کد خبر: 4311358
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۷
کاظم حسن‌زاده:

محور اصلی سازمان‌های پیشرو، منابع انسانی است

مدیر منابع انسانی و دانشجوی دکتری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران گفت: منابع انسانی در سازمان‌هایی که می‌خواهند پیشرو باشند تبدیل به محور اصلی سازمان شده است و ذی‌نفعان نیز به این نقطه رسیده‌اند اما این کار نیازمند افراد متخصص است که دانش این کار را داشته باشند و بتوانند آن را اجرایی نیز کنند.

محور اصلی سازمان‌های پیشرو منابع انسانی استبه گزارش ایکنا از قم، کاظم حسن‌زاده، مدیر منابع انسانی و دانشجوی دکتری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در صندلی تجربه «از تئوری در دانشگاه تا کاربرد در سازمان: تجربیات یک مدیر منابع انسانی در سازمان» که به همت معاونت پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم امروز، 26 مهرماه در سالن دفاع دکتر الوانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: منابع انسانی در سازمان‌هایی که می‌خواهند پیشرو باشند تبدیل به محور اصلی سازمان شده است و ذی‌نفعان نیز به این نقطه رسیده‌اند اما این کار نیازمند افراد متخصص است که دانش این کار را داشته باشند و بتوانند آن را اجرایی نیز کنند.

وی افزود: در منابع انسانی سازمان‌ها، نگاه همه به تصمیم‌گیری متخصصین این امر است زیرا شما رفاهیات فرد را بالا یا پایین می‌برید، آموزشش ثبت می‌شود یا نمی‌شود، جذب می‌شود یا خیر که اینها تحت تاثیر تصمیم‌گیری این متخصصین است.

مدیر منابع انسانی و دانشجوی دکتری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران اظهار کرد: در شرکت دیجی کالا بیشتر برند کارفرمایی را پررنگ می‌کند که در این شرکت‌ها رفاهیات و ایونت‌ها بسیار محور قرار می‌گیرد؛ گام بعدی شرکت‌های عملیاتی هستند که کارگر در آنها نقش محوری دارد و در این شرکت‌ها بیشتر حقوق‌های ثابت نقش اول را بازی می‌کند و شرکت‌های تولیدی از این جنس هستند.

حسن‌زاده تصریح کرد: شرکت‌هایی که در حوزه مهندسی و دانش‌محور هستند، ماندگاری در آنها بسیار پایین است اما تنوع و رفاهیات در اینجا بسیار بالاست؛ در حوزه ریاست باید سرپرستی افراد را برعهده داشت و بتوان افراد زیر مجموعه را به خوبی مدیریت کرد، در منابع انسانی به دنبال این هستیم که حس خوب انتقال دهیم و اگر فردی بخواهد رفتاری برخلاف واقع انجام دهد، سازمان به سرعت درک می‌کند زیرا رفتار نشان می‌دهد که واقعا حامی هستید یا خیر.

مدیر منابع انسانی و دانشجوی دکتری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران درخصوص سیر منابع انسانی افزود: در گذشته مسائله‌ای به نام اداری وجود داشت و بعد تبدیل به منابع انسانی و سپس سرمایه انسانی شد و اکنون نیز به آن مدیریت افراد می‌گویند و در هیچ کدام نگاه عاطفی را لحاظ نمی‌کنند.

وی بیان کرد: باید به عنوان منابع انسانی افراد را در سازمان توجیه کنید برای مثال در شرکت‌هایی که پروژه محور هستند این امر از طرف کارفرما تعیین می‌شود؛ در نیازسنجی آموزشی چهار تکنیک وجود دارد که بسته به شرایط سازمان از آن استفاده می‌شود، گام بعدی خلاقیت در اجراست.

حسن‌زاده اظهار کرد: منابع انسانی اگر بخواهد راه بیفتد افرادی که در آنجا حضور دارند باید شغل‌ها را به خوبی بشناسند، گام بعدی در بحث‌های مربوط به حوزه توسعه است که مدیریت عملکرد، جانشین‌پروری و برنامه توسعه فردی در آن‌جا مطرح و بر اساس شایستگی‌های عمومی، اختصاصی و تخصصی عمل می‌شود.

انتهای پیام
captcha