به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی راغبی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در سومین بخش از یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داد، نوشت: «فرهنگ انتظار در معارف شیعه، تنها امید به آیندهای روشن نیست بلکه مدرسهای برای تربیت انسانهایی عدالتجو، ظلمستیز، و اصلاحگر است.
در این فرهنگ، اخلاق اجتماعی منتظران بر ورع، صدق، صبر، بصیرت و عدالتخواهی استوار است. عدالت در نگاه منتظر، یک شعار مقطعی یا هیجان سیاسی نیست بلکه هویتی پایدار و رفتاری مستمر است که او را شایسته حضور در سپاه جهانی امام مهدی(عج) میسازد.
بیشتر بخوانید:
در بخشی از روایتی که جابر جعفی از امام محمدباقر(ع)، صحنه آغاز نهضت مهدوی را بازگو میکند، آمده است: «فَیَقُومُ القَائِمُ بَیْنَ الرُّکْنِ وَالمَقَامِ فَیُصَلِّی، ثُمَّ یَنْصَرِفُ وَمَعَهُ وَزِیرُهُ فَیَقُولُ: یَا أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّا نَسْتَنْصِرُ اللهَ عَلَى مَنْ ظَلَمَنَا وَسَلَبَ حَقَّنَا؛ سپس قائم بین رکن و مقام میایستد و نماز میگزارد، آنگاه با وزیرش بازمیگردد و میگوید: ای مردم! ما از خدا یاری میطلبیم بر ضد کسی که بر ما ستم کرده و حق ما را غصب نموده است...»(بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۵۲، ص ۲۲۲» ۱)
این فریاد یاریخواهی، ادامه همان ندای مظلومیت و عدالتطلبی عاشوراست؛ ندایی که امام حسین(ع) در برابر طاغوت زمان سر داد و امروز در موسم اربعین، میلیونها دل به یاد آن میتپد. حضرت مهدی(عج) وارث همین پرچم است، و به همین دلیل هنگام ظهور، خطاب به جهانیان میفرماید: «یَا أَهْلَ الْعَالَمِ، إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَیْنَ قُتِلَ عَطْشَانَ؛ ای مردم جهان! بدانید که جدم حسین را با لب تشنه به شهادت رساندند.»
این کلام، صرفاً معرفی هویتی نیست؛ بلکه اعلام استمرار راه است: راه من، همان راه حسین(ع) است؛ هدف من همان هدفی است که حسین(ع) برای آن قیام کرد؛ و آن، برپایی عدالت در امت پیامبر اکرم(ص) است.
در این نگاه، عدالتطلبی یک فضیلت شخصیتی و اجتماعی است که در سلوک یاران امام، پیش و پس از ظهور، جاری است. منتظر واقعی، پیش از آنکه در سپاه ظهور باشد، در زندگی روزمرهاش با ظلمستیزی، مهرورزی، اصلاح اجتماعی و اقامه قسط شناخته میشود.
زائران اربعین نیز در این ایام با گامهایی که از روی عشق بر خاک کربلا میگذارند، در حقیقت اعلام میکنند که آماده پیمودن راه عدالتاند؛ راهی که از مقتل حسین(ع) آغاز شد و به ظهور فرزندش مهدی(عج) خواهد انجامید. این سفر، تمرینی است برای یاران منتظر، تا بیاموزند چگونه با اخلاص، همدلی و ایستادگی، بستر برپایی قسط را در جامعه فراهم کنند.
از این منظر، حرکت جهانی اربعین تنها یک آیین مذهبی نیست بلکه جلوهای عینی از روح عدالتخواهی مهدوی در بستر جامعه مؤمنان است. هر گام زائر اربعین، یادآور عدالت گمشدهای است که روزی به دست فرزند حسین(ع) احیا خواهد شد.
فرهنگ انتظار، با چنین روحی زنده، در یاران حقیقی امام متجلی میشود؛ آنان که با اخلاق، بصیرت و عدالتمحوری، پیشقراولان برپایی قسط در دوران ظهورند.»
انتهای پیام