کد خبر: 4312584
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۳

تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری میان جهاددانشگاهی و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با هدف گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و زمینه‌سازی برای بهره‌مندی بیشتر پژوهشگران از منابع علمی، در قم به امضا رسید.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان جهاددانشگاهی و مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با هدف توسعه آموزش و پژوهش‌های فقهی و علمیبه گزارش ایکنا از قم، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین جهاددانشگاهی کشور و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، امروز، سوم آبان‌ماه در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه‌ اطهار(ع) به‌منظور توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی و ارتقای خدمات اطلاع‌رسانی به محققان، سرعت بخشیدن به کاوش‌های علمی در سطح جامعه و زمینه‌سازی با هدف بهره‌مندی بیشتر پژوهشگران از اطلاعات علمی، منعقد شد.
 
در ابتدای این نشست، احمدحسین سلگی، مدیرکل پروژه‌های آموزشی جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی نهادی است که در چند حوزه فعالیت می‌کند. با تأسیس جهاددانشگاهی و با گذشت زمان، مسئولیت پژوهش به رسالت‌های جهاددانشگاهی افزوده شده است. اکنون بیشتر مردم پژوهشکده رویان را می‌شناسند، اما نمی‌دانند که این پژوهشکده، یکی از تولیدات جهاددانشگاهی است. امروزه جهاددانشگاهی ۲۳ پژوهشکده و پژوهشگاه دارد که به فعالیت‌های پژوهشی در ۱۲۰ گروه می‌پردازند.
 
وی افزود: این نهاد در حوزه فرهنگی نیز در قالب خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا فعالیت می‌کند. به‌طور کلی هر نوع فعالیت فرهنگی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، ماحصل اقداماتی است که جهاددانشگاهی انجام می‌دهد که می‌توان به برگزاری مسابقات قرآنی و یا ازدواج دانشجویی اشاره کرد.
 
مدیرکل پروژه‌های آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به چگونگی پرداختن به امر آموزش توسط این نهاد اظهار کرد: همچنین در بخش آموزش، جهاددانشگاهی در دو فاز آموزش ارائه می‌کند؛ آموزش عالی که در دو دانشگاه و شش مؤسسه آموزش عالی پیگیری می‌شود و در ۱۶۰ مرکز آموزش تخصصی مهارت به ارائه آموزش‌های کاربردی می‌پردازد.
 
در بخش دیگر این نشست، مهدی باصولی، معاون آموزش جهاددانشگاهی با تبیین هدف حوزه آموزش گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی است. هدف حوزه آموزش این است که فاصله بین بازار کار و دانشگاه را برطرف کنیم. آموزش‌های آکادمیک نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار کار باشد. از همین‌رو، با گروه‌های مختلف و سازمان‌های مختلف همکاری داریم و با نیازسنجی سعی می‌کنیم این فاصله را برطرف کنیم.
 

ارتباط جهاددانشگاهی و مرکز فقهی ائمه اطهار، اثرگذاری دوسویه دارد

 
در ادامه این نشست، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی یکی از مجموعه‌های افتخارآمیز انقلاب است، گفت: عنوان جهاددانشگاهی از عناوین پرمسمی است. کار‌های فرهنگی بزرگی توسط جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: بسیار مغتنم است که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با نهادی چون جهاددانشگاهی همکاری دارد، این مرکز، کاملاً مستقل از ارگان‌های دولتی و حوزه علمیه بوده، اما ارتباطات و همکاری‌های خوبی با حوزه علمیه دارد.
 
فاضل‌لنکرانی بیان کرد: مسئله فقه پزشکی در طی این همکاری با جهاددانشگاهی پیگیری می‌شود و امروزه ثمره و برکات بسیار خوبی در این راستا را شاهد هستیم. فارغ‌التحصیلان بسیاری در زمینه فقه پزشکی در طی دوره‌های آموزشی که در این مرکز برگزار شده، تربیت یافته‌اند. فقه پزشکی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارائه می‌شود، عنوان فوق تخصص دارد که بعد از دوره درس خارج برای طلاب ارائه می‌شود. 
 
وی گفت: ارتباطی که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با جهاددانشگاهی دارد، می‌تواند اثرگذاری دوسویه داشته باشد، وحدت حوزه و دانشگاه از همین جا شکل می‌گیرد چرا که رسالت اصلی حوزه‌های علمیه پرداختن به دین و رسالت اصلی دانشگاه‌ها علم است؛ تلاقی و همکاری این دو باعث نتایج و برکات فراوانی به خصوص برای نسل امروز دارد.
 
یادآور می‌شود، برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی، تخصصی و مهارتی برای جامعه هدف مشترک از جمله طراحی، تدوین اجرای دوره‌های آموزشی مهارتی و تخصصی در حوزه‌های کسب‌وکار حلال، فقه پزشکی، فقه اقتصاد، علوم اسلامی، قرآنی، طراحی و اجرای پروژه‌ها مطالعاتی مشترک در حوزه‌های فقهی و علوم اسلامی و تولید و انتشار محتوای علمی، فقهی در قالب کتب، مقالات، مجلات و رسانه‌های دیجیتال از جمله موارد زمینه‌های همکاری مشترک است.
 
هانیه محمدنژاد
انتهای پیام
captcha