15 هزار قمی در 24 مسجد معتکف می‌شوند
کد خبر: 3586824
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
حجت‌الاسلام تکیه‌ای خبر داد:

15 هزار قمی در 24 مسجد معتکف می‌شوند

گروه اجتماعی: مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم با بیان اینکه فضای اعتکاف برای 15 هزار نفر در قم مهیا شده است، گفت: اعتکاف قم از لحاظ علمی و فرهنگی، حضور و محتوا سرآمد کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه ای امروز 15 فروردین در نشست خبری ستاد اعتکاف با بیان اینکه رجب آغاز فصل بندگی است، عنوان کرد: هر چیز اول سالی دارد و اول سال بندگی رجب است؛ رجب ماه تخلیه به معنای خانه تکانی دل، شعبان ماه تخلیه یعنی زنگارزدایی و شفاف سازی و رمضان ماه تجلیه و تجلی خداوند در بنده صالح مومن است.
مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم، با بیان اینکه اکنون مراسم معنوی اعتکاف نه تنها ملی بلکه به صورت فراملی برگزار می‌شود، ادامه داد: سال گذشته 750هزار نفر در 5هزارو 500 مسجد در کشور معتکف شدند و همچنین بر اساس تفاهم نامه بین ستاد اعتکاف مرکز و جامعة المصطفی مراسم اعتکاف سال گذشته در 62 کشور برگزار شد، که نقش جشنواره ادبی هنری و علمی اعتکاف در این فراگیری بسیار قابل توجه است.
وی گفت: برگزاری مراسم اعتکاف در ایام البیض ماه رجب برابر با 22، 23 و 24 فروردین در مساجد جامع کشور و مساجدی در خارج از کشور خواهد بود، این ایام دو همزمانی دارد، یکی همزمانی با اعمال ام‌داود و دیگری همزمانی با حضور مادر علی‌بن ابی طالب در بطن کعبه و ولادت امیرالمومنین، 13، 14 و 15 رجب ایام ضیافت پروردگار از مادر امیرالمومنین در کعبه است. 
تکیه ای افزود: همایش معتکفین 19 فروردین ماه از ساعت 17 با حضور افرادی که کارت حضور در اعتکاف دریافت کرده‌اند، با ارائه آداب و احکام توسط حجت الاسلام والمسلین فلاح زاده و فلسفه اعتکاف توسط حجت الاسلام ماندگاری در مصلی قدس قم برگزار می شود.
وی با بیان اینکه پذیرش معتکفین از ساعت 21 شامگاه 13رجب برابر با 21 فروردین آغاز می شود و تا ساعت 24 ادامه خواهد داشت، گفت: پس از استقرار معتکفین از اذان صبح 13 رجب مراسم اعتکاف با زیارت آل یاسین آغاز می شود و تا شامگاه 15 رجب با نیایش عصر روز سوم و انجام اعمال ام‍داوود پایان خواهد یافت. 
مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم با بیان اینکه برنامه های در نظر گرفته شده برای این ایام با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی اجرا خواهند شد، اظهار داشت: برنامه های در نظر گرفته شده برای معتکفین در قالب عناوین «سیره وارستگان»؛ حضور اساتید اخلاق در جمع معتکفین، «خلوت صاحبدلان»؛ پرداختن به مناجات های صحیفه سجادیه و مضامین آن، «جشن ولایت»؛ ویژه ولادت امیرالمومنین علی(ع) در کلیه مساجد و با حضور اساتید اخلاق و مادحین اهل بیت(ع)، «سوگ ام المصائب»؛ ویژه وفات حضرت زینب(س) با حضور مرثیه سرایان اهل بیت(ع)، «کلام حق»؛ جلسات انس با قرآن، «همسنگران ایثار»، یادواره شهدا؛ «چشمه اندیشه»، «پیمان بندگی» و ... برگزار خواهد شد.
تکیه ای اضافه کرد: برنامه ریزی بیش از 200 حلقه معرفت با موضوع سبک زندگی اسلامی، برپایی نمایشگاه های تخصصی عفاف و حجاب، سیره اهل بیت و احکام نموداری، همچنین حضور مهمانان خارجی و گفتگو با افراد تازه مسلمان شده از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای ایام اعتکاف است.
وی گفت: اعتکاف ویژه دانشجویان خواهر و برادر، اعتکاف ویژه دانش آموزان و اعتکاف ویژه ایثارگران و اعتکاف ویژه غیر ایرانی ها با برنامه های ویژه و متناسب نیز برگزار می شود.
نام نویسی 21 هزار نفر / پذیرش 15 هزار نفر
حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای گفت: 21هزار و 927 نفر برای حضور در اعتکاف نام نویسی کردند که از این میان 8هزارو521نفر برادر و 12هزارو927نفر خواهران بودند و پس از قرعه کشی 6هزارو450 برادر و 7هزارو790 خواهر پذیرفته شدند که 16 مسجد به خواهران و 8 مسجد به برادران اختصاص داده شده است، 1هزار نفر در این ایام به معتکفین خدمت رسانی خواهند داشت. 
وی با اظهار ناراحتی از محدودیت ظرفیت اعتکاف با توجه به استقبال بالا از سوی مردم، گفت: ستاد اعتکاف آمادگی پذیرش همه درخواست کنندگان را دارد لکن مسجد مناسب اعتکاف موجود نیست، لذا این تقاضا را از همه مسئولین، هیئت امنا و ائمه جماعت مساجد داریم که مساجد را محیای برگزاری این فریضه مبارک کنند، البته رایزنی هایی صورت گرفته که در صورت موافقت مصلی ها به ظرفیت اعتکاف اضافه شوند.
مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم ادامه داد: بسیاری از جایگاه های تفریحی، ورزشی و ... در جامعه تامین شده است اما متاسفانه در فضاهای عبادی با محدودیت مواجه هستیم و این شایسته جمهوری اسلامی نیست.
وی در پایان گفت: با توجه به اشاره مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و هم در فرمایشات نوروزی در حرم امام رضا(ع)، معتقدیم که توقع ایشان از اعتکاف بیش از این است، پس بر ما لازم است همه تلاش خود را برای هرچه باشکوه تر و وسیع تر برگزار شدن آن داشته باشیم.
captcha