کد خبر: 3970507
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: آیاتی در قرآن که از اتمام نور الهی در زمین سخن می‌گویند مرادشان ظهور امام زمان(عج) است که در قرآن از آن تعبیر به یوم‌الدین شده است و در حقیقت امام زمان(عج) و ولایت ایشان حقیقت دین است.

باطن و حقیقت دین ولایت امام زمان(عح) استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیاتی که ناظر به ظهور امام زمان(عج) است، اظهار کرد: چیزی که در ظهور حضرت محقق می‌شود دین الهی است و به همین خاطر از عصر ظهور تعبیر به یوم‌الدین و از خود حضرت هم در برخی روایات تعبیر به دین الهی شده است.

وی آیاتی که ناظر به نزول اتمام نور است را مربوط به زمان ظهور امام زمان(عج) دانست و ادامه داد: آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه صف در مورد درگیری مشرکین با دستگاه انبیا است و خداوند در این آیات می‌گوید اراده مشرکین این است که نور الهی را با دهان خود خاموش کنند ولی نور الهی تمام و کامل عالم را فرا خواهد گرفت و نور در این آیه تفسیر به امام شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در سوره تغابن ذیل آیه ۷ و ۸ آورده شده که به همه بگو به خدا قسم همه مبعوث و با اعمال خود مواجه می‌شوید و این برای خداوند کار آسانی است و سپس می‌فرماید به خدا و پیامبرش و به نوری که از عالم بالا نازل کردیم ایمان بیاورید و روایات ذیل این آیه مراد از نوری که خدا نازل کرده است را آل محمد(ص) دانسته‌اند.

وی افزود: نوری که خداوند اراده کرده است در عالم به اتمام برساند همین نوری است که در نبی مکرم اسلام و ائمه(ع) است و با ظهور امام زمان(عج) کامل و تمام می‌شود.

میرباقری با اشاره به آیه ۳۳ سوره توبه در رابطه با چگونگی اتمام نور الهی، گفت: خداوند در این آیه می‌گوید: پیامبر(ص) را همراه با هدایت و دین حق به سمت مردم فرستاده است و اراده الهی این است که این دین به‌طور کامل محقق شود اگرچه که مشرکان دوست ندارند.

وی گفت: حقیقتی که با پیامبر(ص) نازل‌ شده است، یکی قرآن است که از آن تعبیر به هدایت‌ شده و دیگری دین حق است که مراد از آن همان امامی است که خدا او را بر همه ادیان غالب می‌کند؛ زیرا باطن و حقیقت دین همان امام و ولایت امام است و بقیه اعمال ظواهر دین هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دوره ظهور حضرت، دوره غلبه کامل دین است، گفت: در تفسیر عیاشی ذیل آیه ما قبل آخر سوره فتح روایتی را نقل می‌کند که در عالم کسی باقی نمی‌ماند، مگر اینکه به پیامبری حضرت محمد(ص) اقرار می‌کند و در روایت دیگر ذیل همین آیه آمده است که این آیه ناظر به رجعت است که عالم در اختیار دین حق قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در برخی آیات از امام تعبیر به دین کرده‌اند، افزود: خداوند در آیات ۱۹ به بعد سوره معارج انسان را موجودی بی‌حوصله و حریص در نداری و بخیل در دارایی معرفی می‌کند؛  مگر مصلین که در روایات آمده مصلی کسی است که دنبال امام حرکت می‌کند و مقابل سختی‌ها جزع و فزع نمی‌کند و دائماً در نماز است و از امکاناتی که خدا به آن‌ها داده سهم معلومی را برای محرومان و درخواست‌کنندگان قرار می‌دهد.

میرباقری در پایان اضافه کرد: خداوند در ادامه می‌فرماید که مصلین کسانی هستند که «یوم‌الدین» را تصدیق می‌کنند و امام باقر(ع) ذیل این آیه در روایتی فرمودند: یوم‌الدین روز خروج حضرت مهدی(عج) و روز ظهور دین الهی است، بنابراین در این آیه از امام زمان(عج)  تعبیر به دین شده است.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: