کد خبر: 4312267
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۴
علی حسینی مطرح کرد

دو راهکار افزایش مشارکت دانشجویی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: افزایش مشارکت دانشجویی می‌تواند از مسیر تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و مدل‌های فعالیت، یعنی طراحی برنامه‌های نوآورانه در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های هوشی، فناوری، هنری و فرهنگی، صورت بگیرد تا بتوانیم دانشجو را بیشتر درگیر کنیم؛ مسیر دوم، مزیت‌سازی برای دانشجو است.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قمبه گزارش ایکنا از قم، علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در نهمین گردهمایی مدیران اجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی سراسر کشور که امروز ۳۰ مهرماه در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز جهاددانشگاهی، مسئله کاهش مشارکت دانشجویی است. پنج دفتر در دانشگاه‌های مختلف استان داریم و یک مدل مخاطبی مشخص کرده‌ایم، اما مخاطب ما امروز درگیری واقعی ندارد. 
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با بیان اینکه در دانشگاه قم، جمعیت دانشجویی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر است، ادامه داد: از نظر آماری، حتی در بهترین حالت هم نمی‌توانیم بیش از ۱۰ درصد این جمعیت را به‌صورت فعال جذب کنیم. یکی از کار‌های اساسی که باید در سازمان دانشجویان درباره‌اش گفت‌و‌گو‌های جدی و عمیقی صورت گیرد، همین موضوع افزایش مشارکت دانشجویی است.
 
حسینی گفت: این افزایش می‌تواند از مسیر تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و مدل‌های فعالیت یعنی طراحی برنامه‌های نوآورانه در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های هوشی، فناوری، هنری و فرهنگی، صورت بگیرد تا بتوانیم دانشجو را بیشتر درگیر کنیم.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم اضافه کرد: مسیر دوم، مزیت‌سازی برای دانشجو است. شهر‌های ما امروز مزیت‌های جذاب و انگیزشی کافی برای افراد ندارند. پیشنهاد من این است که کارت ویژه‌ای، همانند کارت دانشگاه تهران، درنظر گرفته شود که از طریق آن بتوانیم با بانک‌ها یا شرکت‌های خدماتی قرارداد ببندیم. 
 
وی ارتباط و تعامل با بانک‌ها برای اعطای وام‌های تحصیلی و توافق با شرکت‌های دانش‌بنیان را از عوامل ایجاد انگیزه برای جذب مشارکت دانشجویان دانست و گفت: پیشنهاد من این است که سازمان دانشجویان بتواند برنامه‌هایی مانند «همایش سبک زندگی دانشجویی»، «پکیج دانشجوی ماهر» یا «مسیر‌های شغلی برای دانشجویان» را طراحی و اجرا کند. چنین برنامه‌هایی می‌تواند ما را از سایر نهاد‌های دانشگاهی متمایز کند. 
 
حسینی بیان کرد: اگر بتوانیم تولیدات فرهنگی و محتوایی خود را سامان‌دهی کنیم، به‌طور نمونه موشن‌گرافی، انیمیشن، پادکست و این محتوا‌ها را به‌صورت سیستماتیک در اختیار استان‌ها قرار دهیم، دیگر نیازی نیست هر استان جداگانه هزینه تولید کند. 
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم یادآور شد: در همین راستا، اگر گروه معاونان فرهنگی بتواند یک ساختار مشترک برای تولید محتوا در سطح کشور تعریف کند؛ از هدررفت منابع جلوگیری می‌شود و کیفیت کار‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.
 
وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی قم درنظر دارد امسال پنجمین جشنواره ملی و اولین جشنواره بین‌المللی مهدویت را برگزار کند، زیرا برگزاری جشنواره مهدویت به‌صورت بین‌المللی فرصت بی‌نظیری برای ترویج آموزه‌های مهدوی در سطح جهانی فراهم می‌کند.
 
حسینی بیان کرد: امید است این جشنواره، نه تنها بستری برای ترویج آموزه‌های دینی و فرهنگی باشد، بلکه بتواند با توجه به اهداف حوزه مهدویت و انتظار، در هویت‌بخشی به جوانان و ایجاد امید در دل آنان نقشی مؤثر ایفا کنند.
انتهای پیام
captcha