به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه در محفل عزاداری سومین شب محرم که شامگاه 18 تیرماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، در ادامه تبیین دستهبندیهای قرآنی اواخر سوره مبارکه برائت اظهار کرد: قرآن کریم در فرازهایی از آیه ۱۰۰ سوره توبه میفرماید: «وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ؛ و آنان که سبقت به ایمان گرفتند از مهاجر و انصار و در دین ثابت ماندند و آنان که به نیکی پیروی آنان کردند، خدا از آنها خشنود است و آنها نیز از خدا خشنودند.»
وی با تأکید بر اینکه سیر کسانی که اهل سبقت هستند، در متن بلا و سختی شکل میگیرد، ادامه داد: بالاترین درجه زهد، آغاز مقام یقین است و انسان تا زاهد و فارق نشود، انوار یقین به قلبش نمیرسد؛ بالاترین درجه یقین نیز سرآغاز وادی رضای الهی است.
میرباقری در تبیین مقام رضوان الهی به روایتی از امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: مقام رضوان، بهجتالعارفین و والاترین مقامها و به معنای کسب رضا و محبت ذات اقدس الهی است؛ هرکسی طعم این مقام را بچشد، کوچکی مقامهای دیگر را به وضوح درک خواهد نمود.
وی با بیان اینکه دسته سابقون مقام رضا و رضوان الهی که همان باطن نعمتهای بهشتی است را میچشند، اظهار کرد: در روایات اسلامی باطن نهرهای بهشتی که همواره زلال و به دور از آلودگی بوده و طعم آن انسان را غرق در لذت میکند را بهخوبی تبیین کرده و میفرماید که باطن این نهرها ولایت امیرالمومنین(ع) است که انسان را غرق در حقایق علم الله میکند؛ نهر خمر نیز همان علوم ائمه اطهار(ع) است که هرکسی آن را بچشد، غرق در لذت میشود.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه فوز عظیم را مقام رضوان الهی توصیف کرد و گفت: کسانی که خدا را به خاطر محبت الهی عبادت می کنند، به مقام رضوان و فوز عظیم خواهند رسید.
میرباقری ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره حدید، اظهار کرد: خدای متعال در شش آیه نخست سوره حدید بعد از معرفی حضرت حق، تصریح میکند که در مواجهه با برنامه الهی رسولالله(ص)، همه امکانات خود را کنار پیامبر خدا هزینه کنید و در این وادی دیر نکنید. حتی در دوران ظهور صاحب الزمان(عج) نیز کسانی که قبل از ظهور خود را به امام زمان میرسانند و جان و مالشان را در طبق اخلاص میگذارند، قطعاً با کسانی که بعد از ظهور این رویه را در پیش میگیرند، یکسان نیستند.
وی حرکت در وادی قرضالحسنه را مرتبهای بالا برای رسیدن به اجر کریم توصیف نمود و گفت: روایات اسلامی قرضالحسنه را وقف جان، مال و امکانات در راه امام(ع)، آن هم در دوره غیبت ذکر کرده است، بر سر راه این انفاق و فداکاری در راه امام، فتنه حیات دنیا وجود دارد و به شیطان و دستگاه دشمنان نبی مکرم اسلام(ص) اجازه جلوهگری حیات دنیا داده شده است؛ برای بذل جان و مال در راه خدا باید از وسط این حیات دنیا که سرشار از جلوه زیباییهای فریبنده است، عبور کنیم.
میرباقری با بیان اینکه هر کدام از این جلوهها برای زمینگیر کردن انسان کافی است، اضافه کرد: کسی که می خواهد خود را به امام حسین(ع) برساند، باید از وسط بساط حیات الدنیای ابن زیاد عبور کند. همه جلوههای بحر عمیق حیات دنیا با تمام عظمتی که دارد، برای انسانی که مومن است و قدرت خدا را میبیند، مثل یک باران بهاری است که این رویشها و ریزشهای جلوهگر حیات دنیا او را غافل نمیکند. کافری که پشت صحنه را نمیبیند فریفته جلوه بهاری حیات دنیا میشود و بهیکباره نسیم مرگ همه خرمی حیات دنیا را نابود میکند و گرفتار رنج شدید میشود.
وی با بیان اینکه در وادی عبور از فتنههای حیات دنیا، انسان یا گرفتار و ماندگار در جهنم دنیا می شود و یا خداوند با زدودن گرد و غباری که به خاطر عبور از این مسیر بر نفس و جان انسان نشسته، او را به مقام رضا و رضوان الهی میرساند، ادامه داد: اگر میخواهید اهل نجات باشید باید در وادی مسابقه قرار گیرید و خود را به کشتی نجات آل الله برسانید. «اِنَّ الحسینَ مِصباحُ الهُدی و سَفینةُ النَجاة».
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بهشت را فضل عظیم الهی توصیف کرد و گفت: اگر میخواهید گرفتار سرو صدای دنیا و فتنههای شیطانی حیات دنیا نشویم، باید به کشتی و ریسمان نجات الهی که همان قرآن و اهل بیت(ع) هستند، چنگ بزنیم و تقوا به معنی مراقبت از آلوده شدن دامن وجود هنگام عبور از حیات دنیا است.
میرباقری با بیان اینکه اگر حواس انسان به گرم و سردی، تلخی و شیرینی و قبض و بسطهای حیاتالدنیا مشغول شود، از مسابقه سیر سعادت وجودی باز خواهد ماند، یادآور شد: این که دنیا وادی شکست و پیروزی و عرصه چشیدن تلخی و شیرینی است، تدبیری الهی است؛ متسابقان در راه خدا، از وسط حیات دنیا عبور میکنند و اگر لحظهای درنگ کنند و شیفته جلوههای دنیا شوند، غرق خواهند شد. فقط سابقون بودند که معیت با سیدالشهدا(ع) و عاشورا را درک کردند.
انتهای پیام