غربی برای ارتش این کشور
کد خبر: 4038984
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
آخرین تحولات اوکراین/

از تداوم درگیری‌ها در اوکراین تا ارسال تسلیحات غربی برای ارتش این کشور

با تداوم عملیات نظامی روسیه در کیف، رئیس‌جمهور اوکراین ضمن تأکید بر تداوم مقاومت در برابر ارتش روسیه از خنثی‌سازی طرح این کشور خبر داد و اعلام کرد: تسلیحات جدیدی از متحدان اروپایی و آمریکایی خود دریافت کرده است، از سویی روسیه ضمن تأکید بر زمین‌گیر کردن ارتش اوکراین از صدور مجدد دستور پیشروی نیروهای این کشور به دلیل خودداری اوکراین از گفت‌وگو خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ضمن تأکید بر تداوم مقاومت در برابر نیروهای روسی، اعلام کرد: در سومین روز از تهاجم روسیه، توانسته‌ایم طرح روسیه برای پیروزی در جنگ را خنثی کنیم.

زلنسکی از روس‌ها خواست تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای توقف حمله به اوکراین تحت‌ فشار قرار دهند.

وزیر دفاع اوکراین نیز با بیان اینکه آن‌ها پس از 55 ساعت مقاومت، «طرح‌های دشمن را به طور کامل خنثی کرده‌اند»، اظهار کرد: نیروهای روسی بیمارستان‌ها و مراکز غیرنظامی و آموزشی را هدف قرار داده‌اند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفت: کشورش همچنان مناطق مورد حمله نیروهای روسی را تحت کنترل دارد.

وی افزود: روسیه خواهان ایجاد هرج و مرج و تشکیل یک اداره موقت است.

معاون نخست‌وزیر اوکراین از کشته شدن بیش از سه هزار سرباز روسی خبر داد و از صلیب سرخ خواست تا برای انتقال کشته‌شدگان مداخله کند.

صلیب سرخ نیز به نوبه خود نگرانی خود را از تحولات اوضاع اوکراین اعلام کرد و گفت: که غیرنظامیان باید محافظت شوند و قوانین بین‌المللی رعایت شود.

با این حال وزارت دفاع بریتانیا امروز شنبه اعلام کرد: بخش عمده‌ای از نیروهای روسی که به سمت پایتخت اوکراین (کیف) پیشروی می‌کنند اکنون در 30 کیلومتری مرکز شهر هستند.

پیشروی نیروهای روسی در محورهای مختلف

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد: ارتش این کشور زیرساخت‌های نظامی اوکراین را با موشک‌های دقیق از هوا، زمین و دریا هدف قرار داده است.

همچنین وزارت دفاع روسیه فهرستی از تلفات ارتش اوکراین در ساعات و روزهای گذشته ارائه کرده است.

منابع روسی همچنین از صدور دستور پیشروی مجدد نیروهای روسی توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور خبر دادند. پیش‌تر ادعا شده بود پوتین شب گذشته به نیروهای روسی دستور داده است پیشروی خود را متوقف سازند.

گفته می‌شود دستور پیشروی به دلیل خودداری اوکراین از آغاز گفت‌وگو صادر شده است. برخی از کارشناسان این اقدامات را بخشی از جنگ روانی روسیه ارزیابی کرده‌اند.

برقراری مقررات منع رفت‌وآمد در خیابان‌های کی‌یف

در حالی که درگیری خشونت‌بار در برخی از خیابان‌های کی‌یف، پایتخت اوکراین در سومین روز از تهاجم روسیه در جریان است، مقامات اوکراین تصمیم به تشدید مقررات منع رفت‌وآمد در شهر گرفته‌اند و تصریح کرده‌اند، پس از وضع این مقررات هر غیرنظامی حاضر در خیابان‌ها را عضو گروه‌های خرابکار، یا واحدها شناسایی کرده و دشمن تلقی خواهند کردند.

نیروهای روسیه به بمباران شهرهای اوکراین با توپ و موشک ادامه دادند و کرملین امروز شنبه اعلام کرد که این نیروها پیشروی‌های خود را پس از دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای توقف حمله در روز جمعه در انتظار مذاکرات با کی‌یف که انجام نشد، از سر گرفته‌اند.

کرملین اعلام کرده است: اوکراین از مذاکره امتناع کرده است، اما مشاور رئیس‌جمهور اوکراین تأیید کرد: روسیه شروطی را تعیین کرده است که قابل قبول نیست.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که درگیری شدید در خیابان‌های کی‌یف جریان دارد و از مردم خواست هوشیار باشند و در خانه بمانند. درگیری‌ها امروز در بلوار پیروزی آغاز شد که یکی از شریان‌های اصلی کی‌یف است.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، امروز شنبه، تشدید مقررات منع رفت‌وآمد در پایتخت را اعلام کرد و هشدار داد که با هرکسی که بین ساعت پنج عصر (به وقت محلی) تا هشت صبح در خیابان‌ها حضور داشته باشد، به عنوان دشمن رفتار خواهد شد. مقررات پیشین رفت و آمد که با شروع تهاجم روسیه اعمال شد، بین 10 شب تا هفت صبح بود.

همچنین اعلام شده است: متروی پایتخت اکنون پناهگاه ساکنان آن است و فعلاً خدمات حمل‌ونقل ارائه نخواهد کرد.

مقاومت شدید نیروهای اوکراینی

وزارت دفاع انگلیس بریتانیا خبر داده است: ارتش اوکراین در سراسر کشور مقاومت شدیدی از خود نشان می‌دهد و پیش‌تر گزارش‌های روسیه مبنی بر تصرف شهر ملیتوپل (جنوب شرق کشور) توسط نیروهای مهاجم را تکذیب کرد.

به گفته منابع انگلیسی، روسیه هنوز حریم هوایی بر فراز اوکراین را کنترل نکرده است، امری که به طور قابل‌توجهی کارایی نیروی هوایی روسیه را کاهش می‌دهد. این احتمال وجود دارد که خسارات روسیه بیشتر از آن چیزی باشد که کرملین انتظار داشت یا اعتراف کرده بود.

وزارت دفاع روسیه از تداوم نظارت بر سطح تشعشعات اتمی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خبر داده است.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرده است: نیروهای هوابرد روسیه در کنار نیروهای گارد ملی اوکراین، از نیروگاه اتمی چرنوبیل محافظت می‌کنند.

بنا بر این بیانیه، کارکنان نیروگاه چرنوبیل به نظارت بر سطح تشعشعات اتمی این نیروگاه نظارت دارند.

مشاور وزیر کشور اوکراین ادعا کرده است: نیروهای روس در حال نزدیک شدن به نیروگاه اتمی زاپوریژا هستند، این نیروگاه یکی از چهار نیروگاه اتمی فعال در اوکراین بوده و بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود.

ارسال تسلیحات غربی برای ارتش اوکراین

صدر اعظم آلمان با اعلام حمایت این کشور از ارتش اوکراین از ارسال موشک‌های دوش پرتاب استینگر به کی‌یف خبر داد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حمله روسیه به این کشور را آغاز وضعیتی جدید در اروپا دانست و تأکید کرد: وظیفه ما کمک به اوکراین برای دفاع از خود برابر ارتش پوتین است. ما در حال تامین هزار موشک ضد زره و ۵۰۰ موشک استینگر برای دوستان خود در اوکراین هستیم.

بنا به گفته برخی از منابع این تسلیحات از طریق هلند به اوکراین ارسال خواهد شد. پنتاگون نیز از ارسال موشک‌های ضدتانک جاولین به اوکراین خبر داده است.

انتهای پیام
captcha