تغییر سنجش تحصیلی موجب تحول حوزه علمیه می‌شود/ حوزه تهران؛ چراغ دیگر حوزه‌ها
کد خبر: 3528390
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
در افتتاحیه حوزه‌های علمیه تهران مطرح شد؛

تغییر سنجش تحصیلی موجب تحول حوزه علمیه می‌شود/ حوزه تهران؛ چراغ دیگر حوزه‌ها

گروه اندیشه: در مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه استان تهران سخن از تغییر روش سنجش آموزش و تربیت فقها به میان آمد و این موضوع مهم‌ترین وظیفه و برنامه حوزه‌های علمیه بیان شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه استان تهران روز سه‌شنبه 16 شهریورماه در مصلای شهر ری با حضور آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، مرجع عالیقدر، حجت الاسلام و‌المسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی اکبر رشاد، رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد، به سخنرانی  درباره اهمیت فعالیت‌ حوزه‌‌های علمیه استان تهران پرداخت و در این خصوص بیان کرد: حدود 200 سال از تاسیس حوزه علمیه تهران می‌گذرد و حوزه علمیه تهران عمری به اندازه فقه تشیع دارد. هدف شورای مدیریت احیا حوزه‌های علمیه استان تهران است چرا که حوزه‌های علمیه تهران نقش بسزایی در حمایت نهضت تنباکو و مشروطه داشته است.
وی در ادامه متذکر چند نکته درباره فعالیت‌های حوزه علمیه شد و بیان کرد: اولین مبحثی که باید در نظر گرفته شود این است که باید خط فکری جدیدی برای حوزه علمیه خواهران تهران در نظر گرفته شود، مبحث دوم ، با توجه به این‌که مشکلات حوزه‌های علمیه زیاد است با پیدا کردن دو مشکل اساسی می‌توان مشکلات دیگر را برطرف کرد.
وی در ادامه افزود: دو مشکل اساسی  در حوزه‌های علمیه وجود دارد؛ اولین مشکل این است که طلاب نباید به روش سخنران و مستمع عمل کنند، زیرا این شیوه بسیار نادرست است، اگر آن‌ها فقط مستمع نبوده و آنچه را که آموخته‌اند به فعلیت برسانند، بیشتر مشکلات حل خواهد شد، دومین مشکل این است که سنجش تحصیلی از آموزشگاها و دانشگاه‌ها گرفته شده است و دانشگاه‌ها نیز این روش را از غربی‌ها الگو گرفته‌اند و همین روش در داخل حوزه‌ها نیز به کار می‌رود و باید به این موضوع متذکر شد که با تصحیح این روش طلاب اعتماد به نفس به دست می‌آورند و اگر تغییر در این روش انجام نشود تحولی در حوزه‌ها اتفاق نمی‌افتد و حوزه‌های علمیه احیا نخواهند شد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیرضا اعرافی دومین سخنران این مراسم به اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از جایگاه رفیعی برخوردار هستند و بعد از انقلاب اسلامی جایگاه نوینی را تجربه کرده‌اند و باید گفت حوزه علمیه تهران چراغ و روشنایی دیگر حوزه‌ها است، زیرا فعالیت‌ حوزه علمیه تهران نه تنها در خود تهران بلکه در تمام ایران و جهان تاثیر می‌گذارد و فرهنگ ایرانی با توجه به فرهنگی که در تهران واقع است به جهانیان اعلام می‌شود.


