به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 10 خرداد در اولین نشست از سلسله نشستهای «فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه» با بررسی دلالتهای امنیتی مشهد پنجم کتاب «الشواهد الربوبیه» صدرالمتألهین که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به نو بودن بحث فلسفه امنیت در زبان فارسی و حتی در زبانهای دیگر، با اشاره مختصر به بحث فلسفه امنیت، اظهار کرد: در بحث فلسفه امنیت در حکمت اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه، فلسفه امنیت به معنای عام به کار گرفته میشود، چراکه فیلسوفان مسلمان مباحث خود را ذیل بحث مطلق فلسفه بیان کردهاند و ما اکنون با توجه به مباحث مطرح شده توسط آنان به نوعی، ظرفیتسنجی میکنیم.
وی گفت: به استناد تصریح مستقیم ملاصدرای شیرازی که انسان خود، بهوجود نیامده است و دارای آفریدگاری است، و پس از تولد نیز نیاز به مراقبت دارد، نیازهای انسانی نهادهایی را میطلبد که از او محافظت کند و امنیت او را فراهم کند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تمدن، تعاون و اجتماع ابزارهای تحقق بقای انسانی هستند، تصریح کرد: این ابزارها برای انسان امنیتسازی میکنند؛ زمانی که اراده انسان از هر فرد به دیگری تسری پیدا میکند، تضمینی برای جلوگیری از هرجومرج نیست، چراکه با تزاحم ارادهها مواجه میشویم، بنابراین، برای حل این تزاحم، بشر به قانون روی آورده است.
وی با اشاره به اینکه قانونگذار برای بشر سبک زندگی که امنیت حاصل آن باشد، روشن میکند، افزود: ملاصدرا علاوه بر نیاز مادی به نیازهای معنوی انسان نیز اشاره میکند و تأکید دارد که قانونگذار چیزهایی را باید برای انسانها واجب کند که انسان را به یاد آخرت بیندازد، این قانونگذار باید انسان باشد.
لکزایی با اشاره به بحث هستیشناسی ملاصدرا و عوالم سهگانه ملک، ملکوت و جبروت، ضمن پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه انسان عاقل میتواند قانونگذاری کند، اظهار کرد: انسان عاقل انسانی است که امنیتاندیش است و بقای ابدی را مورد توجه قرار میدهد؛ این امر زمانی اتفاق میافتد که روح الهی در انسان پیدا شود.
وی گفت: از نگاه ملاصدرا انسان عاقل، انسان استراتژیست است و خطرات آینده را درک میکند و برای آن برنامهریزی میکند؛ صدرالمتألهین معتقد است نبی کسی است که در عالم ملک و ملکوت در تردد است و از میان انسانهای عاقل آیندهنگر انتخاب میشود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه انسان مختار میتواند زندگی خود را در سطوح مختلف تنظیم کند، تصریح کرد: این انسان میتواند گاه همانند اسب به خوردن و خوابیدن اکتفا کند و عکسالعمل غریزی داشته باشد و یا مانند شیطان اغواگر و سلطهطلب باشد و یا همانند ملک باشد که بهواسطه آن هدایت الهی در آخرت حاصل میشود؛ هدایتی که در آن امنیت توحیدی معنا پیدا میکند همه چیز فانی است و هیچ چیزی از امنیت برخوردار نیست؛ تنها وجه «رب» باقی میماند؛ در این حالت، انسان باید تلاش کند که به خدا متصل شود.
در پایان این نشست حجتالاسلام والمسلمین لکزایی به برخی پرسشهای حاضران در جلسه بهصورت مجازی، پاسخ داد.
در آغاز این نشست، رجبعلی اسفندیار، دبیر علمی نشست مذکور یکی از ویژگیهای برجسته مشهد پنجم کتاب «الشواهد الربوبیه» را پرداختن به امور زمینی و در واقع ایجاد پیوند آسمان و زمین بیان کرد.
انتهای پیام