جریان تکفیر شأن گسترش‌پذیری دین را مخدوش کرده است
کد خبر: 1358223
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
حجت‌الاسلام مبلغی:

جریان تکفیر شأن گسترش‌پذیری دین را مخدوش کرده است

گروه اندیشه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دین هیچگاه فرودست نیست، گفت: جریان تکفیر و شبه تکفیر، شأن گسترش‌پذیری دین و گرایش فوج فوج مردم جهان به اسلام را مخدوش کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 23 دی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیات یک تا سوم سوره مبارکه نصر گفت: این سوره در تحقیقات دانشمندان علوم قرآنی به‌عنوان آخرین سوره کاملی که بر پیامبر(ص) نازل شده معروف است و حکایت از شأن گسترش‌پذیری و طرفداریابی به‌صورت فوج فوج برای دین دارد.

وی اظهار کرد: همه موظف هستیم بر سر راه تحقق این شأن برای دین موانع ایجاد نکنیم بلکه بکوشیم تا دین توان ایفای این نقش و کارکردهای خود را داشته باشد.

نقش تخریبی تکفیری‌ها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تأکید بر اینکه دین اصولاً گسترش‌پذیر بوده و امواج و افواج جمعیت‌ها را به سمت خود می‌کشاند، عنوان کرد: انسان‌هایی همچون تکفیری‌ها و شبه‌تکفیری‌ها، چهره دین را خراب، فضا را در سطح افکار عمومی غبارآلود و دین را محروم از برخوردار شدن از این شأن کرده‌اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: پیامبر اسلام(ص) هر روز روند رو به گسترش و تصاعدی را به نفع دین ایجاد کرده بودند، خاصیت دین نیز کشاندن جمعیت و مردم به سمت خود است.

دین در هیچ شرایطی فرودست نیست

حجت‌الاسلام مبلغی گفت: دین همیشه نقطه برتر را ارائه می‌کند و در هیچ شرایطی نمی‌توان دین را فرودست دید بلکه پیوسته در یک وضعیت فرادست و جلودار قرار دارد.

وی افزود: به‌عنوان نمونه اگر بحث اخلاق پیش آید تأکید و تمرکز دین بر اخلاق و حضور اخلاقی او در فضاهای اجتماعی از هر مکتب و جامعه‌ای پررنگ‌تر و شفاف‌تر است.

وی بیان کرد: نسخه‌ای که دین در فضای تعامل‌اندیشی، مناسبات فرهنگی و تربیتی و سایر زمینه‌های دیگر می‌پیچد از همه مکاتب،  انسان‌ها و اندیشه‌ها پیشتازتر و پررنگ‌تر است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل دین از ناحیه خود انسان‌های مدعی تبعیت از دین است، گفت: امروزه در جامعه جهانی مشکلی به نام تکفیر وجود دارد که اولین ضربه آن‌ها متوجه چهره دین است، آن‌ها چهره دین را ناآرام، خشن و فرآهم‌کننده قتل، کشتار و ناامنی در دید جهانیان معرفی کرده‌اند.

وی گفت: باید دائماً نگاه مردم به دین را تازه، سرزنده و شاداب نگه داریم و دین به‌صورت ذاتی چنین شأن و جاذبه‌ای دارد و اگر در زمانی چنین توقفی سر راه دین ایجاد شد و فوج فوج مردم به سمت دین نیامدند و یا ابهام پیدا کنند، ما مسئول هستیم.

captcha