افزایش تحرکات مصر برای کشاندن رام‌الله به مذاکرات سازش
کد خبر: 3994698
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲

افزایش تحرکات مصر برای کشاندن رام‌الله به مذاکرات سازش

رئیس تشکیلات خودگردان امروز در قاهره با رئیس جمهور مصر درباره احیای روند سازش با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد، این در حالی است که رژیم صهیونیستی بی توجه به اصول مذاکره به شهرک سازی‌ها و جنایات خود علیه فلسطینیان ادامه می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر امروز، 11 شهریورماه در کاخ ریاست جمهوری این کشور میزبان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و عبدالله دوم، شاه اردن بود.

بسام راضی، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که در این دیدار درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به مسئله فلسطین و ازسرگیری روند سازش در خاورمیانه گفت‌وگو شده است.

به گفته راضی، رئیس جمهور مصر در این دیدار بر اهمیت تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی مسئله فلسطین، از سرگیری مذاکرات سیاسی و تثبیت آتش‌بس میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها تأکید کرده است.

رئیس‌جمهور مصر با بیان اینکه قاهره به ملت فلسطین برای بازپس‌گیری حقوق مشروع خود مطابق با مراجع قانونی بین‌المللی کمک می‌کند، گفت که باید به موازات تلاش‌ها برای حل مسئله فلسطین روند آشتی ملی فلسطین و توافق میان گروه‌های فلسطینی نیز تکمیل شود، به گونه‌ای که از قدرت تشکیلات خودگردان و نقش آن در نوار غزه حمایت و برای بهبود اوضاع معیشتی غزه نیز تلاش شود.

سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر گفت که السیسی و رئیس تشکیلات خودگردان در این دیدار درباره ادامه رایزنی و هماهنگی فشرده میان دو طرف در موضوعات مختلف به منظور پیگیری گام‌های بعدی در خصوص مسئله فلسطین در محافل و سطوح مختلف توافق کردند.

دو طرف مصری و اردنی نیز بر اهمیت همکاری برای افزایش تلاش‌های بین‌المللی به منظور حل فرایند به اصطلاح سازش و ازسرگیری مذاکرات و حل سیاسی مسئله فلسطین مبتنی بر قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید کردند.

مصر و اردن دو کشور عربی هستند که با رژیم صهیونیستی سازش کرده‌اند (مصر در سال 1978 و اردن در سال 1994) و در همه این مدت تلاش‌های آنها برای حل مسئله فلسطین از طریق واسطه‌گری در برگزاری مذاکرات سازش به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی بی نتیجه بوده است.

از آوریل ۲۰۱۴ مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به دلیل مخالفت این رژیم با توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی و پذیرش مرزهای سال ۱۹۶۷ به عنوان اساس مذاکرات مربوط به تشکیل دولت فلسطین، به تعلیق درآمده است.

رئیس تشکیلات خودگردان نیز در مقطع اخیر در سخنان خود حرفی از شروط بازگشت آوارگان و پایتختی کامل قدس به عنوان اصول ملت فلسطین به میان نمی‌آورد و از همین رو صاحب نظران معتقدند هر گونه مذاکره‌ای در این خصوص مجددا به بن بست خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha