همه در قبال توسعه معارف قرآن در جامعه مسئول هستیم
کد خبر: 4208753
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
حجت‌الاسلام خسروپناه:

همه در قبال توسعه معارف قرآن در جامعه مسئول هستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امر قرآن این‌گونه نیست که تنها معاونت قرآن و عترت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن سازمان تبلیغات متولی آن باشند، بلکه همه مسئولند در توسعه معارف قرآن نقش جدی داشته باشند تا قرآن در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اینکه قرآن در سپهر فرهنگ عمومی گسترش و ترویج داشته باشد، شورای توسعه فرهنگ قرآنی را راه‌اندازی کرد و مدت‌ها این شورا به‌صورت مستقیم زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کرد و اخیراً با تصمیمی که گرفته شد به مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی ملحق شده است که البته همان کارکرد سابق را دارد و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر شورای توسعه قرآنی همچنان پابرجاست.

وی اظهار کرد: اولین جلسه شورای توسعه قرآنی بعد از ملحق شدن به مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی با حضور ریاست جمهوری تشکیل شد و امیدواریم این شورا با قوت بیشتر و فعال‌تر از گذشته عمل کرده و ظرفیت‌های موجود خود را که تاکنون اجرایی نکرده به مرحله اجرا برساند.

خسروپناه تصریح کرد: در مدت فعالیت شورای توسعه قرآنی در این سال‌ها، اسناد متعددی هم در حوزه سیاست‌گذاری و راهبردی و هم در حوزه راهبری و هدایت‌گرایانه برای مؤسسه‌های مختلفی که از فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و مجموعه مراکزی مانند اداره اوقاف و امور خیریه که فعالیت‌های قرآنی مجوز دارند و نیز مراکز مختلف قرآنی مصوب شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص عملکرد این شورا در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی گفت: بنده خللی در بحث سیاستی اعم از سیاست‌های راهبردی و راهبری مشاهده نمی‌کنم؛ مهم آن است که ما بتوانیم برنامه‌هایی عملیاتی تعریف کنیم، برنامه‌هایی مانند برنامه محفل که دو سال از اجرای آن می‌گذرد و در این مدت بسیار مورد توجه و مؤثر واقع شده است، این برنامه حاصل همفکری نهادهای مختلف و رسیدن به این تدبیر عملیاتی است، همچنین اجرای این برنامه در ورزشگاه آزادی بسیار مفید و مؤثر بود.

وی با اشاره به پویش زندگی با آیه‌ها بیان کرد: از دیگر برنامه‌های عملیاتی، طرح زندگی با آیه‌هاست که از سوی سازمان تبلیغات طرح شد و سپس گسترش و توسعه پیدا کرد و سازمان‌های مختلفی در اجرای آن همکاری کردند. بنابراین، آنچه مهم است، تدبیر و برنامه‌ریزی برای اقداماتی است که قرآن در زندگی مردم وارد شود و توسعه قرآنی در بینش، کنش و منش مردم و مسئولان شکل بگیرد.

خسروپناه درخصوص ورود شورا به حوزه‌های تخصصی قرآن مانند حفظ اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام فعالیت‌های تخصصی قرآن را به شورای توسعه قرآنی واگذار کرده و مستقیماً در این موارد ورود نمی‌کند. امر قرآن این‌گونه نیست که تنها معاونت قرآن و عترت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن سازمان تبلیغات متولی آن باشند، بلکه سایر معاونت‌ها، ارگان‌ها و وزراتخانه‌ها مانند معاونت سینمایی و موسیقی وزارت ارشاد نیز باید قرآن را در حوزه فعالیت خود ساری و جاری کنند. بنابراین، همه مسئولند در توسعه معارف قرآن نقش جدی داشته باشند تا قرآن در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز داشته باشد.

گفت‌وگو از مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha