زیارت مقبول با سبکباری و سبکبالی حاصل می‌شود
کد خبر: 1346097
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
عضو حقوقدانان شورای نگهبان:

زیارت مقبول با سبکباری و سبکبالی حاصل می‌شود

گروه اجتماعی: زیارتی مقبول است و برای انسان برکات خاص به همراه دارد که انسان خود را از دیون مادی و معنوی پاک کند و سبکبار و سبکبال عازم این سفر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سلیمی، عضو حقوقدانان شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، با اشاره به ایام پایانی ماه صفر و شور شوق شیعیان در برگزاری مراسم باشکوه اربعین گفت: توصیه‌های زیادی برای زیارت امام حسین(ع) شده است و مهم‌ترین آن این است که انسان سبکبار و سبک‌بال عازم این سفر معنوی شود و خود را از دیون مادی و معنوی پاک کند.

وی بیان کرد: سفرهای معنوی همانند سفرهای مادی است و هرقدر انسان سنگین‌تر حرکت کند دیرتر به مقصد می‌رسد و در سفرهای معنوی نیز این گونه است و کسی که زیر بار گناهان و دین دیگران است هم خودش کندتر حرکت می‌کند و هم باعث کند شدن حرکت دیگران می‌شود.

سلیمی رفع کدورت با دیگران و تحکیم روابط خانوادگی و خویشاوندی را از برکات قبل و بعد از سفر زیارتی دانست و تصریح کرد: انسان باید زاد و توشه سفر خود را از بهترین و پاک‌ترین اموال تهیه کند و در روایات هم داریم که هزینه سفر حج، مهریه زنان و کفن باید از پاک‌ترین اموال انسان تهیه شود.

مقدمات قبل از سفر زیارتی

وی وداع با بستگان، روزه گرفتن و دستگیری از دیگران را از آداب سفرهای زیارتی دانست و ادامه داد: کبر، خودنمایی، خودبزرگ‌بینی و فخرفروشی از موارد نادرست در همیشه زندگی است و در سفرهای معنوی این موارد باید بیشتر مراعات شود.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان با اشاره به ثواب فوق‌العاده زیارت کربلا عنوان کرد: در روایت است که هر قدر انسان در این سفر سختی بیشتری متحمل شود ثواب بیشتری می‌برد و در برخی روایات برای هر قدم زائر ثواب یک حج عمره نوشته می‌شود.

سلیمی تأکید کرد: در روایت دیگری داریم که پیامبر(ص) فرمودند هر کس زیارت امام حسین(ع) برود ثواب 90 حج من پیامبر را دارد به خصوص در اربعین که این ثواب بیشتر می‌شود.

علامت‌های مؤمن

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) درباره علامت‌های مؤمن تصریح کرد: ایشان 5 چیز را نشانه مؤمن دانسته‌اند که 51 رکعت نمازهای یومیه و نوافل و زیارت اربعین از جمله آن است که الحمدلله در سال‌های اخیر رویکرد به این زیارت و سفر به کربلا در اربعین زیاد شده است.

captcha