گناه، بلا و گرفتاری را در جامعه افزون می‌کند
کد خبر: 4205401
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
حجت‌الاسلام‌ رفیعی:

گناه، بلا و گرفتاری را در جامعه افزون می‌کند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه بیشتر مصیبت‌هایی که انسان در دنیا گرفتار می‌شود به‌خاطر خطاها و گناهانی است که خود مرتکب شده است، گفت: ترک امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و عدم یاری از مظلوم از گناهانی است که بلا و گرفتاری را در جامعه افزون می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در سخنرانی معارفی روز گذشته، 23 اسفندماه که در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، ضمن تبیین فراز‌هایی از آیه ۴۱ سوره روم، با بیان اینکه در روایات اسلامی بر قرائت سوره روم در شب‌های قدر سفارش زیادی شده است، اظهار کرد: در بسیاری از مواقع فساد و حوادثی که در دنیا صورت می‌گیرد به‌خاطر خطا‌ها و گناهانی است که از سوی انسان روی می‌دهد.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از برجسته‌ترین حوادث عالم اعم از جنگ‌ها، حوادث غیرطبیعی و لطمه به محیط زیست ادامه داد: در بسیاری از مواقع فراگیری گناه نعمتی را دور، بلایی را بر جامعه عارض یا از اجابت دعا جلوگیری و حتی آبروریزی‌ها را در جامعه گسترش می‌دهد.
 

احسان و اطعام به فقرا عمر را طولانی می‌کند

 
رفیعی به فراز‌هایی از آیات قرآن اشاره و با تأکید بر اینکه اگر با هر گناه مردم با ایشان برخورد می‌شد، یک نفر بر روی کره زمین باقی نمی‌ماند، اظهار کرد: بدون تردید تمام گناهان انسان در این دنیا آثاری دارد و گاهی فساد در خشکی و دریا نمود می‌یابد؛ فساد‌هایی که در جهان شکل می‌گیرد در برخی از مواقع آثار گناهان و در برخی از مواقع برای آزمون و ارتقای درجه انسان است.
 
وی با بیان اینکه بیشترین مصیبتی که انسان در دنیا می‌بیند به‌خاطر خطا‌ها و گناهانی است که خود مرتکب آن شده است، حبط و نابودسازی عبادات را از جمله آثار گناهان دانست و تصریح کرد: یک خطا و گناه هرچند در ظاهر کوچک باشد می‌تواند آثار بسیار بزرگی داشته باشد.
 
سخنران محفل معارفی حرم مطهر مرگ زودرس را از دیگر آثار گناهان دانست و گفت: برخی از انسان‌ها به خاطر گناه از عمر طبیعی باز می‌مانند، همانطور که احسان و اطعام به فقرا عمر انسان را طولانی می‌کند، گناه و ظلم نیز عمر را کوتاه و برکت را از زندگی دور می‌سازد.
 
وی با اشاره به آیه شریفه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»، ادامه داد: بین گناه و آثار آن ارتباط مستقیمی وجود دارد، فساد در خشکی و دریا بخاطر کار‌هایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ با این کار خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمال انسان را به آنان بچشاند، شاید به سوی حق بازگردند.

 

گناه حافظه انسان را ضعیف و روان را به‌هم می‌ریزد

 
رفیعی سیاهی قلب و به‌هم ریخته‌شدن روان انسان را از دیگر آثار گناه برشمرد و ابراز کرد: تقوا و ایمان حافظه را قوی می‌کند و افرادی که خود را گرفتار و بنده گناه می‌سازند، فراموشکار و حافظه‌شان ضعیف می‌شود.
 
وی محرومیت از خیر و نیکی و سلب توفیق عبادت و زیارت ائمه اطهار(ع) را از دیگر آثار گرفتاری انسان در گناه دانست و گفت: شکل‌گیری بیماری‌های جدید تحت تاثیر گناهان جدیدی است که انسان و جامعه بدان دامن می‌زنند؛ اگر نوع ارتباطات انسان به سمت گناه سوق یابد، بیماری‌ها جدید و فراگیر خواهند شد.
 
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: عمل شیعه واقعی باید همتراز و همسو با سیره اهل بیت علیهم السلام باشد، کوتاهی در عمل به واجبات، از جمله پرداخت خمس و زکات و عدم رعایت حق الناس از جمله اعمالی است که انسان را از حضور و درک محضر امام(ع) محروم می‌سازد.
 
رفیعی در بخش پایانی سخنان خود به فراز‌هایی از باب آثار گناهان مرحوم مجلسی در کتاب بحارالنوار اشاره نمود و یادآور شد: ترک امر به معروف و نهی از منکر و عدم یاری از مظلوم از جمله گناهانی است که بلا و گرفتاری را در جامعه زیاد می‌سازد.
انتهای پیام
captcha