محدودکردن تفسیر آیه به یک مورد خاص وجهی ندارد + صوت
کد خبر: 3938616
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:

محدودکردن تفسیر آیه به یک مورد خاص وجهی ندارد + صوت

استاد سطح عالی حوزه گفت: وجهی ندارد ما مفهوم و تفسیر آیه را به خصوصیات آن مورد محدود کنیم، بلکه بالاتر از این وجهی ندارد الفاظ را بر معنای محدود عرف تطبیق کنیم.

هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 11 آذرماه در ادامه مباحث تفسیر سوره نور، به آیات 27 تا 29 اشاره کرد و گفت: این آیات همگی بر رعایت حریم خصوصی افراد تأکید دارد؛ در آیه 27 فرمود که بدون اذن وارد خانه دیگران نشوید و اگر گفتند برگردید، برگردید و اگر کسی در آنجا نبود، بازگردید، اما در آیه 29 فرموده است که اگر خانه‌ای ساکنی ندارد و در آن متاع و چیزی برای شما وجود دارد، اشکال ندارد وارد شوید.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: پس دو شرط برای ورود به این بیوت وجود دارد؛ اول اینکه متاعی متعلق به شما در آنجا وجود دارد و دوم اینکه غیرمسکونی هم باشد؛ در ادامه فرموده که خداوند انگیزه شما را از ورود به خانه دیگران می‌داند، در حالی که بخواهید کتمان کنید، زیرا آشکار و پنهان برای بشر معنا دارد، نه برای خدا.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: این سه آیه جنبه ادب اجتماعی را بیان فرموده است که باید رعایت حقوق دیگران را داشته باشیم و با احترام و با اذن مردم وارد خانه آنها شویم؛ گاهی ممکن است فرد آمادگی ندارد شما وارد حریم خصوصی او اعم از خانه، تلفن همراه یا صفحه کامپیوترش شوید و اگر در اختیار شما نگذاشت، ناراحت نشوید؛ البته از طرف دیگر در روایات توصیه زیادی شده بر اینکه به دیگران خدمت کنید.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: اگر در شرایط خاص مانند ناامنی هستیم، اشکال ندارد وسیله شخصی مانند موبایل را در اختیار برخی افراد که ممکن است آن را بدزدند، قرار ندهیم، اما در مجموع توصیه دین، کمک به دیگران است. بنابراین افراط و تفریط در هر جایی پسندیده نیست.

معنای غض بصر

وی همچنین با اشاره به آیه 30 این سوره، «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»، گفت: غض بصر و حفظ فروج معنای ظاهری این آیه است و برخی مفسران تنها همین معنا را بیان کرده‌اند؛ یعنی مؤمنان باید چشمان خود را از حرام ببندند، در مورد شأن نزول آیات گفته شده که زنان و مردان در این زمینه‌ها اهل مراعات نبودند؛ به تعبیر برخی بزرگان، فضای جزیرة‌العرب زمان نزول و بعثت پیامبر(ص) شبیه فضای غرب امروز بوده که ولنگاری در آن زیاد بوده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به روایات خلوت با نساء، اظهار کرد: آیت‌الله خویی فرموده که بسیاری از روایات خلوت با زنان مربوط به خلوت در کنار بیت‌الخلاء است؛ یعنی توالت‌هایی در کنار منازل آنان بود و زن و مرد مختلط در آنجا بودند و جلیس هم می‌شدند و می‌نشستند و با هم صحبت می‌کردند. این آیات ناظر به این است که خودتان را بپوشانید.

وی اضافه کرد: البته نکته بنده این است که وجهی ندارد ما مفهوم و تفسیر آیه را به خصوصیات آن مورد محدود کنیم، بلکه بالاتر از این وجهی ندارد الفاظ را بر معنای محدود عرف تطبیق کنیم. مثلاً اینکه خدا نور آسمان و زمین است، مراد این نوری نیست که ما می‌بینیم. آیه «غض بصر» و «حفظ فرج» هم مصادیقی دارد که یکی از آنها همین معنای ظاهری است. ولی شاید معنای بالاتر آن این است که هر چیزی که شما را تحریک می‌کند و مانع تزکیه است، ترک کنید.

کد
انتهای پیام
captcha