امنیت ملی مهم‌ترین اصل در ثبات سیاسی و استقلال یک کشور است
کد خبر: 4204344
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
قائم‌مقام اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه:

امنیت ملی مهم‌ترین اصل در ثبات سیاسی و استقلال یک کشور است

مرتضی اشرافی با تأکید بر اینکه امنیت ملی مهم‌ترین اصل در ثبات سیاسی و استقلال یک کشور با یک واحد سیاسی است، گفت: بقای هر کشور، تمامیت ارضی و ثبات و استمرار حکومت آن بستگی به امنیت ملی آن کشور دارد.

مرتضی اشرافی، قائم مقام اندیشکده مطالعات راهبردی کریمهبه گزارش ایکنا از فارس، مرتضی اشرافی، قائم مقام اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه، امروز، 19 اسفندماه در پیش‌نشست همایش ملی «نقش اطلاعات در دفاع مقدس» که در شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه امنیت همان دغدغه تاریخ‌مندتر از جامعه‌ای بوده که بشر در آرزوی نیل به قدرت توأمان با امنیت بدان سامان داد، گفت: وجود وضع طبیعی توماس هابز در عصر ماقبل اجتماع، تداعی‌گر ظرفیت‌های آدمی در بروز واکنش‌های ساختارزا در امتداد دغدغه‌های امنیتی بوده است.

وی اضافه کرد: امنیت در روابط بین‌الملل به‌عنوان کالای ارزشمند مطرح بوده و به‌گونه‌ای که برخی از اندیشه‌گران، روابط بین‌الملل را چنین تعریف کرده‌اند که تلاش واحدهای سیاسی برای افزایش توانمندی‌ها و امکاناتشان جهت رسیدن به سطح و وضعیتی که خود را ایمن از لطمه‌های ناشی از عملکرد سایر بازیگران در عرصه بین‌الملل بیابند.

عضو هیئت علمی مدعو گروه حقوق و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان اینکه موضوع امنیت از لحاظ سطوح به امنیت فردی، امنیت گروهی، امنیت ملی و بین‌المللی و ابعاد متنوعی همچون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و... تقسیم می‌شود، بیان کرد: امنیت ملی، مهم‌ترین اصل در ثبات سیاسی و استقلال یک کشور با یک واحد سیاسی است، زیرا بقای هر کشور، تمامیت ارضی و ثبات و استمرار حکومت آن بستگی به امنیت ملی آن کشور دارد.

عضو ارشد اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه در ادامه به سیر تحولات تهدیدات امنیتی در کشور و خاصه جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد و افزود: تهدید نسبت به امنیت ملی عبارت از یک عمل یا یک سلسله حوادث است که در طی زمان کم یا بیش کوتاه، کیفیت زندگی ساکنان یک کشور را شدیداً تهدید می‌کند یا دامنه اختیار یک حکومت یا کشور یا واحدهای خصوصی متعلق به یک کشور را در انتخاب سیاست مقتضی به شدت به مخاطره می‌اندازد.

اشرافی بیان کرد: در این چند دهه که از حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌گذرد، کشور همواره با تهدیدات داخلی و خارجی فراوانی روبه‌رو بوده و قطع به یقین با هوشیاری و در صحنه‌ بودن کنشگران و مدافعان این عرصه‌ها، کمترین صدمات را در زمینه‌های تهدیدی اعم از سخت و نرم متحمل شده‌ایم.

وی اظهار کرد: در دفاع مقدس هم همین موضوع همواره مطرح و واحدهای اطلاعات عملیات در خطوط مقدم و به‌عنوان چشم و گوش فرماندهان در به نتیجه‌ رسیدن بسیاری از عملیات‌های انجام شده، نقش مؤثر و شاخصی داشته‌اند که جا دارد در این زمینه، در قالب طرح‌های پژوهشی مبسوط و علمی، دستاوردهای این عزیزان را به جامعه علمی و نخبگانی معرفی کرد.

اشرافی بیان کرد: تهدیدهای امنیت ملی را می‌توان به داخلی و خارجی تقسیم کرده و برای تهدیدهای داخلی 20 قلمرو و برای تهدیدهای خارجی 12 مصداق ذکر کرد. به‌طور مثال از تحریکات استقلال‌طلبانه قومی و ادعاهای مرزی، آشوب‌ها و اقدام‌های براندازانه علیه حکومت، بحران هویت و شیوع برخی جرایم مانند قاچاق گسترده مواد مخدر، می‌توان به ترتیب به‌عنوان تهدیدهای علیه تمامیت ارضی، نظام سیاسی و جامعه نام برد.

این مدرس دانشگاه در تبیین علمی از مسئله امنیت به‌عنوان مبانی نظری این نشست، به بیان تئوری‌های برخی از نظریه‌پردازان علوم سیاسی پرداخت و گفت: آن‌ها با تقسیم تهدیدهای امنیت ملی به داخلی و خارجی، از تهاجم نظامی، مداخله نظامی برای کمک به شورشیان و مخالفان داخلی، توطئه یا دسیسه برای نفوذ و تدارک کودتا، براندازی با حمایت از افراد و گروه‌های ناراضی علیه حکومت مستقر، عملیات پنهان سیاسی (تطمیع دولتمردان، فعالیت تبلیغی مخفی و ترور رهبران کشور) و تبلیغات خارجی علیه حکومت، به‌عنوان تهدیدهای خارجی علیه امنیت ملی نام برده و استفاده از جنگ چریکی، تهدیدهای اقتصادی، اجتماعی و درگیری‌های قومی را به‌عنوان تهدیدهای داخلی علیه امنیت ملی ذکر کرده‌اند.

وی بیان کرد: امنیت میان کشورها در جهان سوم، بیش از پیش مبتنی بر امنیت در داخل این کشورهاست. این مسئله به‌خصوص وقتی که تهدیدهای احتمال، ویژگی فراملی داشته باشند، آشکارتر است و این تهدیدهای امنیتی به شکل‌های بسیاری مختلفی است، اما همه آن‌ها ثبات و قدرت رژیم‌های موجود را تهدید می‌کنند و دفاع مقدس ما در هشت سال جنگ تحمیلی، الگوی عملیاتی و عملی بسیار خوبی برای استخراج داده‌های دانشی در این زمینه و انگاره‌ای مدون برای نسل حاضر و نسل‌های آتی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha