علی اکبریمعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به اینکه علت ماندگاری امام خمینی(ره) چیست و چرا امام(ره) و انقلاب اسلامی در نزد مردم محبوب شد، اظهار کرد: علت ماندگاری و محبوبیت امام خمینی(ره) را میتوان در سه بُعد اعتقادی، اخلاقی و رفتاری توضیح داد که نخست بعد اعتقادی و نظری است.
وی ادامه داد: توحید قوی امام خمینی(ره) از علتهای اصلی ماندگاری و محبوبیت ایشان است، چراکه پایه همه باورها و اندیشههای امام راحل را اعتقاد به اصل توحید تشکیل میدهد، اعتقاد به اصل توحید، در همه ابعاد اعتقادی، اخلاقی و رفتاری امام سرایت داشته است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: امام از اصل توحید آموخت که فقط باید در برابر خدا تسلیم شد و در مقابل طاغوت، ستمگران و استکبار ایستاد و امام در عمل نیز چنین کرد یعنی با عمل به اصل توحید توانست با حمایت مردم، نظام طاغوتی پهلوی را براندازد و جمهوری اسلامی ایران را برافرازد.
وی گفت: محبوبیت امام خمینی(ره) در قلوب مستضعفان ناشی از توحید قوی ایشان است، ایشان با توحید قوی توانست به صفات الهی متصف شده و خود را به فضایل اخلاقی بیاراید و قوای رحمانی وی مدام بر قوای شیطانی غلبه داشته باشد و در نتیجه از صفات شیطانی و رذایل اخلاقی دور بماند.
اکبریمعلم دومین علت محبوبیت امام خمینی(ره) را بعد اخلاقی دانست و افزود: از علتهای ماندگاری و محبوبیت امام خمینی(ره) برخورداری وی از فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی است؛ یعنی برخورداری امام راحل از صفات اخلاقی ایمان، امیدواری، عدالت، توکل، رفق و مدارا، تواضع، حلم، صداقت، انتقادپذیری، سادهزیستی، شجاعت، قاطعیت و پرهیز از ریا، حسادت، حبّ دنیا، حبّ مقام، نفاق و دورویی و غیبت او را در نزد مردم و در تاریخ محبوب و ماندگار کرده است.
وی بیان کرد: همچنین یکی دیگر از عوامل ماندگاری امام راحل، اخلاص ایشان بود؛ شجاعت و قاطعیت امام(ره) در مقابل رژیم ستمگر پهلوی و دشمنان انقلاب اسلامی سبب محبوبیت ایشان شد. امام راحل دارای فضایل و صفات اخلاق نیکو و دارای مجاهدتهای بسیار در زمینههای مختلف سیاسی، مذهبی و فرهنگی بودند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام(ره) در دفاع از حقوق مستضعفان و حمایت از مظلومان تأکید داشتند، توجه به عدالت اجتماعی، اعتقاد به مردم، تجلی قرآن و سنت پیامبر(ص) در کلام و رفتار امام از ویژگیهای بارز امام خمینی(ره) به حساب میآید.
وی سومین علت محبوبیت امام خمینی(ره) را در بعد رفتاری دانست و افزود: راز ماندگاری و محبوبیت امام خمینی(ره) خلق نظریه ولایت فقیه و تحقق بخشیدن آن در قالب جمهوری اسلامی ایران است یعنی تأسیس نظامی که مبتنی بر قوانین اسلامی و با نظر مردم است.
اکبریمعلم بیان کرد: ابتکار امام راحل این بود که توانست نظامی را بهوجود بیاورد که هم مبتنی بر احکام الهی باشد و هم آن نظام را به دست مردم سپرده است، چراکه ایشان به مردم اعتقاد داشت، درواقع امام(ره) دو کلمه جمهوری و اسلامی را راهحل مشکلات جامعه تشخیص داده بود.
وی در پاسخ به اینکه دلایل تشکیل حکومت اسلامی توسط امام خمینی(ره) چه بود، افزود: یکی از موارد، دلیل عقلی است، زیرا امام خمینی(ره) تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت را براساس مبانی هستیشناسی و دلایل عقلی، لازم و ضروری میداند؛ چراکه بدون تشکیل حکومت، ناامنی و هرج و مرج و فساد اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی بهوجود میآید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابراین تشکیل حکومت برای تأمین امنیت و پیشگیری از فساد اجتماعی ضروری است، همچنین وجود مؤسسات اجرایی، برخورداری از مجموعه قوانین و دلایل لزوم امامت پس از نبوت از دلایل تشکیل حکومت اسلامی از نظر امام خمینی(ره) است.
وی بیان کرد: تشکیل حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) دارای دو هدف مهم است، نخست اقامه عدل و قسط که در نظر امام راحل، حکومت اسلامی یعنی حکومت عدالت؛ یعنی حکومت وظیفه دارد تا قسط و عدالت را در جامعه محقق کند.
اکبریمعلم گفت: از دیدگاه امام، حکومت تا وقتی که در مسیر عدالت قرار دارد، حق و اسلامی است؛ در غیر این صورت باطل و ناحق است؛ درواقع، هدف اصلی حکومت، استقرار یک نظام عادلانه اجتماعی و برپایی عدل و قسط است، بر این اساس، از اهداف مهم انقلاب اسلامی گسترش عدالت اجتماعی بوده است و نظام جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این هدف مهم در تلاش است.
