به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجتالاسلام مهدی مسلمیفر، دبیر ستاد راهبری مساجد حوزههای علمیه در دومین دورهمی مشاوران مسجد محور که امروز ۱۱ بهمنماخ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، به اهمیت جایگاه مساجد در تقویت نظام اجتماعی جامعه پرداخت و گفت: بر مسجو نقش سهجانبهای میتواند ایفا کند.
وی ادامه داد: ضلع اول به عهده حاکمیت است که از مصادیق آن میتوان به مدیریت رسانهها و اقدامات کلان اشاره داشت و ضلع دوم مرتبط با امام جماعت مسجد است که وظیفه ساماندهی و سازماندهی امور را بر عهده دارد و ضلع سوم نیز ماهیت کارکردی و برنامهریزی مستمر مسجد است که از صدر اسلام تاکنون مورد توجه بوده است.
مسلمیفر با طرح این دیدگاه که مسجد باید به عنوان فضایی امن برای جامعه شناخته شود، ابراز کرد: برگزاری جلسات مشاوره در مساجد، یک رویکردی بنیادین برای حل مسائل اجتماعی به شمار میآید.
وی تصریح کرد: این جلسات مشاوره بایستی در تمام مساجد کشور فراگیر شود تا بتوان از این طریق معضلات و آسیبهای اجتماعی را به شکل مؤثری مدیریت کرد.
دبیر ستاد راهبری مساجد حوزههای علمیه ابرلز کرد: برخی مساجد به صورت محدود و جزیرهای جلسات مشاوره را اجرا میکنند، اما تاکنون ظرفیت حمایتی و ساختاری لازم برای توسعه این برنامهها فراهم نشده است.
وی ابراز کرد: باید تلاشها در عرصه مشاوره در مساجد گسترش یابد و از امکانات موجود به نحو مطلوبتری استفاده شود.
مسلمیفر گفت: در مناطق هشت گانه شهر قم باید هشت مسجد محوری به عنوان الگو معرفی شوند و با برگزاری مانورهای رسانهای و اقدامات لازم، این مساجد را به مراکزی فعال در حوزه روانشناسی اجتماعی تبدیل کنیم.
وی بیان کرد: پیوند بین حوزه و دانشگاه میتواند بسیاری از خلأها را رفع کرده و چالشها را به فرصت تبدیل کند.
دبیر ستاد راهبری مساجد حوزههای علمیه یادآور شد: استان قم به عنوان نماد معنویت جامعه اسلامی از ظرفیتهای بینظیری بهرهمند است، اما بسیاری از این ظرفیتها هنوز مورد استفاده کامل قرار نگرفتهاند.
مسلمیفر با اشاره به این نکته که تعداد مساجد نسبت به دانشگاهها و مدارس چندین برابر است، افزود: از این توانمندی همچنان بهرهبرداری مناسب صورت نگرفته است.
به گفته دبیر ستاد راهبری مساجد حوزههای علمیه، در حال حاضر ۴۰۰ مسجد در شهر قم مشغول به فعالیت هستند که بخشی از این مساجد نیز خدمات مشاورهای ارائه میدهند.
انتهای پیام