انتشار رساله تفسیری عرفانی عالم بوسنیایی
کد خبر: 3709659
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

انتشار رساله تفسیری عرفانی عالم بوسنیایی

گروه بین‌الملل – رساله تفسیری عرفانی «عبدالله عبدی افندی بوسنوی» از علمای قرن دهم هجری بوسنی وهرزگوین به عنوان بخشی از کتاب «رساله مراتب یقین» در تهران چاپ و منتشر شد.

انتشار رساله تفسیری عرفانی عالم بوسنیایی

به گزارش ایکنا؛ سه کتاب «دانه و دام»، «سفر نامه محمد خانجیج بوسنوی به مصر» هردو نوشته علی‌اکبر ضیایی و «رساله مراتب یقین» به قلم علی‌اکبر ضیایی و زهرا کدخدا مزرجی با انتشار از سوی نشر بین‌المللی «امین» در تهران روانه بازار کتاب شد.

کتاب دانه و دام در دو بخش نوشته شده است که بخش اول آن مربوط به مطالعات راهبردی اسرائیل در حوزه افراط‌گرایی دینی در خاورمیانه و نیز بهره‌گیری از تجارب عقلانی شیعی و اعتزالی در ترمیم شکاف‌های اعتقادی در کلام یهود است.

بخش دوم این کتاب نیز به مطالعات راهبردی انگلستان برای زدودن آموزش‌های جهادی از تعالیم دینی در مدارس و دانشگاه‌های اسلامی و ترویج اسلام متطابق با ارزش‌های غربی و هدایت مرجعیت دینی به سمت منافع غربی در جهان معاصر اختصاص یافته است.

در کتاب «سفر نامه محمد خانجیج بوسنوی به مصر» روابط فرهنگی بوسنی و هرزگوین با دنیای فکری مصر به تصویر کشیده شده است و در کنار پرداختن به نقاط مثبت و منفی فرهنگ مصر از نقش سلحشوران صقالبه در تاریخ اسلام سخن گفته شده است.

کتاب رساله مراتب یقین با مقدمه‌ای بس طولانی و محققانه درباره یقین در لغت، تفسیر، عرفان و فلسفه به خوبی به تبیین مراتب یقین پرداخته و با نگاهی نقادانه دیدگاه مستشرقان در این باره را به چالش کشیده است.

انتشار رساله تفسیری عرفانی عالم بوسنیایی

نویسندگان این کتاب فصلی را به تصحیح رساله فارسی«سر یقین فی تفسیر قوله تعالی اعبد ربک حتی یاتیک الیقین» نوشته عبدالله عبدی افندی بوسنوی یا بوشنیاک از علمای قرن دهم هجری بوسنی و هرزگوین اختصاص داده‌اند.

این عارف نامدار بوسنیایی علی رغم اینکه به سرزمین ایران سفری نداشته است؛ اما با نثری زیبا و روان به تفسیر ایه 99 سوره حجر پرداخته است. این اثر ارزشمند می‌تواند دلیلی روشن بر تأثیر فرهنگ ایران اسلامی بر مسلمانان و نخبگان برجسته منطقه بالکان باشد.

علی‌اکبر ضیایی پژوهشگر سابق انستیتو بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی وابسته با دانشگاه بین‌المللی مالزی است که در زمان حضور در مالزی مطالعات میدانی متعددی درباره جریان‌های اسلامی انجام داده است. کتاب‌های قومیت‌های مسلمان در جنوب شرق آسیا و افراط‌گرایی دینی در جنوب شرق آسیا از دیگر کتاب‌های او به شمار می‌آید.

زهرا کدخدا مزرجی کارشناس فقه و حقوق اسلامی از جامعه المصطفی العالمیه است که مطالعات زیادی درباره علوم قرآنی و فعالیت‌های مستشرقان اروپایی در زمینه قرآن کریم انجام داده است از وی پیش از این کتاب تخیلات نعیم فراشری تصحیح  و منتشر شده است.

انتشار رساله تفسیری عرفانی عالم بوسنیایی

تصویری از سه کتاب معرفی‌شده

انتهای پیام

captcha