دلجویی آموزش و پرورش قم از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات قرآن و عترت
کد خبر: 3979879
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
با پی‌گیری ایکنا؛

دلجویی آموزش و پرورش قم از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات قرآن و عترت

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان قم در پاسخ به گلایه‌مندی از عدم حمایت این مجموعه از دانش‌آموزان‌ قرآنی، گفت: می‌پذیرم که ناحیه‌ها در این زمینه کم‌کاری کردند، اینکه حمایت معنوی خود را از دانش‌آموز دریغ می‌کنند به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و این مسئله را حتما در جلسات با مدیران آموزش و پرورش ناحیه‌های استان مطرح خواهم کرد تا دیگر شاهد این دلخوری‌ و ناراحتی‌ها از سوی دانش‌آموزان قرآنی نباشیم.

دلجویی آموزش و پرورش قم از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات قرآن و عترتدر پی گفت‌وگوی ایکنا با مادر یکی از دانش‌آموزان حافظ قرآن کریم که طی چند روز گذشته منتشر شد، مادر دانش‌آموز حافظ ۱۵ جزء قرآن کریم نسبت به عدم حمایت آموزش و پرورش قم از دانش‌آموزان‌ قرآنی گلایه‌هایی را مطرح کرد و گفت: «دخترم در مسابقات حفظ قرآن کریم دانش‌آموزان در رشته حفظ ۵ جزء رتبه اول را کسب کرد، اما دریغ از یک تماس ناقابل از سوی مدیران آموزش و پرورش استان و حتی مدیران مدرسه‌اش برای عرض تبریک و قدردانی از او.»

خبرگزاری ایکنا از قم پیرو رسالت خویش در پیگیری دغدغه‌های جامعه قرآنی در استان، این گلایه را با مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرده و با اهتمام ویژه نسبت به مرتفع‌سازی این مشکلات، گفت‌وگویی با محسن محمدی مزرعه شاهی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان قم انجام داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان قم به خبرنگار ایکنا از قم، گفت: گلایه این مادر به حق بوده و کوتاهی از سوی بعضی ناحیه‌های استان است؛ البته نباید از این نکته غافل شد که در دو سال اخیر و با آغاز پاندمی کرونا شرایط به‌طور کلی تغییر کرد و این تغییر و تحول تنها شامل حال آموزش و پرورش نبوده و نیست و تمام حوزه‌ها و بخش‌های مختلف کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

وی بیان کرد: پیش از کرونا، در استان قم، چهار روز اردوی دانش‌آموزی رایگان برگزار می‌کردیم و هر روز میزبان 400 تا 500 شرکت‌کننده مسابقات قرآنی بودیم که علاوه بر آمادگی جهت حضور در مسابقات قرآنی، برنامه‌های تفریحی و روحیه‌بخشی فراهم می‌شد و در همان اردو اختتامیه مسابقات نیز برگزار و لوح تقدیر و جوایز نفیسی به دانش‌آموزان اهدا می‌شد.


بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: متأسفانه در دو سال گذشته به‌دلیل وضعیت کرونایی امکان برگزاری اردو برای شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی وجود نداشت و علی‌رغم‌ به تأخیر انداختن برگزاری مسابقات ناحیه‌ای قرآن و عترت آموزش و پرورش، وضعیت قم از نظر کرونا بهبود پیدا نکرد و ناگزیر به‌صورت مجازی برگزار کردیم.

محمدی مزرعه شاهی بیان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان به انگیزه شرکت در اردو برای شرکت در مسابقات قرآنی تشویق و ترغیب می‌شدند که متأسفانه در وضعیت کرونایی این امکان فراهم نبود.

