کد خبر: 4301217
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۵
حجت‌الاسلام میرباقری:

قبول ولایت مستکبرین کفران نعمت نبی اکرم (ص) است

استاد حوزه علمیه گفت: اگر انسان زیر بار ولایت مستکبرین عالم برود، کفران نعمت نبی اکرم (ص) است، بنابراین ذره‌ای زیر بار ولایت مستکبرین نباید رفت.

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه در محفل عزاداری شب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: خدای متعال بر ما منت گذاشته و پیامبر گرامی اسلام را مبعوث فرموده و برنامه‌ای را به ایشان داده برای هدایت ما تا ما را به مقام توحید برساند.

وی با بیان اینکه وقتی خداوند این پیامبر را مبعوث کرد انسان امیدوار می‌شود که پرده‌ها و حجاب‌ها کنار برود و انسان به ملاقات حضرت حق برود، گفت: مراد از ملاقات با خدا ملاقات جسمانی نیست، ولی بنا بر روایات زیادی که نقل شده انسان اگر موحد شد پرده‌ها کنار می‌رود و می‌تواند خدا را در آیینه حجت‌های الهی که وجه الله هستند، ملاقات کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه رسیدن به مقامی که انسان خدا را در وجه امام ببیند فقط مخصوص بندگان امتحان پس داده است، افزود: رسیدن به معرفت از شئون قلب است و خداوند قلب انسان را باید مورد امتحان قرار دهد و وقتی تطهیر شد انوار معرفت الهی بر آن نازل می‌شود و به معرفت خدا می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه خداوند اگر بخواهد بنده‌ای را هدایت کند به او شرح صدر می‌دهد تا بتواند حقیقت اسلام را درک کند و تسلیم خدا و اوامر الهی شود، ابراز کرد: از حضرت در مورد شرح صدر سؤال شد؛ حضرت فرمودند نور الهی که بر قلب مؤمن وارد شد، شرح صدر پیدا می‌کند که سه علامت دارد اول اینکه بزرگتر و دلکنده از دنیا می‌شود، تمایل به عالم آخرت پیدا می‌کند و قبل از اینکه زمان فوتش برسد آماده رفن از دنیا است.

میرباقری با بیان اینکه ظرفیت هر امت به اندازه ظرفیت پیامبر آن امت است، گفت: ظرفیت پیامبر ما به اندازه‌ای است که انوار عظمت الهی به ایشان ارائه شده و حقیقت ذکر شده‌اند و اگر ما بخواهیم خدا را ملاقات کنید باید در آیینه وجود این پیامبر ملاقات کنیم؛ بنابراین هرچه معرفت ما به پیامبر بیشتر باشد درجه قرب ما به خدا بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: بعثت پیامبر نعمت الهی است که اگر با این پیامبر راه برویم دشمنی‌ها تبدیل به دوستی و برادری، جهنم تبدیل به بهشت و نعمت‌های الهی بر ما نازل می‌شود و خداوند فرموده است که اگر می‌خواهید این نعمت ادامه پیدا کند، باید به ریسمان خدا متصل شوید و این ریسمان امام و کتاب است؛ بنابراین اگر با امام و کتاب راه رفتیم این نعمت ادامه پیدا می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در قبال نعمت پیامبر خداوند تکالیفی برای ما قرار داده است، افزود: یکی از تکالیف ما این است که فقط باید در برابر خدای واحد خضوع کنیم و او را بپرستیم و همه زندگی ما عبودیت و بندگی خدا باشد.

وی تصریح کرد: افرادی که می‌گویند دین برای حوزه خصوصی است و انسان باید در حوزه اجتماع، اقتصاد و تشکیل حکومت هر جور دلشان خواست زندگی کنند، در واقع معنای توحید را نفهمیده‌اند.

میرباقری گفت: اگر امت و جامعه‌ای بخواهند موحد شوند و با خدا زندگی کنند باید یک عمل صالح با عظمت را انجام دهند و آن عمل صالح قبول ولایت امام است و با همه وجود با امام حرکت کنند نه اینکه سر سفره معاویه بنشینند و پشت سر امام نماز بخوانند.

وی با بیان اینکه حضرت ما را دعوت به توحید و ملاقات با خدا کردند و اگر ذره‌ای از ولایت حضرت فاصله بگیریم و ولایت دیگری را قبول کنیم به همان اندازه از ملاقات با خدا فاصله گرفته‌ایم، بیان کرد: اگر انسان زیر بار ولایت مستکبرین عالم برود کفران نعمت نبی اکرم (ص) است، بنابراین ذره‌ای زیر بار ولایت مستکبرین نباید رفت. اگر زندگی اجتماعی خود را زیر چتر ولایت مستکبرین شکل دهیم و فقط نماز بخوانیم و روزه بگیریم این توحید نیست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت از دیگر تکالیف ما نسبت به نعمت پیامبر را تسلیم محض ایشان بودن دانست و افزود: انسان موحد کسی است که در هیچ موردی با پیامبر خدا مخالفت نکند و خداوند می‌فرماید هیچکس مؤمن نمی‌شود مگر اینکه در هر موضوعی حکم پیامبر را بپذیرد و در باطنشان هم نسبت به قضاوت پیامبر احساس نارضایتی نکند و تسلیم محض پیامبر باشد.

وی بزرگترین حکم پیامبر (ص) را مسئله ولایت علی بن ابیطالب(ع) در غدیر دانست و افزود: امت اسلام مؤمن نیستند مگر اینکه ولایت امیرالمومنین (ع) را بپذیرند و در دل خود هم احساس نارضایتی نداشته باشند.

میرباقری با بیان اینکه پیامبر حامل غیب است و خدای متعال از ما خواسته است که تابع پیامبر (ص) باشیم، افزود: اگر کسی از پیامبر (ص) تبعیت کند از جنس پیامبر می‌شود و در روایت داریم که اگر شیعیان ازما تبعیت کنند از ما می‌شوند و معنی این حرف این است که تبعیت باعث می‌شود، قوای نبی اکرم (ص) در انسان جاری می‌شود و ملحق به امام می‌شویم.

وی یکی دیگر از تکالیف ما نسبت به پیامبر را صلوات فرستادن برای پیامبر (ص) است، گفت: صلوات بر پیامبر (ص) طهارت جسم، طهارت اخلاق و رشد و تذکیه می‌آورد و گناهان انسان از بین می‌رود و در روایت داریم کسی که صلوات نفرستد، ما از او بیزاریم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه صلوات در واقع اعتراف به مقامات حضرت و تعظیم و خشوع در برابر حضرت است، گفت: تعظیم و خشوع در برابر مقامات پیامبر خدا در واقع تعظیم و خشوع در برابر خداوند و به تعبیر دیگر عبادت خداوند است.

انتهای پیام
captcha