سیره معصومین(ع) الگویی برای اخلاق پزشکی است
کد خبر: 3492762
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
آیت‎الله سعیدی:

سیره معصومین(ع) الگویی برای اخلاق پزشکی است

گروه اجتماعی: تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علهیا گفت: آموزه های زیادی در عرصه طبابت و اخلاق پزشکی در قرآن و روایات وجود دارد، ولی نیاز است نسبت به جمع آوری این آموزه ها و ارائه آن اقدامات بزرگی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‏ الله سید محمد سعیدی ظهر امروز 8 اردیبهشت در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: عیادت از بیماران همواره در سیره معصومین علیهم السلام وجود داشته که نسبت به این کار اهتمام خاصی داشته‏اند، به وسیله این تعالیم، می توان مجموعهای از اخلاق پزشکی را از منظر اهل بیت علیهم السلام به دست آوریم.

وی با بیان این که چنین آموزههایی در آیات و روایات دینی فراوان وجود دارد، تصریح کرد: آموزههای زیادی دراین عرصه در منابع دینی از جمله قرآن و روایات وجود دارد، ولی نیاز است نسبت به جمع آوری این آموزه ها و ارائه آن با دیدگاه پزشکی اقدامات بزرگی صورت گیرد.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها یادآورشد: در این عرصه باید افرادی با نگاه کاربردی و آشنا به امور دینی و پزشکی ورود یابند تا بتوانند کارهایی جامع در این عرصه انجام دهند.
وی با اشاره به تلاشهای گسترده مسیحیت در عرصه حمایتهای مادی و درمانی به گروه‏‌های مختلف مردم، به ویژه نیازمندان گفت: این خدمات که به ویژه اخیراً درحال انجام است، در مسیر اهداف خیرخواهانه نیست، بلکه اهداف استعماری در پی آن است، ولی آموزههای دینی ما در این عرصه و خدمت رسانی به بیماران، با نیت الهی و بر اساس سنت معصومین علیهم السلام است.
سعیدی با ضروری دانستن داشتن رفتاری عاطفی و منطقی با بیماران و همراهان آنها گفت: در بیمارستان ها و مراکز درمانی روشی که در ارتباط با بیماران اتخاذ می‏شود، باید عاطفی و منطقی و در چارچوب سیره اهل بیت علیهم السلام باشد؛ خدمتی که به بیماران میشود باید مبتنی بر عقل و شرع باشد، نه کمتر و نه بیشتر.
وی بروز برخی بدرفتاری از سوی جامعه درمانی با بیماران را ناشی از نگاه اشتباه به طبابت و پزشکی دانست و گفت: اگر نگاه پزشک و پرستار به حرفه اش، تنها جنبه شغلی و کسب درآمد باشد، بسیار متفاوت خواهد بود با کسی که نیت او از ورود به این عرصه، در کنار کسب درآمد، خدمت و طبابت است؛ باید نگاهی که جامعه درمانیبه طبابت دارد، خدمت رسانی و کمک به بیماران باشد.
یادآور می‌شود؛ در ابتدای این دیدار، ابوالفضل ایرانی خواه، رئیس دانشگاهعلوم پزشکی استان قم گزارشی از فعالیت های فرهنگی این دانشگاه ارائه داد.

captcha