زیارت؛ گنج اصلی مکتب اسلام
کد خبر: 4209287
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰

زیارت؛ گنج اصلی مکتب اسلام

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: زیارت، گنج اصلی حوزه معرفتی، فرهنگی، اجتماعی، و نه تنها میهن اسلامی بلکه مکتب اسلام و و اهل بیت عصمت و طهارت است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در سومین نشست خبری «قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین» که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در جمع مسئولان قرارگاه امروز ۱۹ فروردین‌ماه، در محل سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به‌راستی زیارت، گنج اصلی حوزه معرفتی، فرهنگی، اجتماعی، و نه تنها میهن اسلامی بلکه مکتب اسلام و و اهل بیت عصمت و طهارت است. این جاذبه بی بدیلی که در مضجع شریف حضرت رضا(ع) وجود دارد و در همه ایام سال ما شاهد حضور با شکوه مردم در این آستان مقدس هستیم؛ به‌ویژه در مناسبت‌ها‌ با گستردگی وسیع و آمار بالای حضور زائران را شاهد هستیم. این اتفاق بیانگر این فرصت بی بدیلی است که از جاذبه مکتب اهل بیت و دلبستگی‌ای که آحاد مردم به مکتب ائمه اطهار(ع)، ویژه حضرت رضا(ع) دارند و مسئولیت ما را بیش از گذشته سنگین می‌کند.

وی بیان کرد: ما در موضوع زائران حضرت رضا(ع) شاهد گستردگی هستیم که تنها به کمیت منحصر نمی‌شود. زائران حضرت رضا (ع) از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان را در بردارد که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک، افرادی دارای حرفه‌های مختلف از نخبگان در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری تا افراد متمکن اقتصادی، فقرا، مستمندان و... در بردارد.

گنابادی‌نژاد مطرح کرد: اگر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از حج به عنوان کنگره عظیم اسلامی یاد کردند، باید بگوییم زیارت حضرت رضا(ع) کنگره دوم جهانی جهان اسلام است که زائران در آن حاضر می‌شوند و دو پیام اصلی دارند. نخست آنکه دلبسته اهل بیت(ع) هستند و دیگر آنکه بنا دارند همه حوائج و خواست‌هایشان را با اهل بیت(ع) تعقیب و پیگیری کنند. بنابراین همه ما که در جریان خدمت‌گذاری زائران حضرت رضا(ع) هستیم، باید افتخار کنیم که در این منشور، خادم دلبستگان اهل بیت(ع) هستیم.  

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: بنابر آخرین آمار تا ابتدای امروز 179 هزار و 992 نفر ورودی به مشهد بوده‌اند که از تعداد 10 هزار و 919 نفر از طریق پرواز وارد مشهد شدند، 18 هزار و 421 نفر از طریق خطوط ریلی راه آهن، 31 هزار و 980 نفر از طریق ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای، 111 هزار و 672 نفر نیز با وسیله نقلیه شخصی وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: مجموعه آمار ورودی زائران حضرت رضا(ع) از ۱۵ اسفند تا روز پایان روز گذشته که قریب 33 روز خدمت‌گذاری محسوب می‌شود، ۱۱ میلیون و 127 هزار و 735 نفر هستند. از این تعداد سهم فرودگاه 351 هزار و 68 نفر، سهم راه آهن 616 هزار و 358 نفر، سهم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای 880 هزار و 138 نفر و سهم وسایل نقلیه شخصی جاده‌‌ای 9 میلیون و 280 هزار و 171 نفر بوده است.

گنابادی‌نژاد درباره مجموعه اقامتی استان اظهار کرد: مدت متوسط اسکان در نوروز ۳ بوده است و ظرفیت اسکان اعم از رسمی، موقت و اضطرای که در طی این 33 روز مورد استفاده قرار گرفته است، در مجموع 38 درصد از کل ظرفیت اسکان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. واحدهای رسمی با 53 درصد، واحدهای موقت با 55 درصد، و واحدهای اضطراری با ۲۱ درصد مورد استفاده زائران بودند.

وی از اولویت‌هایی که در تنظیم شبکه مسائل زائران مد نظر بوده است، به موضوع تنظیم بازار و نظارت بر قیمتها و کالاها اشاره و بیان کرد: از مجموعه تخلفات که در این دوره ثبت شده، 3 تخلف عدم درج قیمت و نصب نرخنامه شامل 38 درصد تخلفات، گران فروشی 30 درصد تخلفات، عدم صدور صورتحساب معتبر و فاکتور فروش با 13 درصد تخلفات، بیشترین فراوانی را داشته‌اند.  

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی در خصوص گزارشات دریافتی و شکایت‌های مردمی به مرکز ۱۲۴ استان در این دوره زمانی گفت: بیشترین شکایت‌ها و گزارشات واصله مربوط به مواد خوراکی و غذایی با 20درصد فراوانی، مواد پروتئینی با ۲۰درصد، میوه و سبزیجات با ۱۰ در صد و نان با 11درصد نارضایتی در صدر این گزارشات قرار دارند.

وی ضمن تشکر از کمیته بهداشت و درمان که در ۵ دانشگاه علوم پزشکی استان در جریان خدمت‌گذاری به زائران در مشهد و شهرهای مسیر کار وسیعی را صورت دادند، بیان کرد: در این دوره ۹۰ هزار و 566 بازدید، نظارت و کنترل از مجموعه حوزه وظایفی که دانشگاه‌های علوم پزشکی راجع به ظرفیت‌های حوزه موادغذایی، خدمات، اماکن اقامتی، مراکز درمانی، بهداشتی و عمومی صورت گرفته است. طبق گزارش این کمیته علاوه ۲۰ هزار و ۹۸۴ مورد اعمال قانون شامل اخطار و معرفی به مراجع قضایی و پلمپ در راستای سلامت و ارتقای خدمات زائران صورت گرفته است.

گنابادی‌نژاد ضمن تشکر را از مجموعه تأمین سوخت که کمتر دیده می شوند، اظهار کرد: از 15 اسفند تا 15 فروردین 246 میلیون لیتر مصرف سوخت داشتیم و متوسط مصرف روزانه 7.8 میلیون لیتر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد 9درصد افزایش مصرف سوخت هستیم. 

وی با اشاره به پیش رو بودن تعطیلات عید فطر و چهارمین دوره خدمت زائران نوروز، گفت: از مهم‌ترین مسئله‌هایی که در این روزهای پایانی داریم، موضوع ظرفیت اسکان است که آمادگی حداکثری وجود دارد، همچنین آمادگی برای تامین ارزاق، تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها آمادگی‌ها وجود خواهد داشت، و موضوع دیگر بازگشت است که در کمیته حمل و نقل با آمادگی حداکثری بخش پایانی را هم بتوانیم به خوبی به زائران خدمت‌گذاری داشته باشیم.  

انتهای پیام
captcha