حضور چهره‌های شاخص علمی در همايش «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق»
کد خبر: 2417982
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶

حضور چهره‌های شاخص علمی در همايش «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق»

گروه انديشه: همايش علمی ـ پژوهشی «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» كه از صبح امروز در تالار علامه امينی دانشگاه تهران آغاز به كار كرده بود پس از سخنرانی و ارائه مقاله توسط چهره‌های شاخص علمی كشور بعد از ظهر امروز به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مراسم اختتاميه همايش علمی ـ پژوهشی «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» بعد از ظهر امروز، يكشنبه، دوم مهرماه، جمعی از اساتيد حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشجويان و علاقه‌مندان به امام رضا(ع) در تالار علامه امينی دانشگاه تهران برگزار و بيانيه پايانی هيئت علمی و داوری همايش قرائت شد.
متن بيانيه پايانی بدين شرح است:
«ايزد باری را شاكريم كه به ياری او و در ظل توجهات حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع)، توفيق حاصل شد تا همايش علمی ـ پژوهشی «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» را از سری برنامه‌های دهمين جشنواره رضوی به نحو شايسته‌ای برگزار گردد. در اين راه، علاوه بر هيئت علمی همايش، حضور، حمايت و همراهی استادان، صاحب‌نظران و اصحاب قلم و انديشه در پيشبرد برنامه‌ها نقش بسزايی داشت.
عزم و تلاش هيئت داوری بر آن بود تا در تمام فرايند كار، نگاه علمی، فدای سطحی‌نگری، تبليغات ظاهری و تعارفات حاكم بر چنين برنامه‌هايی نشود. از سوی ديگر، نگاهی چندوجهی به موضوع موجب شد كه در گزينش و داوری مقالات، علاوه بر وجه نوآورانه آثار، به نگاه متفاوت آن‌ها و توجه به موضوعات روز و مبتلا به جامعه مدنظر قرار گيرد. از اين رو در فهرست نهايی مقالات، آثاری جای گرفت كه ماهيتی چندرشته‌ای داشت. در مجموع می‌توان انتخاب سخنرانی‌ها بر اساس داوری متن مقاله، انتشار مجموعه مقالات داوری شده پس از اصلاح از سوی نويسندگان و تلاش برای حضور حداكثریِ چهره‌های شاخص علمی و دانشگاهی در تركيب سخنرانی‌ها و مقالات را به عنوان دغدغه اصلی هيئت داوری در بررسی و انتخاب آثار برشمرد كه اين موارد از خصوصيات متمايز اين همايش نيز محسوب می‌شود.
نهايت آن كه در تمام مسير برگزاری، عزم اعضای هيئت علمی بر آن بود تا همايشی در خور نام و مقام حضرت رضا(ع) برگزار شود تا ان‌شاءالله جامعه‌ علمی از ثمرات اين تلاش بهره كافی و وافی را برده و جملگی از بركات معنوی آن مستفيض گرديم.» ‏
هيئت داوران همايش علمی ـ پژوهشی امام رضا عليه‌السلام؛ اديان، مذاهب و فرق
بر اساس اين گزارش پس از قرائت بيانيه و در پايان از ارائه كنندگان مقالات برتر در همايش تقدير و تجليل به عمل آمد.
يادآور می‌شود زهير صياميان گرجی، با مقاله «بازنمايی موضوع ولايت عهدی علی بن موسی الرضا(ع) از چشم‌انداز مذهبی مورخين قرون نخستين اسلامی»، محمد كاظم رحمتی با مقاله «صوفيان خراسانی و صحيفه‌الرضا(ع)»، سيدعليرضا واسعی نويسنده مقاله «جريان‌های فكری – سياسی عهد امام رضا(ع)»، حسن حضرتی نويسنده مقاله «نسبت تاريخ‌شناسی و علم كلام در حوزه امام‌شناسی؛ مورد امام رضا(ع)» و يحيی ميرحسينی نويسنده مقاله «گونه‌شناسی روش‌های مقابله با اديان و مذاهب در سيره امام رضا(ع)» از جمله پژوهشگرانی بودند كه مقالات خود را در اين همايش ارائه كردند.
و حجت‌الاسلام علی نصيری با مقاله «جايگاه كتاب مقدس از منظر امام رضا(ع)»، ابوالفضل خوش‌منش با مقاله «پيشوای گفت‌وگو و برهان؛ خوانشی در مناظرات و احتجاجات امام رضا(ع)»، نيره دلير و سيدرحيم ربانی‌زاده نويسندگان مقاله «مفوضه و نگرش امام رضا(ع) به انديشه تفويض»، سيدمهدی حسينی تقی‌آباد با مقاله «حرم مطهر امام رضا(ع)؛ كانونی‌ترين مزيت ديپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ايران در قبال جمهوری آذربايجان» و علی شريفی با مقاله مبانی، اصول و روش امام رضا(ع) در دفاع از مذهب اماميه» از ديگر سخنرانان اين همايش بودند كه در پايان مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند.
يادآور می‌شود همايش «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» امروز، يكشنبه، دوم مهرماه، با حضور سيد محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محقق، رئيس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مك گيل، سيد احسان قاضی‌زاده هاشمی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی از مسئولان، اساتيد حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجويان و علاقه‌مندان به امام رضا(ع) در تالار علامه امينی دانشگاه تهران، به عنوان محور علمی پژوهشی جشنواره بين‌المللی رضوی توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و با همكاری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و دبيرخانه جشنواره بين‌المللی رضوی برگزار شد.
captcha