کد خبر: 4207689
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

کم کاری مؤسسات پژوهشی و مدعیان دینداری در زمینه مرجعیت قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی گفت: قرآن در جامعه، محجور است چرا که قرآن مرجع نشده است و این نشانگر درست کار نکردن مؤسسات پژوهشی در بحث مرجعیت قرآن است. اگر مهجوریت قرآن رخ بدهد و به مرجعیت نرسد بدلیل قصور مدعیان دینداری در ترویج قرآن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادق زمانی مشاور عالی مدیریت حوزه‌های علمیه کشوربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صادق زمانی، مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در کرسی تروجی علمی «مرجعیت علمی قرآن و وظایف موسسات پژوهشی» که شامگاه 10 فروردین‌ماه در مجتمع شهید آوینی برگزار شد، گفت: قرآن در جامعه، محجور است چرا که قرآن مرجع نشده است که نشانگر درست کار نکردن مؤسسات پژوهشی در بحث مرجعیت قرآن است. اگر مهجوریت قرآن رخ بدهد و به مرجعیت نرسد بدلیل قصور مدعیان دین‌داری در ترویج قرآن است.
 
وی افزود: قرآن کتاب مصون از تحریف است چیزی که در دیگر ادیان وجود ندارد، برای مثال انجیل را ۴ نفر نوشتند که هر کدام یک بخشی را نوشتند، یک نفر از آن‌ها نصیحت حضرت عیسی(ع)، فرد دیگر سیره زندگی حضرت عیسی(ع)، فرد سوم وحی‌های حضرت و فرد آخر هم خاطرات اطرافیان حضرت عیسی (ع) را نوشت؛ که نشانگر الهی نبودن کتاب انجیل است.
 
زمانی با اشاره به دیگر ادیان الهی، اظهار کرد: جریان اوسطا معجونی از اندیشه‌های توحیدی و دوگانه پرستی است که نقاقض دارد. در واقع تمام بشریت به جز مسلمانان از کتاب الهی محروم هستند. همچنین قرآن جزئی از ثقلین است و اگر بخواهد ثقل اکبر باشد، باید به مرجعیت برسد که متاسفانه در حال حاضر نیست.

درس گرفتن از قصص قرآن و نگاه حداکثری به مرجعیت قرآن

وی بیان کرد: قرآن تنها نسخه شفابخش درد‌های جامعه بشری همچون جنگ و فقر است، اما بعضی گمان می‌کنند که قرآن فقط برای برخی از درد‌ها شفا است، در حالی که قرآن به معنای کامل بودن می‌باشد، چرا که اگر قرآن جامع نباشد یعنی محجور است که آنگاه مرجعیت قرآن هم زیر سؤال می‌رود. پس لازم است برای مرجعیت قرآن کار‌های پژوهشی انجام شود که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر کار‌هایی در این حوزه انجام نشده است.
 
زمانی با اشاره به قلمرو مرجعیت قرآن، ادامه داد: باید دید که قلمرو دین تا کجاست؟ آیا انبیا فقط برای بیان روایت آمده‌اند و در قبال تضمین سعادت بشر هیچ مسئولیتی ندارند؟ در این خصوص دو نگاه حداقلی و حداکثری وجود دارد، نگاه حداقلی قائل به این است که قرآن صرفا در حوزه احکام، اخلاق و عقاید است، ولی نگاه حداکثری تمام دانش‌های لازم را در قرآن جست‌وجو می‌کند.
 
وی درباره ظرفیت‌های قرآن کریم برای مرجعیت گفت: استدلال‌های قرآن کریم در احادیث ذکر شده است که یعنی مجموعه منبع در اختیار ما قرار داده است، همچنین قرآن دارای قصص است که بسیاری از آیات آن در قالب همین قصص هاست که کم‌تر مورد استفاده قرار گرفته و لازم است که ما از این آیات و قصص درس بگیریم.

قرآن معیار و محور تمامی علوم کشور باشد

زمانی ادامه داد: دردر علم اقتصاد و سیاست کشور نمی‌توانیم قرآن را پیدا کنیم، ما باید بتوانیم در علوم کشور اولویت را قران قرار دهیم. همچنین واقعیت و پاسخگویی بنیان هر علمی است، در قرآن باید بیشترین پاسخ‌ها وجود داشته باشد و به نوعی قرآن معیار و محور برای پاسخگویی به علوم قرار گیرد.
 
وی در پایان با شمردن برخی از راهکار‌ها در حوزه مرجعیت قرآن، اظهار کرد: در نظام آموزشی حوزه علمیه، حفظ قرآن اعم از ترتیبی و موضوعی باید رسمی و الزامی شود زیرا زمانی که فقیه مجتهد شود، اگر حافظ قرآن نباشد، استفاده به جا از آیات را فراموش می‌کند، همچنین باید از قصص و موعظه‌های قرآن نیز استفاده درستی شود.
انتهای پیام
captcha