سازمان ملل تعریف واضح و شفافی از ترور ارائه دهد
کد خبر: 4005026
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۲
در نشست «تروریسم در منطقه از منظر حقوق بین‌الملل» مطرح شد؛

سازمان ملل تعریف واضح و شفافی از ترور ارائه دهد

در نشست «تروریسم در منطقه از منظر حقوق بین‌الملل؛ بررسی قضایای شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده»، مطرح شد که ترور شهید فخری‌زاده اولین مورد به کارگیری هوش مصنوعی برای ترور دانشمند هسته‌ای را نشان می‌دهد و انتخاب اشخاص برای ترور با حق حیات مخالف است؛ از سازمان ملل می‌خواهیم یک تعریف واضح و شفافی در این خصوص داشته باشند.

گزارش نشست «تروریسم در منطقه از منظر حقوق بین‌الملل» در قمبه گزارش ایکنا از قم، نشست پایانی «مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق بین‌الملل پس از جنگ» با موضوع «تروریسم در منطقه از منظر حقوق بین‌الملل؛ بررسی قضایای شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده»، شامگاه 22 مهرماه در دانشگاه قم برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، مهدی خاقانی اصفهانی، استادیار حقوق جزا و جرم شناسی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی(سمت)، در ارائه مقاله‌ای با عنوان «پیشگیری وضعی از بزه‌دیدگی تروریستی ناشی از جنگ‌افزارهای هوش مصنوعی»، بیان کرد: در جرم‌شناسی پیشگیرانه، پیشگیری وضعی یا اجتماعی یا پیشگیری وضعیت محور مورد بررسی قرار می‌گیرد که در پی سختی‌افزایی فرصت‌های ارتکاب جرم است، تاکید پیشگیری وضعی بر کاهش امکان فیزیکی و امکان بزه است و در برابر آن پیشگیری اجتماعی یا انسان‌مدار در پی کاهش تمایل به ارتکاب جرم است.
 
استادیار حقوق جزا و جرم شناسی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی(سمت) گفت: ترور دانشمندان هسته‌ای پیش از ترور شهید فخری‌زاده بدون به کارگیری هوش مصنوعی انجام شد و ترور شهید فخری‌زاده اولین مورد به کارگیری هوش مصنوعی برای ترور دانشمند هسته‌ای را نشان می‌دهد؛ توسل تروریست‌ها به هوش مصنوعی برای ترور ضرورت چاره اندیشی را نشان می‌دهد و دیگر الگوهای سنتی پیشگیری وضعی ناکارآمدی آن‌ها اثبات شده است.
 
در ادامه نیز، محمد ستایش‌پور، استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه قم، در دومین روز این نشست به ارائه مقاله‌ای در خصوص «نگرشی انتقادی به رأی 2020 دادگاه ویژه لبنان در خصوص ترور رفیق حریری» بیان کرد: رفیق حریری نخست وزیر لبنان در انفجاری شدید در بیروت مورد اصابت دشمنان قرار گرفت. دادگاه ویژه لبنان اولین دادگاه بین‌المللی است که به منظور مقابله با تروریسم شکل گرفت که در زمره نسل سوم از محاکم بین‌المللی کیفری محسوب می‌شود.
 
استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه قم با اشاره به اینکه هیچ مدرکی دال بر مشارکت افراد حزب الله در ترور رفیق حریری وجود ندارد، گفت: اعمال 5 مجازات یکسان برای 5 عنوان متهمی متفاوت که شدت و ضعف آن‌ها متفاوت است از نکات عجیب این رای است و مورد نقد است، دادگاه مستندات کافی نیز نداشته است.

لزوم تعیین قانون برای رفتار مسئولانه استفاده از ربات‌های كشنده

خانم رشا عقیل، دانشجوی دکتری دانشگاه قم، نیز در این همایش بین‌المللی در خصوص استفاده از ربات‌ها در ترورهای انتخاب شده، بیان کرد: بسیاری از کشورها از این ربات‌ها برای قتل و ترور دیگران استفاده می‌کنند.
 
وی ادامه داد: برای جلوگيری از استفاده از روبات‌های كشنده، باید محدوديت‌‌های بین‌المللی وجود داشته باشد، زیرا اين سلاح‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و نقض اصل تناسب و استانداردهای حقوق بشر هستند.
 
عقیل بیان کرد: استفاده از ربات‌های كشنده نگرانی‌های گسترده‌ای را ایجاد می‌کند، زیرا آنها تهدیدی جدی برای زندگی در صلح و جنگ هستند و تحت نظر هيج قانون يا قاعده‌ای نيستند. مسائل حقوقی و سیاسی ناشی از استفاده از ربات‌ها باید با ارزیابی چارچوب‌های قانونی بین‌المللی و  داخلی موجود مورد بررسی قرار گیرد. 
 
عقیل در پایان تاکید کرد: لازم است قوانینی برای تعیین رفتار مسئولانه استفاده از ربات‌های كشنده، مطابق با قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بین‌الملل حقوق بشر تعیین شود.

سازمان ملل تعریف واضح و شفافی از ترور ارائه دهد

در ادامه نیز، احمد یوسف، دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه قم، بیان کرد: در سوم ژانویه 2020 در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شهید سپهبد سردار سلیمانی و برخی از همراهان ایشان اتفاق افتاد.
 
دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه قم با بیان اینکه انتخاب ترور شخص و افراد در زمان صلح در واقع از بین بردن حاکمیت دولت است که ترور در آن اتفاق افتاده است، گفت: دولت عراق در همان زمان مقامات آمریکایی را مورد انتقاد قرار داد و به آن‌ها اعلام کرد که چرا حاکمیت عراق را زیر سؤال بردید؟ وزارت عراق یک شکایت‌نامه‌ای در همین زمینه در شورای امنیت ملی و سازمان ملل طرح کرد.
 
وی افزود: انتخاب اشخاص برای ترور با حق حیات مخالف است؛ ما از سازمان ملل می‌خواهیم یک تعریف واضح و شفافی در این باره داشته باشند.
 
در پایان این نشست، از حاضرین در جلسه با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
 
همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا»، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مورخ 21 و 22مهرماه با حضور اساتید و پژوهشگران برتر و برجسته حقوق بین‌الملل ایرانی، عراقی و آمریکایی در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha