روش‌های تبیین قرآن بروز شود
کد خبر: 4207817
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
حبیب‌الله عزیزی مطرح کرد؛

روش‌های تبیین قرآن بروز شود

رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی در خصوص لزوم بروز بودن روش‌های تبیین قرآن، اظهار کرد: برای تسهیل آموزش قرآن باید به دنبال روش‌شناسی بر اساس آخرین داده‌ها باشیم و اگر متوجه بلد نبودن قرآن‌خوانی دانشجویان شدیم، باید با استفاده از روش‌های نوین این مشکل را حل کنیم.

حبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآن و عترت قمبه گزارش ایکنا از قم، حبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآن و عترت قم در کرسی علمی ترویجی مرجعیت علمی قرآن و وظایف مؤسسات آموزشی قرآنی که شب گذشته ۱۱ فروردین‌ماه در مجتمع شهید آوینی برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری همواه تأکید دارد کسانی هستند که مسلمان نیستند، اما عرب‌زبانانی هستند که به آیات قرآنی استناد می‌کنند و این نشان از آشنایی مردم آن‌ها با قرآن است. همچنین پژوهش‌های میدانی در خصوص نقش مؤسسات صورت نگرفته است که در چه موقعیتی از منظر مرجعیت قرآن هستیم.

ترویج قرآن با روش‌های صحیح و قهرمان‌پروری قرآنی انجام شود

وی با اشاره به بحث ضرورت‌شناسی قرآنی، گفت: بر اساس آیه ۱۸۹ سوره بقره، نیکی نمی‌باشد که هر طور خواستید وارد خانه خدا شوید و بر همین اساس ورود بر مسائل قاعده خاص خود را دارد و باید به روش‌های صحیح ورود کنیم و برای مسئله قرآن همه خواهان انجام کار و هدایت دیگران هستند، پس لازم است که به مسئله ترویج قرآن با روش صحیح ورود کنیم، قرآن ثابت است و متون فراوانی دارد و همواره برای فهم قرآن باید تلاش کنیم. 

عزیزی افزود: برای تسهیل آموزش قرآن باید به دنبال روش‌شناسی بر اساس آخرین داده‌های عملی باشیم، برای مثال اگر دانشجویان دانشگاه قرآنی خوانی بلد نبودند باید روش‌هایمان را به روز کنیم. وظایف موسسات ما در این زمینه، توانمندسازی مدیران با برگزاری دوره‌های مدیریت آموزشی است و اگر در یک موضوع افراد متعدد تصمیم‌گیری کنند به مقصد نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: همچنین در برخی مواقع، برای مدیریت موسسه‌های قرآنی تمرکز کافی وجود ندارد و به دلیل بروز شدن ابزارها، مربیان نیز باید در مسیر بروز شدن حرکت کنند؛ برای استفاده بهتر از این روش‌ها باید افراد با تجربه تولید علم کنند و اندیشمندانی در این زمینه تربیت شوند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآن و عترت قم با اشاره به لزوم ایجاد هم‌افزایی در موسسات قرآنی، اظهار کرد: هم افزایی اجرایی و علمی نهاد‌های مردمی از طریق ارتباطات منظم مانند ارتباط دانشگاه و صنعت باید صورت بگیرد، برای تحقق این امر باید فضای تعاملی تشکیل شود، همچنین برای ایجاد انگیزه برای مدیران باید برنامه‌های تفریحی و ترویجی ترتیب داده شود.

وی گفت: برای تبلیغات بهتر قرآنی باید قهرمان‌پروری قرآنی صورت بگیرد چرا که افراد از کودکی الگوی قهرمانی خود را انتخاب می‌کنند و بر اساس آن بزرگ می‌شوند 

نبود وحدت رویه آموزش قرآن در سنین مختلف

در ادامه کرسی، علیرضا رحیمی، مدیر کل آموزش و پروش استان قم گفت: جهاد تببین صرفا در باب حوزه‌های اقتصادی و سازندگی و علمی نیست، یکی از ابعادش فعالیت‌های قرآنی در سایه انقلاب اسلامی است، انقلاب اسلامی بر اساس گفته رهبر دستاورد‌های زیادی در زمینه‌های مختلف داشته است در زمینه قرآن هم دستاورد‌های بزرگی داشتیم، همچنین در حوزه نظامی نیز دستاوردهاهی زیادی در ساخت اسلحه داشتیم.

علیرضا رحیمی، مدیر کل آموزش و پروش استان قم

وی ادامه داد: دستاور‌های انقلاب باید تببین شود تا امید تزریق شود، کار در حوزه قرآن بسیار انجام شده است به طوری که امروزه به هدف‌گذاری ده میلیون حافظ قرآن رسیدیم، که نشانه پیشرفت است، اما اشکالاتی نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها نبود وحدت رویه آموزش قرآن در سنین مختلف است، در حال حاضر هر موسسه سعی می‌کنند روش خود را تدریس کند که قابل تسریع به کل جامعه نیست. 

کم‌کاری در زمینه تشنه‌سازی کودکان نسبت به قرآن

رحیمی بیان کرد: همچنین در زمینه ایجاد تشنه‌سازی برای قرآن کم‌کاری وجود دارد که البته در کل نظام تعلیم و تربیت این خلا وجود دارد. باید انگیزه‌های درونی کودکان را تحریک کنیم تا کودکان انس بیشتری با قرآن بگیرند. همچنین یکی از خلا‌های بزرگ موسسات قرآن، معرفی نکردن خود کتاب قرآن است، یعنی باید ابعاد و هدف‌های قرآن در زندگی انسان تبیین شود، همانطور که خود قرآن در سوره بقره معرفی شده است.

وی در پایان گفت: امروزه روی مباحث علمی قرآن باید مانور بیشتری داده شود چرا که معجزات علمی قرآن بسیار است و به جای آموزش صرف قرائت باید به سمت درک و تببین علمی قرآن برویم، همچنین اتحادیه قرآن باید اختیارات بیشتری داشته باشد و تقسیم کاری برای موسسات قرآنی صورت دهد و آن‌ها را تخصصی کند چرا که امروزه علوم تخصصی شده‌اند و در قرآن هم مباحث قرانی باید تخصصی شوند تا بهره‌وری بالاتر رود.

انتهای پیام
captcha