اعرافی ادامه داد: طلاب باید در سیر مطالعاتی خود چند مورد را در نظر بگیرند؛ اولین مورد مطالعه سیر تاریخی و دستاوردهای حوزه‌های علمیه است، مورد دوم مطالعه عمق و دقت زائد الوصف حوزه‌های علمیه است و مبحث سوم فراگیری حوزه‌های علمیه است، مبحث بعدی مطالعه آمیختگی علم و اخلاق است که طلاب باید توجه ویژه‌ای به مسئله معنویت و اخلاق داشته باشند. مبحث پنجم این است که حوزه‌های علمیه مخصوص یک گروه و یک طبقه نخواهند بود و آخرین مبحث این است که دیدگاه حوزه‌های علمیه ذاتا دیدگاهی انقلابی و سیاسی است و سوق پیدا کردن حوزه‌های علمیه به سمت سکولاریسم انحرافی بزرگ است.
وی افزود: مهم‌ترین وظیفه طلاب فراگیری دقیق دروس حوزه‌های علمیه است که باعث پیشرفت حوزه‌های علمیه خواهد شد. باید اسناد و نظامات حوزه‌های علمیه طراحی شود که با اصلاحات ساختاری و تنظیم اسناد می‌توان در پیشرفت حوزه‌های علمیه موثر بود.
آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی سخنران سوم و آخرین سخنران این مراسم بود که به تاریخ حوزه‌های علمیه اشاره کرد و در این خصوص بیان کرد: تاریخ حوزه‌ها به زمان پیامبر اکرم(ص) برمی‌گردد. با توجه به این‌که در نقاط مختلف حوزه‌های متعددی وجود دارد، اما هیچ حوزه‌ای قدیمی تر از حوزه‌های علمیه قم نخواهد بود.
وی در ادامه چند نکته را به مدیران حوزه‌های علمیه متذکر شد و بیان کرد: مدیران حوزه‌های علمیه باید چند نکته را در نظر بگیرند نکته اول این است که مدیران حوزه باید شناسایی دقیقی روی طلاب داشته باشند، مورد دوم این است که مدیران باید ارتباطی صمیمی و متواضعانه با طلاب داشته باشند و تشریفات اداری نباید مانع ارتباط آن‌ها با طلاب شود.


وی در ادامه به مهم‌ترین وظیفه حوز‌ها اشاره کرد و در رابطه با آن گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه حوزه‌ها این است که به تربیت فقها اهتمام ورزند که متاسفانه امروزه شاهد این امر در حوزه‌ها نیستیم و این موضوع بیان کننده افولی در حوزه‌ها است و  نباید مبحثی به نام مدرک گرایی در حوزه‌ها باب شود که نتیجه مثبتی نخواهد داشت.
پویایی فقه شیعه
این مرجع تقلید با بیان این که فقه شیعه به معنای واقعی، پاسخگوی همه نیازهای زندگی بشر است اضافه کرد: برای نمونه امام خمینی(ره) به عنوان فقیه، عارف و مجاهد توانستند تحول عظیمی در تاریخ جهان ایجاد کرده و انقلاب اسلامی ایران را بنیانگذاری کند.
وی خطاب به مدیران مدارس، اساتید و طلاب اظهار کرد: خداوند به شما توفیق داده که در راه تعلیم و تعلم گام بردارید و سعی کنید فقه ائمه(ع) شناسانده شود و  فقها باید به این موضوع توجه کنند که فقه با زهد و تقوا نتیجه بخش است و بدون زهد، تقوا و اخلاق اسلامی نتیجه نمی‌گیرند. فقها باید توجه کنند که ارتباط با مردم مسئله بسیار مهمی است، به این دلیل که مردم هر جامعه باعث پیشرفت و یا سقوط آن جامعه خواهند بود و فقها باید این موضوع را به خوبی رعایت کنند و ارتباط خود را با مردم به نحو احسن برقرار کنند.
نوری همدانی افزود: آخرین موردی که  فقها باید توجه کنند مبحث مبارزه است به این معنا که فقها از آغاز اسلام از دشمن غافل نبودند و به هر اندازه که اسلام عظمت پیدا کرد تعداد دشمنان کینه توز نیز افزایش پیدا کرد و به این منظور فقها باید برای حفظ انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان کینه توز هشیار باشند و در مقابل آنها به مبارزه بپردازند که راه مبارزه را مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها بیان فرمودند و با آن روش می‌توانند به مبارزه با دشمنان بپردازند.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پایان خطاب به طلاب و روحانیون اظهار کرد: همیشه خود را سرباز لشکر امام عصر(عج) بدانید و خواندن روزانه دعای عهد و زیارت آل یاسین را فراموش نکنید تا زیر پرچم حضرت به وظیفه مان عمل کرده باشیم .

گزارش تصویری این  مراسم را در اینجا ببینید.

captcha