کد خبر: 4292114
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۷
حجت‌الاسلام ظهیری:

عزاداری و اشک بر سیدالشهدا(ع) سلوک عبادی است

استاد حوزه علمیه قم گفت: عزاداری و گریه بر حضرت سیدالشهدا(ع) یک سلوک عبادی است که مورد تأکید اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر ظهیری، استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر ظهیری، استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم هیئت خادم‌الرضا(ع) قم که شامگاه ۱۰ تیرماه در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، با تأکید بر اهمیت تهذیب نفس برای بهره‌مندی از فیوضات عاشورا بیان کرد: یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های رسیدن به فیض خاص سیدالشهدا(ع) پرهیز از گناه و دستیابی به ملکه تقواست.
 
وی با اشاره به آثار معنوی شرکت در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: بهره‌مندی از عنایات ویژه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در دهه اول محرم، مستلزم فراهم‌کردن حداقل‌هایی از سوی افراد است و این مسیر بدون هزینه ممکن نیست.
 
ظهیری افزود: هیچ توفیق و دستاوردی در عالم بدون پرداخت هزینه حاصل نمی‌شود و این اصل، در مسیر تقرب به سیدالشهدا(ع) نیز صادق است؛ از جمله هزینه‌های ضروری برای دریافت فیض در این دستگاه عظیم، ترک گناه و رسیدن به مرتبه پاکی است، موضوعی که تأثیر شگرفی در زندگی معنوی و مادی انسان دارد.
 
استاد حوزه علمیه قم با استناد به بیانات امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه، گناه را به درختی بی‌ثمر تشبیه کرد و گفت: اگر این درخت در زندگی فردی ریشه بدواند، می‌تواند به‌راحتی بهشت زندگی انسان را به کویر تبدیل کند. اگر می‌خواهید زندگی‌تان مسیر درست و آسان‌تری را طی کند و به‌دنبال رفع مشکلات و سرازیر شدن رزق الهی هستید، باید تصمیم بگیرید که با معصیت خداحافظی کنید، چراکه گناه مانعی جدی در مسیر رشد و موفقیت است.
 
ظهیری با اشاره به شخصیت آیت‌الله‌العظمی عبدالنبی گلپایگانی گفت: این عالم ربانی که قبر ایشان پایین پای آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد، به دو ویژگی برجسته شهرت داشت، نخست استخاره‌های دقیق و کم‌نظیر و دوم، تعابیر خارق‌العاده خواب‌های صادق. برخی از بزرگان حوزه برای تعبیر خواب‌های مهم یا انجام استخاره‌های سرنوشت‌ساز به ایشان رجوع می‌کردند و این ویژگی‌ها حاصل یک عمر خودسازی و دوری از گناه بود.
 
وی با اشاره به برکات معنوی حضور در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کرد: ارتباط دائمی با حرم کریمه اهل‌ بیت(ع) را ترک نکنید، در این مکان مقدس رزق‌های معنوی‌ای تقسیم می‌شود، چراکه در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود. حتی اگر نتوانستید هر روز مشرف شوید، حداقل هفته‌ای یک‌بار خود را به این حرم نورانی برسانید و از برکات حضور در جوار خواهر امام رضا(ع) بهره ببرید.
 
ظهیری گفت: در ذکر و یاد خدا از ابزار‌های معنوی استفاده کنید و تسبیح تربت، همان‌طور که در روایت از امام صادق(ع) آمده، حتی اگر با آن ذکری گفته نشود، خود حامل فضیلت است؛ بنابراین تسبیح‌های پلاستیکی یا بی‌ارزش را کنار بگذارید و از تربت سیدالشهدا(ع) بهره ببرید.
 
وی با تأکید بر پرهیز از ملامت گناهکاران ادامه داد: از منظر دین، هیچ‌ کسی اهل طاعت و پاکی حق ندارد و دیگران را به سبب گناهشان سرزنش کند؛ قرآن کریم می‌فرماید اگر دل انسان بسته شود، حتی اگر خداوند متعال در قالبی تجلی کند، او نخواهد پذیرفت.
 
