ارسال ۱۲۰ مقاله به همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»
کد خبر: 4002054
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
مصطفی فضائلی خبر داد:

ارسال ۱۲۰ مقاله به همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»

دبیر علمی همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» گفت: بیش از ۱۲۰ مقاله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به دبیرخانه این همایش ارسال شده و ارسال مقالات به این همایش تا ۲۰ مهرماه ادامه دارد.

به گزارش ایکنا از قم، مصطفی فضائلی، دبیر علمی همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» در نشست خبری که امروز، 11 مهرماه در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت این همایش برای همگی روشن است و متأسفانه در دو دهه اخیر شاهد مخاصمات مسلحانه زیادی در اطراف کشور ایران بودیم که برخی از این مخاصمات متوقف و برخی هنوز هم در جریان هستند و برای ایران توجه به این پدیده‌ها حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه این حوادث باید از ابعاد مختلف به‌ویژه از منظر حقوقی بررسی شود، البته در طی سال‌های اخیر در دانشگاه‌های مختلف از ابعاد دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: امیدوارم نتایج همایش از نظر علمی زوایای مختلفی را بگشاید و آورده‌هایی را در اختیار متخصصان و نهادهای ذی‌ربط قرار دهد.

فضائلی گفت: در محور اول «مخاصمات منطقه از منظر حقوق بین‌الملل و توسل به زور» به بحث گذاشته می‌شود و توجیهات طرف‌های منازعات بررسی می‌شود که از نظر حقوقی قابل قبول است یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه «تروریسم در منطقه و حقوق بین‌الملل» یکی دیگر از محورهای مورد بحث در این همایش است، بیان کرد: به‌عنوان مثال توجیه آمریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی از منظر حقوقی بررسی می‌شود و از طرف دیگر هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد از سوی ایران، از نظر حقوقی بررسی می‌شود که موجه بوده یا خیر؟ یا ائتلاف عربی عربستان سعودی یک طرف مخاصمه در یمن است و از نظر حقوقی بررسی می‌شود که اقدامش موجه است یا خیر؟

دبیر علمی همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» بیان کرد: محور دیگر همایش، «مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق بین‌الملل بشر و بشردوستانه» است که در زمان صلح و جنگ باید حقوق بنیادین افراد بشر مانند حق حیات، آزادی، عقیده، امنیت، مصونیت از تعرض محترم شمرده شود.

فضائلی گفت: به‌عنوان مثال سربازی که به میدان آمده و قوانین جنگ را رعایت کرده برای عملیات محاکمه نمی‌شود و اگر اسیر گرفته شود کسی حق تعرض به جانش را ندارد هرچند دولتش متجاوز باشد.

دبیر علمی همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» گفت: حقوق بشردوستانه شامل قوانین حاکم بر جنگ است و توسل به زور در منشور ملل متحد جایز نیست و طرف‌های مخاصمه آزاد نیستند از هر شیوه و سلاح و رفتار جنگی استفاده کنند؛ این قوانین و مقررات حاکم بر مخاصمات با رویکرد حمایت از قربانیان تنظیم شده و باید رعایت شود، مثلا حمله به غیر نظامیان، اهداف غیر نظامی و منابع زیست محیطی ممنوع و غیر قانونی است.

وی تصریح کرد: «مخاصمات در منطقه از منظر حقوق بین‌الملل پس از جنگ» نیز یکی از محورهای همایش است که کشورهای طرف منازعه پس از توقف و پایان جنگ هم باید پاسخگو باشند.

فضائلی با اشاره به اینکه در هر بخشی مقالات داخلی و خارجی با ترجمه ارائه می‌شود، بیان کرد: 60 درصد مقالات دریافتی داخلی است و 40 درصد مقالات دریافت شده از خارج از کشور عمدتا به زبان عربی بوده که در این میان از هفت کشور مقالات به زبان انگلیسی دریافت شده است.

وی با بیان اینکه پس از اختتامیه همایش، مقالات در قالب کتاب عرضه می‌شود و رهنمودها نیز به نهادهای ذی‌ربط ارائه می‌شود، اضافه کرد: مقالات همایش طی یک کارگروه چهار نفره توسط اعضای کمیته علمی در حال بررسی است تا انتخاب مقالات معقول، علمی و بر اساس تنوع مقالات و نگاه به محتوا باشد.

دبیر علمی همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» یادآور شد: نشانی سایت همایش iil.qom.ac.ir بوده و برگزاری همایش به‌صورت حضوری و آنلاین خواهد بود؛ پخش آنلاین در نشانی qom.ac.ir/ill بوده و مکان برگزاری همایش در تالار شیخ مفید دانشگاه قم خواهد بود.

انتهای پیام
captcha