سه ویژگی لازم برای موفقیت در رشته اذان/ لزوم تنوع در اذان‌های صدا و سیما
کد خبر: 3527179
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
داور مسابقات قرآن قم عنوان کزد:

سه ویژگی لازم برای موفقیت در رشته اذان/ لزوم تنوع در اذان‌های صدا و سیما

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم با بیان اینکه صوت زیبا و رسا و قوی سه ویژگی لازم برای یک موذن است گفت: موذنان خوبی در این دوره از مسابقات حضور داشتند اما با این همه قابلیت که در استان‌های دیگر نیز وجود دارد صدا و سیما خود را منحصر به اذان تعدادی از افراد شناخته شده کرده است.

حیدر کسمایی داور قرآن
حیدر کسمایی، داور سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم گفت: رشته اذان از رشته‌هایی است که سابقه زیادی در مسابقات قرآن دارد به همین دلیل شاهد رقابت سختی بودیم و داوری سختی هم داشتیم.
وی افزود: بیشترین تمرکز در این رشته بر روی صوت و لحن است زیرا مانند حفظ و قرائت نیست که تجوید و ... داشته باشد.
کسمایی صوت زیبا و رسا و قوی را از ویژگی های لازم برای یک موذن دانست و تصریح کرد: موذنان خوبی در این دوره از مسابقات حضور داشتند اما با این همه قابلیت که در استان های دیگر نیز وجود دارد صدا و سیما خود را منحصر به اذان تعدادی از افراد شناخته شده کرده است که می توان با استفاده از چهره های جدید این اذان ها را به 50 تا 60 اذان افزایش داد تا ذائقه های متفاوتی را سیراب کند.
داور این دوره از مسابقات بیان کرد: رشته دعا رشته جدیدی است به همین دلیل چارچوب قوانین منضبط نبوده البته با اصلاح قوانین این روند بهتر شده ولی هنوز هم آئین نامه نیازمند اتقان و واقعی ترشدن است.
کسمایی با تاکید بر به روز شدن آئین نامه و انطباق بیشتر بر واقعیت تصریح کرد: اگر آئین نامه واقعی نباشد در این صورت با عمل فاصله می گیرد و حتی خود داوران نیز در داوری قانع نمی شوند زیرا از یکططرف باید براساس ائین نامه قضاوت کنند و از طرف دیگر احساس می کنند فرد دیگری لیاقت بیشتری برای برنده شدن داشته ولو اینکه منطبق بر آئین نامه نخوانده باشد.
وی افزود: رشته های حفظ و قرائت روند بهتری در آئین نامه دارد و شاهدیم که اعتراضات به این بخش بسیار اندک است.
کسمایی فونت نامناسب قطعات دعا، سخت تر بودن برخی قرعه ها و اشکالات تایپی را از جمله نقائص این رشته عنوان کرد و گفت: چون این فرم ها از مرکز طراحی و ارایه شده است ما حق اعمال نظر در آن را نداریم.
وی تاکید کرد: هر قدر مسابقات به عدالت نزدیکرت شود آسی های وارده به مسابقات نیز کمتر است و داوری بهتری خواهیم داشت و بیشتر با روح و اهداف مسابقات سازگارتر است زیرا هدف از مسابقات جذب افراد است نه اینکه باعث دوری آنان بشویم.
یادآور می‌شود سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی از دهم تا ۱۳ شهریور ماه با حضور ۲۳۰ نفر از آقایان و بانوان در مجتمع شاه سیدعلی و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.
این مسابقات در رشته های ترتیل و تحقیق، حفظ کل، ۲۰، ده و ۵ جزء همچنین اذان و دعاخوانی در حال برگزاری است و مراسم افتتاحیه آن دوشنبه هشتم شهریورماه برگزار شد و اختتامیه نیز شنبه شب ۱۳ شهریور با حضور آیت الله خاتمی برگزار خواهد شد.
captcha