زیارت اربعین یک دوره فلسفه و حکمت است
کد خبر: 1329924
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
مدرس حوزه و دانشگاه:

زیارت اربعین یک دوره فلسفه و حکمت است

گروه اجتماعی: زیارت اربعین فلسفه شهادت امام حسین(ع) است، مضامین عالیه‌ای دارد و یک دوره حکمت، فلسفه، امر به معروف و نهی از منکر در آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، با اشاره به اینکه در آستانه اربعین امام حسین(ع) قرار داریم، گفت: سفر عتبات عالیات و زیارت اربعین زیارت واردی است و در روایات نیز سفارش شده و این زیارت از علائم مؤمن دانسته شده است.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر علائم و نشانه‌های مؤمن تصریح کرد: ایشان در روایتی چند چیز را نشانه مؤمن دانسته که از جمله آن 51 رکعت نماز( شامل 17 رکعت واجبات و مابقی مستحبات و نوافل)، پیشانی بر خاک نهادن، جهر(با صدای بلند خواندن) به بسم‌الله و زیارت اربعین است.

زیارت اربعین؛ فلسفه قیام امام

پیشوایی تصریح کرد: زیارت اربعین مضامین عالیه‌ای دارد و فلسفه شهادت امام حسین(ع) است و مطالبی مانند خروج از مدینه، خطبه‌های بین راه، اسارت و ... در آن مطرح شده و یک دوره حکمت، فلسفه، امر به معروف و نهی از منکر و ... است.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه عده‌ای با پای پیاده به این سفر مشرف و خستگی زیادی را متحمل می‌شوند که ماجور(دارای اجر و پاداش نیک) هم خواهند بود، اظهار کرد: البته زوار نباید از این موضوع و اصل زیارت و حقیقت آن به علت خستگی غافل شوند.

وی با بیان اینکه شیعه باید تابع آداب و رفتار ائمه(ع) باشد، عنوان کرد: رفتار و منش زوار باید نشانگر فرهنگ تشیع باشد و کاری نکنند که انگشت‌نما شوند و باید با حفظ حرمت بروند و بازگردند.

پرهیز از مشاجره با وهابیت

پیشوایی همچنین با اشاره به سفر عمره تصریح کرد: به‌ویژه در سفر عمره، زوار باید مراقبت بیشتری داشته باشند و بهانه به دست دشمنان ندهند؛ ما هر قدر هم دلیل از آیات و روایات و ... بیاوریم و بازگو کنیم وهابیت روی حرف خودشان هستند و پافشاری بر عقیده باطلشان دارند و در 99 درصد موارد بحث کردن با آنان به علت بی‌‌منطق بودن باعث درگیری می‌شود؛ لذا زئران باید از این کار پرهیز کنند.

وی ادامه داد: اگر اجازه دادند که زیارتنامه و مفاتیح به اماکن زیارتی ببریم بهتر ولی اگر نگذاشتند و اجازه ندادند نباید خود را مقید به این کنیم که به زور ببریم بلکه می‌توانیم در هتل و محل اقامت هم آن را به نیت اماکن بخوانیم.

زوار متانت شیعه را به نمایش بگذارند

وی تأکید کرد: زائران باید وقار و متانت شیعه را حفظ کنند  و از علما و مراجع و بزرگان الگو بگیرند آیا این بزرگواران برخی رفتارهایی که زوار ما انجام می‌دهند را انجام داده و یا تأیید کرده‌اند؛ لذا باید به این موضوع توجه کنیم که رفتار هر یک از زوار شیعه باید برای همه مسلمانان الگو باشد.

captcha