به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، آیتاللهالعظمی سبحانی ظهر امروز در تفسیر سوره زمر در مدرسه حجتیه گفت: در آیه وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَکَبِّرِینَ، خداوند در خصوص مشرکین و مومنین حکم صادر میکند.
وی افزود: خداوند در این آیه میفرماید که کافران در روز قیامت به خاطر اینکه به خداوند دروغ بستند و مشرک شدند صورتهایشان سیاه خواهد شد که این سیاهی صورت عارضی است که به خاطر ترس و خجالت یا به خاطر عذاب است.
این مرجع تقلید تصریح کرد:خداوند در سوره اعراف نیز به همین مسئله اشاره میکند که این افراد کفر ورزیدند پس باید صورتهای آنها سیاه شود.
وی گفت: دروغ بستن کافران و مشرکان به خداوند در چند جای قرآن اشاره شده است که یکی از آنها این است که کفار بیان میکنند که فحشایی که ما کردیم، کاری بود که نیاکان ما هم انجام میدادن و خداوند هم ما را به این کار امر کرده بود.
سبحانی اظهارکرد: این دروغ بزرگی است که آنها به خدا بستند زیرا خداوند هیچ وقت کسی را به امر فحشا و نادرستی امر نمیکنند که افرادی مثل این گروه بیایند و کردار زشت خود را به خدا نسبت دهند. وی گفت: اگر کسی به پیامبر(ص) و امام(ع) هم دروغ بست همین حکم را دارد زیرا این بزرگان نیز کلام خدا را میگویند و هیچ حرفی از خود نمیزنند؛ پس دروغ بستن به ائمه نیز حکم دروغ بستن به خدا را دارد.
این مرجع تقلید یادآورشد: در این سوره صحبت از توحید در ربوبیت و تدبیر است؛ آنجا که میفرماید وَیُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ. وی گفت: دراینجا بیان میشود که خداوند مالک و خالق کل آسمان و زمین است که خالقیت را مورد نظر دارد و در دیگر اشاره بیان میکند که او وکیل یا کلیددار و یا خزانهدار زمین و آسمان است که در این معنی نیز معنی اداره امور بندگان را میدهد.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: خداوند در آیه لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ؛ قُلْ أَفَغَیْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیُّهَا الْجَاهِلُونَ ؛ وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ به همین آیات اشاره میکند که توحید در خلقت به توحید در ربوبیت میرسد و توحید در ربوبیت نیز به توحید در عمل و عبادت ختم میشود و خداوند اینچنین حقیقت عبادت خود را مطرح میکند.
آیتالله سبحانی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ با نتیجه گیری این سه مرحله توحید، انسان را به عبادت امر میکند.