انتقاد محسن رضایی از عملکرد وزارت امور خارجه در مسئله قره‌باغ
کد خبر: 3956927
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

انتقاد محسن رضایی از عملکرد وزارت امور خارجه در مسئله قره‌باغ

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: در حالی که در کمیته آتش‌ بس، ایران را راه نداده‌اند چگونه وزارت خارجه از موفقیت افتخارآمیز صحبت می‌کند؟ دولت باید در راستای حضور ایران در کمیته آتش‌ بس و بازسازی قره‌باغ اهتمام جدی بورزد.

انتقاد محسن رضایی از عملکرد وزارت امور خارجه در مسئله قره باغبه گزارش ایکنا از قم، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز، 11 اسفندماه در همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره‌باغ» که با هدف تبیین بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مناقشه قره‌باغ در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، گفت: حوزه علمیه قم در 40 سال اخیر تاریخ‌ساز است و این کارهای مهم و کلیدی و استراتژی را در سطح جهان اسلام به عمل می‌آورد و این‌گونه همایش‌ها تا زمان رسیدن به نتایج مورد انتظار ملت ایران و مقام معظم رهبری ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان، تنها همسایه ما نیست و نباید نگاه به آن مانند همسایگان دیگر باشد، زیرا ما یک ملت در دو کشور هستیم، افزود: ما یک ملت با یک فرهنگ، مذهب و با یک سابقه تاریخی و دارای اشتراکات فراوانی هستیم و یکی از اشتباهات بزرگ سیاست خارجه دولت ایران این است که آذربایجان را نیز یک کشور همسایه می‌داند.

رضایی ضمن اشاره به هزاران شهید ایرانی برای آزادی آذربایجان از دست تزارها، بیان کرد: چگونه می‌شود آذربایجان را با دیگر کشورهای همسایه مقایسه کنیم؟ اولین چیزی که باید در سیاست خارجه به آن پایان داده شود، نگاه مقایسه‌ای آن‌ها به آذربایجان با سایر کشورهای همسایه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان، ما در ایران جشن گرفتیم و این پیروزی را یک نعمت الهی شمردیم و با تمام توان به کمک آذربایجان شتافتیم و در راستای بازسازی آذربایجان کمک‌های فراوانی از سوی ایران انجام شد.

وی گفت: متأسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه قره باغ از مرزهای بین‌المللی گذشت و وارد قره‌‍باغ شد؛ از عجایب تاریخی این است که همان کسانی که ارمنستان را تحریک کرده‌اند تا به قره‌باغ حمله کند، امروز به عنوان مدافعان آذربایجان، در قره‌باغ لشکر پیاده کرده‌اند.

رضایی تصریح کرد: تمام قره‌باغ باید آزاد شده و به آذربایجان داده شود و هیچ کشور خارجی نباید در آن‌جا حضور داشته باشد؛ جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این ماجرای جنگ ناجوانمردانه ارمنستان به قره‌باغ عزیز، با همه توان خویش حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از قطعنامه سازمان بین‌الملل دفاع کرد و هیچ‌وقت از جمهوری خودساخته آرتساخ در قره‌باغ حمایت نکرد، ادامه داد: در جنگ 1990، 43 میلیون دلار مخارج مهاجرین قره‌باغ و برادران آذری توسط ایران تأمین شد و کارهای بزرگ دیگری نیز انجام شد اما دست‌های پنهانی آمده و باعث خدشه‌دار شدن رابطه ایران و آذربایجان شد.

رضایی با بیان اینکه مشکل حال حاضر قره‌باغ این است که کشورهای دیگری وارد آن شده‌اند و قصد تقسیم ارث و میراث دارند، تأکید کرد: در حالی که در کمیته آتش بس، ایران را راه نداده‌اند چگونه وزارت خارجه از موفقیت افتخارآمیز صحبت می‌کند؟ با وجود حضور ترکیه و روسیه و ارمنستان، چرا نماینده‌ای از ایران که برادر صمیمی آذربایجان است، در کمیته آتش بس نیست؟ چنین امری، قابل قبول نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از عدم حضور ایران در میدان بازسازی آذربایجان، اظهار کرد: دولت باید در راستای حضور ایران در کمیته آتش بس و بازسازی قره‌باغ اهتمام جدی بورزد.

وی افزود: باید قره‌باغ خودمختار ویژه‌ای درست شود که متعلق به آذربایجان است و تمام کشورهای خارجی باید از آن خارج شوند و ارمنستان نیز باید مناطقی که در دست دارد را تحویل داده و خارج شود.

رضایی تصریح کرد: در این هشت سال غفلت در مورد بسیاری از همسایگان ایران صورت گرفت و سرابی به نام غرب و اروپا مورد توجه قرار گرفت و اشتباه بزرگی در هشت سال گذشته بود که جز یک دیپلماسی کاغذی و انبوه کاغذ امضا شده‌ای که ما به آن عمل کردیم اما طرف مقابل به آن عمل نکرد، دستاورد دیگری نداشت.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت 15 کشور همسایه در راستای تحریم‌شکنی و خنثی کردن تحریم‌ها استفاده نشد و سیاست همسایگی تضعیف شد، گفت: حوزه علیمه قم که وابستگی جناحی ندارد و جز به اسلام و قرآن و تاریخ پر افتخار ایران تعلق دیگری ندارد، دبیرخانه‌ای در خصوص مسئله قره‌باغ تشکیل دهد.

انتهای پیام
captcha