موضع قاطع ایران بازپس‌گیری مناطق اشغال شده آذربایجان است
کد خبر: 3956945
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
عراقچی:

موضع قاطع ایران بازپس‌گیری مناطق اشغال شده آذربایجان است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور گفت: با شروع درگیری اخیر موضع دوباره انقلاب اسلامی ایران حمایت از آزادسازی مناطق اشغال شده آذربایجان بود که به صراحت اعلام شد.

موضع قاطع ایران بازپس‌گیری مناطق اشغال شده آذربایجان استبه گزارش ایکنا از قم، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، امروز 11 اسفندماه در همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره‌باغ» که با هدف تبیین بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مناقشه قره‌باغ در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، گفت: قره‌باغ یکی از بحران‌های بسیار پیچیده و طولانی در منطقه قفقاز به‌شمار می‌رود و تاریخ این منطقه نیز بسیار پرهیجان است و لذا قره‌باغ در این میان همیشه یک نقطه تنش و بحرانی بوده است.

وی افزود: مشکل اساسی که پس از شروع جنگ و درگیری رخ داد و با اشغال مناطق آذربایجان این جنگ فی‌الواقع متوقف شد، این بود که جامعه بین‌المللی و به‌ویژه کشورهای غربی از حل و فصل این بحران ناتوان ماندند.

عراقچی گفت: در آن مقطع گروهی به نام گروه مینسک با ریاست مشترک سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه با هدف حل و فصل این بحران تشکیل شد که واقعیت سال‌های گذشته نشان داد که این سه کشور در این امر ناتوان و ناکام ماند، از طرفی هم جمهوری اسلامی ایران از ابتدا موضع منطقی و عادلانه که مخالفت با اشغالگری بود را ابراز کرد و کمک‌های بسیاری نیز در همین راستا به آذربایجان صورت گرفت.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌علت روابط ناشی از حسن هم‌جواری که با کشورهای منطقه دارد، از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده و هست و در موقعیتی که بتواند این موضوع را حل و فصل کند، حضور داشته و هم‌چنان به نقش خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت سد خداآفرین فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ادامه داد: انعقاد قرارداد ساخت سد خداآفرین در منطقه‌ای که تحت اشغال قرار گرفته بود، نشان‌دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان و عدم مشروعیت دادن به اشغال این سرزمین‌ها بود.

حمایت ایران از آزادسازی مناطق اشغال شده آذربایجان

عراقچی ادامه داد: در طول این سال‌ها روابط ایران و آذربایجان از شکوفایی بسیار خوبی برخوردار بود و پروژه‌های مختلفی بین دو کشور تعریف شد و گردشگری سلامت و تبادل مرزی در نقاط مشترک دو کشور قابل توجه بوده‌ است.

وی تصریح کرد: روابط اقتصادی ایران و آذربایجان در دوران سخت تحریم به قوت خود باقی بود و در زمان تحریم‌ها ارتباطات بسیار خوب ایران و آذربایجان حفظ شد که این ارتباط بر مبنای احترام و منافع متقابل بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور ضمن اشاره به اینکه با شروع درگیری اخیر موضع دوباره انقلاب اسلامی ایران حمایت از آزادسازی مناطق اشغال شده آذربایجان بود که به صراحت اعلام شد، اظهار کرد: جنگ در منطقه تبعات سنگینی را برای همه دارد و سبب دخالت‌های خارجی و گروه‌های تروریستی و ناآرامی و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و لذا بلافاصله پس از شروع جنگ، جمهوری اسلامی ایران در راستای خاتمه دادن به جنگ با عنایت به آزادسازی مناطق اشغال شده آذربایجان، فعال شد.

حفظ سیاست؛ حسن همجواری ایران با کشورهای همسایه

عراقچی بیان کرد: تهیه طرح جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مبتنی بر توقف مخاصمات، آزادسازی مناطق و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده و شروع گفت‌وگوها برای رسیدن به پایداری در مناطق اشغال‌شده با حفظ احترام به حقوق مردم مناطق و ایجاد راه‌های ترانزیتی و ارتباطات انسانی میان کشورها بود. طرح صلح که نهایتا بین دو کشور در منطقه شکل گرفت نزدیک به طرح معرفی شده توسط جمهوری اسلامی ایران بود و به این علت مورد حمایت ما نیز واقع شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان وجود دارد و ما حتما به روابط شایسته بین دو طرف ادامه خواهیم داد و این به علت سیاست حسن همجواری است که جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همسایگی را با تمام کشورهای همسایه حفظ کرده است.

عراقچی در پایان گفت: این سیاست حسن همسایگی ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده‌ است که می‌توانیم در حل و فصل مناطق منطقه‌ای حضور مؤثر و فعال داشته‌ باشیم.

انتهای پیام
captcha