وی تصریح کرد: دومین هدف اجرای قوانین الهی است، چراکه حکومت اسلامی مبتنی بر قانون الهی است، از نظر امام خمینی(ره) بین تشکیل حکومت و اجرای قوانین الهی و گسترش عدالت اجتماعی ملازمه وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی مطلوب نظر امام خمینی(ره) دارای دو شاخصه مبتنی بر قانون الهی و عدالتگستری است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به اینکه امام خمینی(ره) را چگونه به نسل جوان امروز معرفی کنیم، افزود: برای معرفی امام خمینی(ره) به نسل جوان نخستین راهکار، تبیین روان، جامع و مستمر اندیشه امام خمینی(ره) با استفاده از ابزارهای مختلف و متنوع مثل استفاده از هنر، رسانه و فضای مجازی است؛ دومین راه برای معرفی امام(ره) به نسل جوان انجام مستمر جامعهپذیری سیاسی باتوجه به حفظ وحدت و هماهنگی بین عوامل جامعهپذیری است.
اکبریمعلم گفت: سومین راه معرفی، تلاش مسئولان برای کاهش فاصله بین اندیشه امام خمینی(ره) و عمل مسئولان و عملکرد حکومت است، باید مردم و نسل جوان ببینند و حس کنند که جامعه امروز ما براساس مبانی و باورهای اسلامی و انقلاب اسلامی اداره میشود و زندگی مسئولان نشاندهنده آن باشد، مثل عدالتگستری، مبارزه با فساد، سادهزیستی، انتقادپذیری، صادق بودن با مردم، داشتن نگاه عادلانه و عاقلانه.
وی بیان کرد: چهارمین راهکار، نظر به ویژگی منظومهای اندیشه امام(ره)، معرفی امام راحل و انتقال همه ابعاد اندیشه ایشان به نسل جدید است که باید موردنظر قرار بگیرد و پنجمین مورد نیز برگزاری منظم نشستهای علمی، مناظره، کارگاه و دورههای مختلف آموزشی و تبلیغی در ترویج اندیشه امام خمینی(ره) است؛ ششمین مورد بهرهگیری از ظرفیت نهادهای مذهبی از قبیل مساجد، تکایا، حسینیهها و بسیج مستضعفین و هفتمین مورد برگزاری مسابقات مختلف مثل مسابقه کتابخوانی از آثار امام(ره) است.
اکبریمعلم در پاسخ به این سؤال که سبک زندگی قرآنی امام خمینی(ره) چگونه بود، افزود: زندگی فردی و اجتماعی امام راحل بر مبنای آموزههای قرآنی بود مثل برخورداری از حسن خلق و مهربانی، تواضع و فروتنی، انس با قرآن، عدالت، سادهزیستی، صداقت، شجاعت، قاطعیت، زهد، پرهیز از تشریفات و تجملات، نظم و دقت. ایشان با توکل به خدا و قرآن علیه استبداد و استعمار به پا خاست و با تشکیل جمهوری اسلامی زمینه اقامه دین را فراهم کرد. امام راحل فلسفه نزول قرآن را هدایت و راهنمایی و سلوک انسانیت میدانست و خود نیز بر این طریق بود.
وی گفت: امام خمینی(ره) با قرآن اُنس داشت، وی روزانه قرآن تلاوت کرده و در آیات قرآن تدبر میکرد، احترام خاصی برای قرآن قائل بود و به ظاهر و باطن قرآن توجه داشت. درواقع، امام(ره) برای تطابق با آموزههای قرآن و پیروی از سبک زندگی قرآنی سعی میکرد، شرایط فهم قرآن مثل اخلاص و توکل را در خود تقویت کند و خود را از موانع فهم قرآن از قبیل خودبینی، غرور، حب دنیا و گناه دور کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: امام(ره) بر تلاوت قرآن، تدبر در قرآن و عمل به آموزههای قرآن تأکید داشت، چراکه قرآن را راه نجات و سعادت بشر میدانست. امام راحل خارج کردن قرآن از مهجوریت و عمل به قرآن را تنها راه غلبه بر مشکلات کشور و جهان میدانست. همچنین میتوان ویژگیهایی از قبیل اخلاص، تهذیب نفس، پرهیز از تجملگرایی، پرهیز از اسراف و زیادهروی، انتقادپذیری، پرهیز از غیبت، خیرخواهی، تحکیم وحدت، عدم سازش با ستمگران، همدردی با مستضعفان و نظم و دقت را از الگوهای قرآنی در رفتار امام خمینی(ره) نام برد.
وی در پاسخ به اینکه دستاوردهای قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ برای جامعه امروز ایران چه بوده است، افزود: تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ برای جامعه امروز ماست، چراکه از اهداف انقلابیون در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، اجرای احکام و قوانین الهی با تشکیل حکومت مبتنی بر ارزشهای اسلامی و با محوریت مجتهد جامع شرایط (ولی فقیه) بوده است و این هدف در انقلاب اسلامی محقق شد؛ درواقع، جمهوری اسلامی ایران به نوعی از دستاوردهای قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به حساب میآید.
اکبریمعلم بیان کرد: از دستاوردهای دیگر قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ برای جامعه امروز ما وحدت و پیوستگی بین طبقات اجتماعی مؤثر مثل دانشجویان، روحانیان و بازاریان در مسیر آزادیخواهی، هویتخواهی و استقلالطلبی است، چراکه از اهداف مبارزان در قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ مبارزه یکپارچه و هماهنگ همه طبقات اجتماعی مؤثر ایران علیه استبداد و استعمار و تلاش در تحقق سیاست اسلامخواهی بوده و این هدف نیز در انقلاب اسلامی محقق شده است.
وی گفت: امروز در جمهوری اسلامی ایران همه طبقات مؤثر از قبیل روحانیون، فرهنگیان، دانشجویان، بازاریان و کارگران علیه استکبار بهصورت هماهنگ به مقابله برمیخیزند و از هویت و استقلال خود دفاع میکنند.
گفتوگو از الهام حلاجیان
انتهای پیام