استاد حوزه علمیه قم ضمن تمجید از شور حسینی و حضور مردم در مجالس امام حسین(ع) اظهار کرد: شما که زنجیر عشق سیدالشهدا(ع) را بر گردن دارید، به جلسات می‌آیید، دیگران را نیز با خود می‌آورید، حتی آنان که قهر کرده‌اند یا مدتی از جلسات دور بوده‌اند، ولی مراقب باشیم که پاکی ما بهانه‌ای برای تحقیر گناهکاران نشود.
 
ظهیری با اشاره به آموزه‌های امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج‌البلاغه تصریح کرد: حضرت می‌فرماید: «کسانی که از معصیت دور هستند، سزاوارند که به اهل گناه رحم کنند و دین چنین انسان‌هایی را از ملامت گناهکاران بازمی‌دارد.»
 
این استاد اخلاق با تأکید بر ستارالعیوب بودن خداوند افزود: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «اگر پرده کنار رود، حتی مرده‌ها دفن نخواهند شد و خدا آبروی ما را محفوظ داشته و ما حق نداریم از این پوشیدگی سوء‌استفاده کنیم و دیگران را قضاوت کنیم.»
 
وی با نقل داستانی از زندگی مرحوم سیدمهدی قوام، روحانی وارسته اهل تهران گفت: یکی از ارادتمندان وی تعریف می‌کرد که گمان بدی نسبت به این روحانی پیدا کرده بود، اما بعد‌ها مشخص شد که سیدمهدی قوام با نیت کمک و نجات یک دختر از ورطه گناه، پاکت وجوه منبر خود را به او داده بود و وعده تأمین زندگی پاک به او داده بود.
 
ظهیری با اشاره به اینکه مرحوم قوام در آن شب به راننده‌اش گفت، مگر ما که هستیم که گناهکار را ملامت کنیم این جمله از عمق معرفت و تواضع این عالم ربانی حکایت دارد، اظهار کرد: در روایتی، امام حسین(ع) فرمودند: «اگر کسی به من دشنام دهد و سپس عذرخواهی کند، عذرش را می‌پذیرم، چراکه پدرم از پیامبر(ص) نقل کردند که کسی سیراب نمی‌شود مگر اینکه دیگران عذر او را بپذیرند.
 

اهمیت گریه و عزاداری در محرم

 
این سخنران دینی با اشاره به اهمیت گریه و عزاداری در محرم بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند: «برای مظلومیت حسین(ع) باید گریست» و این گریه نه‌تنها امری احساسی، بلکه نوعی سلوک عبادی است که اهل‌ بیت(ع) بر آن تأکید داشته‌اند.
 
ظهیری با اشاره به آثار دنیوی و اخروی ترک معصیت گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «گناه انسان را ذلیل می‌کند و از دایره ولایت اهل‌ بیت(ع) خارج می‌کند و گناه، کمترین اثرش خواری و بی‌برکتی است.
 
وی افزود: کسی که تصمیم بگیرد از گناه فاصله بگیرد، محبت او در دل مردم انداخته می‌شود و قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند به‌زودى خداى رحمان براى آنان محبتى در دل‌ها قرار مى‏‌دهد» (سوره مریم/ آیه 96) و مرحوم آیت‌الله بهجت و مرحوم کافی نیز بار‌ها به این نکته تأکید کرده‌اند که عمل صالح موجب محبوبیت اجتماعی می‌شود.
 
ظهیری با بیان روایتی از پیامبر اعظم(ص) ادامه داد: گناه اگر تکرار و انباشته شود، انسان را به جایی می‌رساند که نه تنها منکر ولایت اهل‌ بیت(ع) می‌شود، بلکه اصل توحید را هم انکار می‌کند.
 
وی گفت: خیانت به ایمان، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و جوانی که امروز به مقدسات جسارت می‌کند، روزگاری شاید اهل دعا و قرآن بوده، اما انباشت گناه، پرده‌های حیا را می‌درد و انسان را از مسیر نور خارج می‌کند.
انتهای پیام
captcha