کد خبر: 4221578
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱

کتاب «پویایی و گستره اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآنی» منتشر شد

کتاب «پویایی و گستره اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآنی» اثر محمدجواد ابوالقاسمی به‌همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد.

کتاب «پویایی و گستره اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآنی»به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پرتال جامع علوم و معارف قرآن، کتاب «پویایی و گستره اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآنی» اثر محمدجواد ابوالقاسمی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به‌همت نشر این پژوهشگاه در ۳۸۹ صفحه به چاپ رسید.

این کتاب با نگرشی متفاوت به جاودانگی اسلام و فراعصری بودن قرآن به رشته تحریر درآمده است، این اثر با پذیرش پویایی قرآن و جامعیت و گستردگی اسلام، با ادبیات متفاوت، از آن دفاع کرده و در فصل پایانی چارچوب و روش پیشنهاد داده است که علم و دین و عقل در یک تعامل مستمر با همراهی عترت و ولایت قادر به پاسخگویی نیاز‌های مادی و معنوی انسان معاصر می‌باشد.

ساختار اثر

این کتاب در چهار فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «مفهوم‌شناسی اسلام» به بیان مفهوم شناسی واژه اسلام، مفهوم اسلام در روایات و مفهوم اسلام در نگاه برخی از متفکران معاصر اختصاص دارد.

دومین فصل از کتاب حاضر با عنوان «ابعاد و ویژگی‌های اسلام و آموزه‌های قرآنی با نگاه به کارکرد‌های اجتماعی دین» ویژگی‌های اسلام و قرآن در گفتار امام علی(ع)، ویژگی‌های مشترک ادیان ابراهیمی و ویژگی‌های مختص به اسلام را بررسی کرده و ویژگی‌های جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلام و کارکرد‌های اجتماعی و روان شناسانه دین را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «جامعیت و گستره اجتماعی اسلام» ضمن مروری بر دیدگاه‌های عمده در تبیین جامعیت و گستره اجتماعی اسلام، گستره و جامعیت اسلام و پویایی و جامعیت اسلام و آموزه‌های قرآنی در نگاه امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی را شرح داده و پویایی آموزه‌های قرآن و نسبت آن با جامعیت دین اسلام و مناسبات علم، عقل و دین و ارتباط آن با جامیت اسلام و پویایی قرآن را مورد تأکید قرار داده است.

«پویایی، جامعیت و گستره اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآن» عنوان چهارمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن نسبت پویایی قرآن و جامعیت اسلام و پویایی، جامعیت و گستره اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآنی شامل بهره‌مندی از ظرفیت «ولایتِ شریعت» برای استمرار شریعت، بهره‌مندی از عقل و علوم طبیعی، وجود اصول و قوانین کلیِ ناظر بر قوانین اولیه و امامت، ولایت و اختیارات ویژه بیان شده است.

انتهای پیام
captcha