فاصله دور با وعده‌های دولت در ارتقای فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4016458
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
دغدغه‌های مؤسسات قرآنی قم/ 6

فاصله دور با وعده‌های دولت در ارتقای فعالیت‌های قرآنی

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت آیات هدایت قم با بیان اینکه متأسفانه در کشور بودجه و یارانه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته نمی‌شود و این موضوع باعث بعضی از مؤسسات به دلایل مالی تعطیل شوند، گفت: در دولت سیزدهم نیز تاکنون معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص نیست و این نشانه کم‌لطفی به فعالیت‌های قرآنی است.

حبیب‌الله عزیزی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ‌قرآن و عترت آیات هدایت قمحبیب‌الله عزیزی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ‌قرآن و عترت آیات هدایت قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: این مؤسسه از سال ۱۳۸۳ به طور رسمی با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به‌کار کرده است، اما سابقه فعالیت آن به سال ۱۳۷۲ بر‌می‌گردد که به تربیت حافظان قرآن پرداخت و در نتیجه بیش از پنج هزار حافظ در طول ۱۰ سال تربیت شدند.

وی ادامه داد: مؤسسه از زمان ثبت رسمی با عنوان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت آیات هدایت وارد مقوله تخصصی کودک شد و با روش نوین «زبان‌آموزی قرآن کودکان» به تربیت نونهالان پرداخت و در ادامه در همین راستا از بسته‌ای شامل قرآن مصور کودکان به نام «رنگ‌های نورانی» و یک فایل صوتی جهت آسان‌سازی تلاوت قرآن کریم با عنوان «نغمه‌های نورانی» در حضور آیت‌الله سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان قم و رئیس شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی رونمایی شد که مورد استقبال رسانه ملی نیز قرار گرفت.

عزیزی افزود: قرآن مصور کودکان در کنار تصویر، دارای آیه، ترجمه و یک داستان است و به‌دلیل اینکه کودکان سواد خواندن ندارند، داستان قصه‌گویی می‌شود؛ در کنار این‌ها کتابی با عنوان «مبانی زبان‌آموزی قرآن کودکان» برای راهنمای مربی تألیف شده است؛ همچنین با برگزاری دوره‌، مربیان فرا می‌گیرند که چگونه قرآن را بر زبان کودکان جاری کنند تا آن‌ها ضمن راحت و زیبا خواندن قرآن، معنی آیات را نیز متوجه شوند.

این فعال قرآنی استان قم گفت: روش نوین مؤسسه آیات هدایت در سطح کشور مورد استقبال خوبی قرار گرفته و مؤسسات متعددی مربیان را تحت تعلیم این روش قرار می‌دهند که همین موضوع باعث وسعت بیشتر این روش نوین شده است.


بیشتر بخوانید:

مؤسسات قرآنی و عدم توانایی در پرداخت اجاره‌بها 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم با بیان اینکه استان قم از جهت حفظ قرآن کریم، هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی رتبه اول کشوری را دارد، گفت: نماد این برتری پخش مستقیم جلسات ترتیل قرآن کریم در ماه مبارک رمضان از رسانه ملی با حضور حافظان و قاریان توانمند استان است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نهاد‌های دولتی به‌دلیل تمرکز بر مشکلات اقتصادی و معیشتی، بودجه‌ چندانی برای مسائل فرهنگی در نظر نمی‌گیرند، گفت: بسیاری از مؤسسات قرآنی به‌دلیل مشکلات مالی مانند عدم توانایی در پرداخت اجاره‌بها در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند.

عزیزی تصریح کرد: این مؤسسه از هیچ نهاد دولتی بودجه دریافت نمی‌کند و به همین دلیل دچار مشکلات اقتصادی زیادی است و به سختی گذران امور می‌کند؛ شاغلان مؤسسه هم که حدود ۱۰ نفرند، به‌عنوان خادم افتخاری قرآن و عترت مشغول به کار هستند.

وی افزود: قرآن‌آموزان مؤسسه بیشتر از فرزندان طلاب جامعة‌المصطفی(ص) هستند که در سطح پیش‌دبستانی در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، اما با توجه به حضور مربیان خانم، در مقاطع بالاتر (ابتدایی و راهنمایی) نیز کلاس برگزار می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه آیات هدایت درباره نحوه‌ برگزاری کلاس‌ها در دوران شیوع کرونا، گفت: این ویروس منحوس در کنار ضربه به فعالیت‌های اقتصادی به فعالیت‌های فرهنگی نیز لطمه زیادی وارد کرد، اما مؤسسه آیات هدایت با اعلام تعطیلی در اسفند ۹۸ بلافاصله روش مجازی و تلفنی را جایگزین کرد و در این روش به‌دلیل حضور قرآن‌آموزان از کشورهای مختلف، به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعالیت دارد.

عزیزی تصریح کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا کلاس‌ها در سطح پیش‌دبستانی با حدود ۸۰ قرآن‌آموز برگزار می‌شد که امسال به کم‌تر از نصف تقلیل پیدا کرده و به‌صورت محدود به شیوه مجازی و حضوری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

ضعف در زیرساخت‌های رسانه‌ای به آموزش ضربه می‌زند

این استاد قرآن اظهار کرد: به‌دلیل ضعف کلی در زیرساخت‌ها، رسانه‌ها نمی‌توانند به معنای واقعی رسانه باشند و پیام‌های آموزشی را منتقل کنند و این یکی از معایب آموزش غیرحضوری و مجازی است. به‌طور مثال علاوه بر مسائلی مانند پهنای باند و تلاش‌های مربیان باید یک مجموعه تولیدی رسانه‌ای توانمند وجود داشته‌ باشد تا برنامه‌های ارزشمند تولید کند که این موضوعات قطعا زمان‌بر خواهد بود.

وی گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم همکاری‌ خوبی با مؤسسات دارد و در این ایام کرونا نیز مبلغ مختصری به‌عنوان کمک هزینه به برخی از مؤسسات قرآنی پرداخت شد و هم‌چنین در کشور از بین تمام استان‌ها تنها در قم به همت آیت‌الله سعیدی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

دولت سیزدهم به فعالیت‌های قرآنی بیشتر توجه کند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت قم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگ قرآن است و برکت و اساس مملکت با قرآن است، بیان کرد: از دولت انتظار داریم اگر برکات آسمانی را می‌طلبد بیشتر به فعالیت‌های قرآنی توجه کند. در اغلب کشورها به فعالیت‌های فرهنگی یارانه تعلق می‌گیرد، اما متأسفانه در کشور ما دولت‌ها به فعالیت‌های قرآنی توجه شایسته نمی‌کنند. در دولت سیزدهم نیز متأسفانه تاکنون معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص نیست و این نشانه کم‌لطفی به فعالیت‌های قرآنی است.

عزیزی در پایان در رابطه با راه‌های جذب جوانان به قرآن، یادآور شد: این موضوع یک راه حل مشخص دارد و آن قهرمان‌‎پروری و شناساندن این قهرمانان به نوجوانان و جوانان است، طبیعتا حضور قهرمانان یک رشته در توسعه و رونق آن رشته مؤثر است؛ ما در کشور قهرمانان قرآنی زیادی داریم اما متأسفانه ناشناخته هستند که معرفی آن‌ها باعث الگوسازی می‌شود و جوانان به این مسیر علاقه‌مند می‌شوند، البته این کار سخت نیست و تنها توجه مسئولان را می‌طلبد.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha