به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، نشست علمی بررسی قدرت سیاسی از منظر آیات قرآن کریم شب گذشته دوم خرداد با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدباقری و حجتالاسلام والمسلمین مفتح برگزار شد. این جلسه، جلسه دوم بررسی مفهوم قدرت سیاسی از منظر قران کریم بود زیرا در نشست هفته گذشته سیدباقری به عنوان ارایه دهنده نظریه و طرح، به ارایه مفهوم نظری کنترل قدرت سیاسی از منظر قرآن پرداخت و با نقد حجتالاسلام مفتح و حاضران در این نشست مواجه شد.
در ابتدای این جلسه، حجتالاسلام سیدباقری با ذکر این مطلب که قرآن همیشه نگاهی واقع بینانه به امور دارد گفت: قرآن این اعتقاد را مطرح میکند که قدرت یک موهبت الهی است ولی این قدرت نیز بدون کنترل به فساد منجر میشود و به همین دلیل است که قرآن راه کارهایی را کنترل قدرت مطرح میکند. قرآن در ابتدا بحث کنترل درونی را برای افراد صاحب قدرت مطرح میکند و تقوا و ایمان را یکی از راهکارهای ممانعت از به فساد کشیده شدن قدرت معرفی میکند.
این استاد حوزه بیان کرد: استعلا و استکبار از آسیبهای مهم قدرت است که قرآن برای آن نرسیدن به این وضعیت تقوای اللهی و مراقبت نفس را به عنوان اولین عنصر آن مطرح میکند؛ شخص متقی خود را امین میداند و نه رییس مردم؛ او میداند که در این مسئولیت بار امانتی به دوش دارد که باید بدون ظلم و تجاوز و تعدی و... آن را به سرمنزل مقصود برساند. اما این بحث هم مطرح است که اگر برای فردی این تقوای درونی حفظ نشد و او از قدرت سواستفاده کرد چه باید کرد؛ این سوال مطرح است که عنصر بیرونی که قرآن کریم برای این مساله مطرح میکند چیست؛
سیدباقری بیان کرد: یکی از راهکارهای اصلی در بحث کنترل بیرونی دولت، بحث مسوولیت اجتماعی و امربه معروف و نهی از منکر است؛ در حقیقت اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود و همه در مقابل هم حس مسئولیت اجتماعی داشته باشند دیگر مشکلی باقی نمیماند و حکومت نیز خود را در مقابل اعتراضات و اوامر عمومی میبیند و سعی میکند خود را اصلاح کند. علاوه بر بحث امر به معروف قرآن بحث نظارت همگانی به والی را نیز مطرح میکند که این نظارت بیرونی موجب کنترل بیرونی قدرت میشود، خداوند در آیه 68 سوره به بحث نصیحت ملوک را مطرح میکند؛ همچنین از راهکارهای قرآنی در کنترل بیرونی حکومت، بحث مشورت است زیرا مشورت در نقطه مقابل استبداد است.
این نظریه پرداز قرآنی بیان کرد: یکی دیگر از حربههای قرآنی برای کنترل قدرت سیاسی حاکمیت قانون است زیرا یک حاکم نمیتواند بدون حکم خدا امر کند؛ یعنی یا باید امرش منطبق با شریعت باشد، یا حداقل مخالف با شرع نباشد؛ قانونگذاری در حکومت بسیار اهمیت دارد و اگر حکومت با حاکمیت خدا در جریان باشد، همه مشکلات رفع میشود و جامعه به فساد نمیرسد. پس از بحث حاکمیت قانون، نوبت به تساوی مردم و حاکم در برابر قانون میرسد زیرا اگر همه با قانون سنجیده شوند همه رفتارها متناسب و اندازه شکل میگیرد در واقع مردم و حاکم تکالیف خود را بهتر میشناسند.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام والمسلمین مفتح از محققان حوزه با اشاره به این نکته ضعف این نظریه، سوای محدودیت منبع، در بحث عدم انطباق نظر با وجود خارجی است گفت: مشکل اول این نظریه آن است که نباید این محدوده را به صرف قرآن محدود میکرد زیرا پیامبر و اهل بیت(ع) مفسران حقیقی قرآن هستند و سنت نبوی و علوی بهترین الگو برای شیوه کنترل قدرت است که نباید از نظر دور داشته میشد.
وی افزود: بسیاری از نظریههایی که منطبق با قرآن بیان میشود باید با روایات تفسیری و روایات و سنن نبوی و ائمه تکمیل شود وگرنه نمیتوانیم یک الگوی قرآنی از آن استخراج کنیم زیرا پیامبر در زمان خود این قدرت را کنترل کردند و امام علی(ع) نیز چنین کردند؛ معتقد هستیم که ائمه ما چیزی جز قرآن نمیگفتند پس آنها به کنه مباحث قرآنی واقف بودند و باید روش ائمه در این بحث مطرح میشد.
وی اظهار کرد: نکته دیگر این است نه راهکارهای درونی و نه بیرونی که در این نظریه ذکر شده است هیچگاه ضمانت اجرای کاملی برای رسیدن به یک الگوی کنترلی کامل قدرت سیاسی ندارند؛ از طرفی بسیاری از افراد متقی پس از چندی که حاکم بودند راه دیگری طی کردند و به سرنوشت بدی رسیدند. از دیگر سوی مباحثی چون امر به معروف و مشاوره هم نمیتواند در مقام اجرا جلوی فساد قدرت را بگیرد زیرا در مشاوره، یک حاکم مستبد همیشه از مشاورانی استفاده میکند که حرف او را تایید کنند؛ در غیر این صورت آن مشاوران هم جرات ندارند نظر خود را بگویند.
مفتح بیان کرد: در بحث قانون نیز چه کسی میتواند تضمین بدهد قانونی گذاشته و اجرا شود که حقوق همه مردم را بدهد؛ زیرا یک قانون بد باعث میشود که استبداد نیز قانونی شود و فرد مستبد این توجیه را بیان میکند که کار قانونی انجام میدهد. این نظریه تا زمانی که با سنت نبوی و علوی و احادیث ائمه ممزوج نشود و راهکارهای عملی و ثابت شده برای مهارقدرت را بیان نکند در سطح یک بحث کلی است و شکل نظریه کاربردی را نخواهد داشت.