دریغ کردن حمایت معنوی از دانش‌آموزان قرآنی اصلا قابل پذیرش نیست

وی تصریح کرد: می‌پذیرم که ناحیه‌ها در این زمینه کم‌کاری کردند البته استدلال آن‌ها همواره کمبود بودجه و منابع مالی است و هزینه‌هایی که صرف دانش‌آموزان می‌کنند غالبا از محل خیرین تأمین می‌شود اما اینکه حمایت معنوی خود را از دانش‌آموز دریغ می‌کنند به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و این مسئله را حتما در جلسات با مدیران آموزش و پرورش ناحیه‌های استان مطرح خواهم کرد تا دیگر شاهد این دلخوری‌ و ناراحتی‌ها از سوی دانش‌آموزان قرآنی نباشیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان قم گفت: برگزاری برنامه تجلیل از برگزیدگان مسابقات ناحیه‌ای قرآنی به‌ویژه در رشته‌های حفظ قرآن کریم با ظرفيت کم را در دستور کار قرار می‌دهیم و در صورتی که به‌علت شرایط کرونایی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان برگزاری این مراسم در سطح گسترده نباشد از دانش‌آموزان برگزیده در دفتر اداره کل دعوت به‌عمل آورده و مراتب تقدیر و قدردانی و اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی را به‌جا می‌آوریم.

وی یادآور شد: برآورد هزینه جوایز نقدی دانش‌آموزان برگزیده مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزان امسال، حدود 60 میلیون تومان است که به حساب دانش‌آموزان و والدین آن‌ها واریز می‌شود.

محمدی مزرعه شاهی ضمن تشریح طرح‌های تشویقی ویژه دانش‌آموزان قرآنی استان، گفت: دانش‌آموزانی که در مسابقات قرآنی مدارس شرکت می‌کنند از سوی مدیران و معاونان مدارس تشویق و تقدیر می‌شوند، این تقدیر و تشکر گاهی اوقات همراه با اهدای یک کارت امتیاز و هدیه مادی یا هدیه معنوی و معرفی دانش‌آموز برگزیده به مراحل بعدی مسابقات قرآنی است.

وی افزود: مرحله بعدی مسابقات، ناحیه‌ای است که تقدیر و تشکر از دانش‌آموز برگزیده مسابقات قرآن و عترت ناحیه‌ای با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی همراه است؛ منتخبان استانی پس از مرحله شناسایی و کشف استعداد، به دارالقرآن‌های اختصاصی آموزش و پرورش استان، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و اداره اوقاف استان جهت رسیدن به مدارج عالی در حوزه قرآن و عترت معرفی می‌شوند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان قم اظهار کرد: در مرحله استانی مسابقات، تجلیل از برگزیدگان همراه با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی است.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه شورای قرآن و عترت آموزش و پرورش در سال‌های گذشته، مقرر شد دانش‌آموزان مقاطع بالای تحصیلی به‌ویژه در رشته‌های حفظ قرآن کریم یا حفظ کل به‌صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند.

محمدی مزرعه شاهی بیان کرد: امسال نیز دانش‌آموزانی که به مسابقات استانی راه پیدا کردند و به مرحله کشوری رسیدند، یک لوح تقدیر به همراه کارت هدیه 150 هزار تومانی به آن‌ها اهدا می‌شود، منتخبان مسابقات کشوری علاوه بر اهدای لوح تقدیر و تشکر معاون وزیر کشور و کارت هدیه نقدی به برگزیدگان، هدیه عمومی به کلیه شرکت‌کنندگان مرحله کشوری مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزان اهدا می‌شود.

حفظ و پیگیری وضعیت دانش‌آموزان نخبه قرآنی

وی ادامه داد: معرفی دانش‌آموزان در سطح کشوری به چهره و دیده شدن آن‌ها نیز کمک می‌کند و سبب دعوت از آن‌ها در محافل و جلسات قرآنی جهت قرائت قرآن و همچنین دعوت در برنامه‌های مختلف قرآنی سیما به‌ویژه در برنامه قرآنی اسراء شبکه چهارم سیما می‌شود.

وی در پایان گفت: یک مسئله‌ ویژه مورد نظر اداره قرآن آموزش و پرورش استان، حفظ و پیگیری وضعیت دانش‌آموزان نخبه قرآنی از طریق دارالقرآن‌ها است و  پس از پایان مسابقات نیز آن‌ها را رها نخواهیم نکرد و هفته‌ای یک بار اساتید قرآنی وضعیت آن‌ها را بررسی می‌کنند؛ همچنین محافل قرآنی در سطح استان را به آن‌ها معرفی می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha