به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، سخنران حرم بانوی کرامت در مراسم شب شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) که شامگاه 26 خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، معرفت را مهمترین هدف خلقت دانست و اظهار کرد: تمام خوشبختیهای انسانها بهخاطر درست فهمیدن و تمام بدبختی آدمیان نیز بهخاطر کجفهمی است.
وی به فرازهایی از زیارت اربعین از لسان مبارک امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: در فراز شانزدهم زیارت اربعین میخوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»؛ تمام انبیا، امامان، علما و شهدا خون خود را در راه خدا هدیه کردند، تا ما از جهل و نادانی که بزرگترین دشمن انسانهاست رهایی یابیم.
ماندگاری با اشاره به اینکه برای رسیدن به معرفت باید به مقدمات و نتایج اعمالی که انسان را به معرفت میرساند توجه کنیم، گفت: مُحرِم شدن در عرفات آغاز ثبتنام در مدرسه تربیت الهی است که با ورود به آن برخی چیزها بر او واجب و برخی از موارد برایش حرام میشود.
وی با بیان اینکه در مدرسه تربیت الهی برای کسب معرفت باید مُحرم شویم تا بتوانیم مَحرم شویم، اظهار کرد: اگر میخواهیم از نادانی نجات پیدا کنیم، باید به بایدها و نبایدهای الهی که همان واجبات و محرمات هستند، توجه داشته باشیم؛ نماز، روزه و حجاب و عفاف از مهمترین واجباتی است که انسان را در مسیر کسب معرفت قرار میدهد.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت مُحرم شدن را تقید به واجبات حج و مراقبت از محرمات دانست و گفت: با احرام ۲۴ چیز بر حاجیان حرام میشود، مُحرم شدن یعنی در وادی تربیت الهی قرار گرفتن، این مهم در گام نخست نیازمند توجه به واجبات و محرمات الهی است.
ماندگاری با اشاره به اینکه تقید به انجام واجبات و ترک محرمات نخستین قدم در کسب معرفت است، ادامه داد: طواف دور خانه خدا تداعیگر موحد بودن و انحصار در خداپرستی برای کسب معرفت است؛ انسان باید خود را از شهرت، ثروت و شهوت رها کند تا بتواند مظاهر توحید الهی را درک کند.
وی به قرار گرفتن شانه چپ انسان در طواف به سمت کعبه اشاره کرد و گفت: سمت چپ انسان به دنیا و سمت راستش به آخرت تشبیه شده است، طواف دور خانه خدا یعنی تا دنیای من و شما توحیدی نشود، آخرت ما توحیدی نخواهد شد؛ تا پوشش، درآمد و خدمتمان در انجام وظیفه و یا حتی خوراک و خوابمان توحیدی نباشد، هیچگاه عبادتمان توحیدی نخواهد بود.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت رعایت آداب اسلامی را نخستین اصل توحیدیسازی فرازهای مختلف زندگی دانست و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله که تفسیر عمر یازده امام تا بقیه الله الاعظم(عج) است، بهخوبی نظام فکری و عملی واحد و متحد اهل بیت(ع) را تبیین کرده است.
ماندگاری با اشاره به اینکه چون همه اهل بیت(ع) از آن خدا و برای خدا بودند، همچون ۱ نفر در ۱۱ جسم بودند و اگر ۱۲۴ هزار پیامبر نیز یکجا جمع شوند، هیچگاه یکدیگر را تخریب نخواهند کرد، اظهار کرد: بر نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری که به دنبال توحیدیسازی جامعه هستند، لازم است تا از تخریب و توهین به دور باشند.
وی وحدت و اجماع را از مطالبات مهم مردم در این انتخابات برشمرد و افزود: در کسب معرفت باید با احرام و تقید به واجبات و محرمات زندگی توحیدی را در پیش گرفته، در سطوح و بسترهای مختلف زندگی رویه ثابت زیست مؤمنانه را در پیش بگیریم؛ باید حضورمان در انتخابات، رأی و تبلیغاتمان همهوهمه رنگ و بوی توحیدی داشته باشد.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به ایستادن به نماز در پشت مقام ابراهیم توسط حاجیان اشاره و تصریح کرد: امام یکی از مقدمات ضروری رسیدن به معرفت است؛ قطعاً کسی بدون امام به معرفت نمیرسد، چراکه تنها امام است که میتواند انسان و جامعه را از ظلمت محض به سمت نور و هدایت رهنمون کند.
وی با بیان اینکه نابرده رنج گنج میسر نمیشود، اظهار کرد: هرکسی معرفت میخواهد باید تلاش کند و در مسیر کسب معرفت سختی ببیند؛ حضور در صحرای عرفات، تداعیگر هجرت از هوای نفس برای کسب معرفت است.
ماندگاری با بیان اینکه انسان تنها باید در محضر خدا، والدین و معلم افتادگی در پیش گیرد، اظهار کرد: هیچگاه انسان نباید در مقابل ظالمان تواضع کند؛ کسی که ثروتمندی را بهخاطر پولدار بودنش تعظیم کند، دو سوم دینش را از دست میدهد.
وی ورود حاجیان به صحرای مشعر و سرزمین شعور را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی در عین سواد شعور ندارند و برخی در عین بیسوادی مملو از درک و فهم و شعورند، علامت معرفت این است که انسان به حرام شعور پیدا کند و حرمت الهی را نگهدارد؛ اگر انسان فهم و شعور داشته باشد، نزدیک حرام و گناه نمیرود و خود را گرفتار نمیسازد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به برداشتن ریگ و سنگ زدن به نماد شیطان در موسم حج اشاره کرد و ادامه داد: کسی که فهم و معرفت پیدا میکند که شعور مبارزه با شیطان درون و بیرون را داشته باشد، قربانیکردن گوسفند در منا، جلوهای از سربریدن آرزوها و سنگ زدن به هوسهای نفسانی است.
ماندگاری در بخش پایانی سخنان خود عید قربان را عید تقرب به ذات اقدس الهی توصیف کرد و گفت: کسانی که میخواهند به معرفتالله دست یابند، باید با تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، شعور بندگی کسب کرده، با سربریدن آرزوها و سنگ زدن به هوسها و تقصیر، عید قربان که عید تقرب به خداست را درک کند؛ انسانی که به این مرحله برسد، با قرائت قرآن و ذکر مناجات و نماز خواندن، لذتهای بیمانندی را خواهد چشید.
انتهای پیام