همايش «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» دوم مهرماه برگزار می‌شود
کد خبر: 2413457
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰

همايش «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» دوم مهرماه برگزار می‌شود

گروه انديشه: همايش علمی - پژوهشی «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» روز دوم مهرماه سال جاری در تالار علامه امينی كتابخانه مركزی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، از سری برنامه‌های دهمين جشنواره بين‌المللی امام رضا(ع) و به مناسبت ميلاد با سعادت عالم آل محمد(ص)، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و هم‌زمان با دهه كرامت، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با همكاری با همكاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، همايش سراسری علمی ـ پژوهشی «امام رضا(ع)؛ اديان، مذاهب و فرق» را در روز دوم مهرماه 1391 برگزار می‌كند.
بنابر اين گزارش، اين همايش در روز يكشنبه دوم مهرماه 1391، در تالار علامه امينی كتابخانه مركزی دانشگاه تهران برگزارمی‌شود و حضور در اين همايش علمی كه با سخنرانی و ارائه مقاله استادان و پژوهشگران برجسته حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد، برای كليه علاقه‌مندان آزاد است. پيشتر برگزاری اين همايش علمی ـ پژوهشی روز سوم مهرماه اعلام شده بود.
اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعاليت‌های فرهنگی هنری و مذهبی و مرتبط با سيره ائمه معصومين(ع) به‌ويژه امام رضا(ع) و گرامی‌داشت توليدكنندگان و پديدآورندگان آثار برتر فرهنگی هنری در زمينه سيره، شخصيت و معارف امام رضا(ع) و كمك به انتشار گسترده‌تر اين آثار، از جمله اهداف اين همايش اعلام شده‌اند.
«جريان‌شناسی زمان امام رضا(ع)» يكی از محورهای اين همايش است كه موضوعاتی چون اختصاصات فكری و مذهبی عصر امام رضا(ع) در مقايسه با عصر ديگر ائمه(ع)، اوضاع فكری جهان اسلام در زمان امام رضا(ع) و بررسی انعكاسات آن در سخنان و مناظرات آن حضرت، گونه‌‌شناسی و تبارشناسی جريان‌های فكری در ايران در آستانه ورود امام رضا(ع)، گونه‌شناسی و تبارشناسی جريان‌های مذهبی در جهان اسلام در عهد امام رضا(ع) و ريشه‌‌ها و زمينه‌های سرخوردگی امت اسلامی از خلافت بنی‌‌عباس و روی‌آوری به رضای آل محمد(ص) را در خود جای داده است.
«روش‌شناسی» يكی ديگر از محورهای اين همايش است و روش‌شناسی مناظرات امام رضا(ع) با ملل و نحل ديگر، روش مواجهه امام رضا(ع) با جريان‌های فكری و مذهبی زمان، مبانی و اصول مورد استناد و استدلال امام رضا(ع) در مناظرات با شخصيت‌های ملل و نحل ديگر و روش امام رضا(ع) در دفاع از مذهب اماميه از جمله عناوين موضوعات آن محسوب می‌شوند.
«آثار و ثمرات» ديگر محور اين همايش است كه موضوعاتی چون آثار و ثمرات مناظرات و احتجاجات امام رضا(ع)، آثار و ثمرات حضور امام رضا(ع) در خراسان، ميراث فكری و فرهنگی حضور امام رضا(ع) در ايران و جهان اسلام(ازگذشته تا كنون)، جايگاه امام رضا(ع) در نگاه پيروان اديان و مذاهب ديگر (اسلام و غير اسلام ازگذشته تاكنون) و تحليل اوضاع عقيدتی و فكری امت اسلامی در بازه حضور رضوی تا غيبت مهدوی را در خود جای داده است.
captcha