به گزارش ایکنا از قم، به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری در مراسم شب دوم ماه محرم که شب گذشته ۶ تیرماه در دانشگاه قم برگزار شد، در ادامهی توضیح نکات سوره انفال، اظهار کرد: خدای متعال در این سوره وقتی داستان جنگ بدر را توضیح میدهد که اولین درگیری جدی نظامی اسلام با جبهه کفار و دشمنان است. در طرح ربوبیت خدای متعال با نبی اکرم یک مرحلهاش این بود که خدا پیامبر را از خانه بیرون آورد این هم بالحق بود. بعد میفرماید که یه دستهای از مومنین هم نسبت به این امر کراهت داشتند که پیامبر(ص) پا به این میدان بگذارند. این کراهت علامت عدم تهیه و آمادگی است و علت بیان این صحنهها از جانب خدای متعال، رفع گرفتاری مومنین است.
وی افزود: خیلی وقتها صحنههای ابتلایی که خدای متعال نسبت به مومن پیش میآورد به این صورت است که مومن در صحنه ابتلا به نقاط ضعف خود پی میبرد و در صدد اصلاح آن برمیآید. خیلی وقتها خداوند این فرصتها را به غیر مومنین هم میدهد. استغفار هر چیز متناسب با خودش است. خدا اراده دارد که دین خود را غالب کند؛ اما عدهای از مجرمان هستند که در عالم راه درست را نمیروند و در حالی که بر سفره باطل نشستهاند دوست ندارند که حق پیروز شده و بساط باطل برچیده شود.
میرباقری ادامه داد: کراهت مجرمین به غیر از کراهت مومن است. خداوند با مومنینی که در دل سختی دچار کراهت میشوند مدارا میکند تا متوجه شوند و آن را اصلاح کنند ولی نسبت به مجرمین اینگونه نیست و برایش مهم نیست که آنها در رنج و عذاب بیفتند.
وی تصریح کرد: خدا با دل مومن کار دارد. از مومن در صور مختلف معنای مختلفی اراده میشود؛ زیرا تکالیفی که در هر سوره میآید به مرتبه خاصی از ایمان نیاز دارد. خداوند در سوره انفال به مومنین دستوراتی میدهد که بر درجات ایمانشان میافزاید. گروهی از مومنین اینگونهاند که وقتی بحث خدا و طرح خدا و دستور خدا در میان باشد هر آیهای بر ایمانشان اضافه میکند.
میرباقری اضافه کرد: انسان در سختیهایی که از جانب خدا میآید بزرگ میشود و درکش نسبت به عالم تغییر میکند تا به خواستههای بزرگ و اهداف الهی برسد تا جایی که دلش با دل خدا یکی شود. این اراده خداوند متعال است که خیر انسانها را در نظر میگیرد حتی اگر ما درآن اتفاق خیری نبینیم.
وی اضافه کرد: خداوند متعال مومن را رشد میدهد. در استغاثه نوعی ابراز نگرانی خاص وجود دارد که پیامبر اکرم نیز در شرایط خاص به استغاثه رو میآوردند. استغاثه چیزی فراتر از دعاست.
استاد حوزه علمیه گفت: انسان وقتی در نقشه ننگین دشمن قرار میگیرد و احساس میکند کاری از او ساخته نیست نگران میشود و به استغاثه رو میآورد. نکته قابل توجه اینجاست که در صحنهای که ما احتیاج به حماسه داریم نباید جوری روضه بخوانیم که از آن ضعف بیرون بیاید. روضه عاشورا راباید از حضرت زینب (س) خواند که از دلش فتح و پیروزی بیرون میآید.
میرباقری بیان کرد: ما الان در شرایطی هستیم که نباید عزاداریهایمان تبدیل به صحنه ضعف و عجز شود. باید مصیبتها و مجالس عزایمان در قالب حماسه باشد تا این معنی را برساند که ما در همه حال دست امداد به سوی خداوند متعالی داریم که ما را در شرایطی قرار میدهد تا بفهمیم تنها تکیهگاهمان خداست.
استاد حوزه علمیه افزود: استغاثه به معنای ضعف در برابر دشمن نیست. بحث این است که مومن باید در همه حال به خصوص شرایط سخت به خدا تکیه کند. یکی از نصرتهای خدا امداد ملکی است که با قوای ملکوت انسان را امداد میکند که در دل سختیها برای مومنین آرامش قلبی ایجاد میکنند و بشارت پیروزی میدهند.
وی اظهار کرد: همین آرامشی که ملت ایران در برابر دشمن داشتند نصرت خداست. واقعا معلوم نیست دیگران هم در مقابل این قدرتها اینگونه رفتار میکردند. برخی حتی از اسم و تهدید این دشمنان نیز میترسند چه برسد به اقدامات عملیشان؛ و این قسمتی از نصرت الهی است که در جریان استغاثه و توسل اتفاق افتاد.
میرباقری یادآور شد: شیطان گاهی شکی نسبت به نصرت خدا در دل مومنین ایجاد میکند که بدترین درجه است و بیشترین نقطه ضعف از شک حاصل میشود. این شکها حتی در دل یاران پیامبر و امیرالمومنین هم یافت میشد، اما با استغاثه خداوند آنها را از دل و قلوب مومنین پاک میکند.
انتهای پیام