برقراری صلح در منطقه با دیپلماسی دینی امکان‌پذیر است
کد خبر: 4004791
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

برقراری صلح در منطقه با دیپلماسی دینی امکان‌پذیر است

پروفسور جیان کارلو آنلو با اشاره به اینکه دیپلماسی دینی می‌تواند صلح را برای منطقه به ارمغان آورد، گفت: در دیپلماسی دینی نقش رهبران دینی پررنگ می‌شود و در ایجاد ثبات دینی و برقراری ثبات و امنیت در منطقه کمک می‌کنند.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از ستاد خبری همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»، پروفسور جیان کارلو آنلو عضو هیئت علمی دانشگاه پارما ایتالیا در همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» که امروز 21مهر ماه در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه این همایش در نکوداشت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار شده است، اظهار کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که رهبران دینی نفوذ زیادی دارند و می‌توان با بهره‌گیری از نفوذ آنها از تهدیدات جنگی در منطقه جلوگیری کرد لذا می‌توان به پیشرفت‌ها و دیپلماسی دینی برسیم و به صلح جهانی کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی دینی می‌تواند صلح را برای منطقه به ارمغان آورد، افزود: در دیپلماسی دینی نقش رهبران دینی پررنگ می‌شود و در ایجاد ثبات دینی و برقراری ثبات و امنیت در منطقه کمک می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پارما ایتالیا با بیان اینکه توسل به زور در دیپلماسی دینی جایگاهی ندارد، بیان کرد: در دیپلماسی دینی، ملت‌ها می‌توانند با هم صحبت و رهبران با هم مذاکره کنند تا پیروان آن‌ها در صحنه جهانی و منطقه‌ای به قوانین بین‌الملل احترام بگذارند.

وی با تاکید بر برطرف شدن مناسبات مشکلات بین کشورها از سوی رهبران دینی، اظهار کرد: این اقدام توسط رهبران دینی می‌تواند انجام شود و به حل مخاصمات میان سازمان‌های بین‌المللی و درگیری‌ها کمک کند و آن‌ها را از مشکلات برهاند.

پروفسور جیان کارلو آنلو با بیان اینکه در حقوق بین‌الملل نقش ارزشهای دینی و دیپلماسی دینی نادیده گرفته شده‌است، تصریح کرد: مشارکت دولت‌ها در دیپلماسی دینی کم است در حالیکه افزایش دیپلماسی دینی به صلح جهانی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در حقوق بین‌الملل، باید به دیپلماسی دینی توجه شود هم‌چنین دیپلماسی دینی به افقهای وسیعتری کمک کند و قوانین حاکم بین کشورها و در جنگ‌های دیگر به حقوق بینالملل کمک کند و روابط بینالمللی را ارتقا ببخشد .

عضو هیئت علمی دانشگاه پارما ایتالیا بیان کرد: دیپلماسی دینی همکاریهای بینالمللی را افزایش می‌دهد و این دیپلماسی دینی بسیار فعال است و در زمینه کمک به صلح جهانی نقش‌آفرین است و این نقش باید جهانی، بینالمللی یا در غرب آسیا باشد .

وی با بیان اینکه قائل به حقوق پیروان ادیان هستیم، تصریح کرد: سند دیگری در این زمینه توسط رهبران دینی مطرح شده و اقلیتهای دینی را نیز از این نظر که گفتوگوی مشترک دارند، باید در نظر گرفت.

پروفسور آنلو با اشاره به کارهای انجام شده در زمینه دیپلماسی دینی در دانشگاه ایتالیا، ادامه داد: دیدار یک مسیحی با آیت‌الله سیستانی از جمله اقدامات انجام شده است، لذا نقش دین را نمی‌توان نادیده گرفت و این نشان‌دهنده این است که راه جدیدی باز شده و این دیپلماسی به کاهش درگیری در منطقه کمک میکند.

انتهای پیام
captcha