استغفار و صدقه دو عامل تطهیر انسان از آلودگی‌های نفس است
کد خبر: 4203445
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
حجت‌الاسلام فرحزاد:

استغفار و صدقه دو عامل تطهیر انسان از آلودگی‌های نفس است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ماه رجب و شعبان را ماه توبه، استغفار و ماه تطهیر نفس و رهایی از پلیدی‌ها توصیف کرد و گفت: درک رمضان و ورود به میهمانی خدا در گرو پاک‌ شدن انسان از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها با استغفار و صدقه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه در سخنرانی محفل معارفی که شب گذشته 13 اسفندماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، ضمن اشاره به آثار و برکات ذکر صلوات اظهار کرد: برپایی جلسات، گردهمایی و اجتماعات مؤمنانه دارای اهمیت زیادی است و هر جلسه‌ای که بدون ذکر نام و یاد الهی شروع شود، ناتمام خواهد ماند.

وی با بیان اینکه در مبانی دینی بر پرهیز از افراط‌ و تفریط در امورات زندگی تصریح شده است، ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «انسان جاهل را جز در افراط‌ و تفریط نمی‌بینید.»

فرحزاد ضمن اشاره به آیات ۴۱ و ۴۲ سوره احزاب «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا* وَسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأَصِیلًا»، افزود: یاد خدا بودن و ذکر صلوات بر محمد و آل محمد صلی‌الله علیه و آله، یکی از چیز‌هایی است که آیات قرآن بر زیاده‌روی در آن تأکید کرده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بیان کرد: کسی که غرق در خدا شود، تمام افعال و کردارش می‌شود انعکاسی از صفات الله و کارش کار خدایی خواهد بود و ذات اقدس الهی هوای این فرد را در تمام احوالات خواهد داشت.

فرحزاد به روایت‌های صلوات و تصریح بر زیاد صلوات فرستادن اشاره کرد و گفت: هر جلسه‌ای که یاد خدا در آن صورت نگیرد و ذکر صلوات در آن فرستاده نشود، باعث حسرت و پشیمانی شده، به غفلت، بطالت، گناه و معصیت خواهد گذشت.

وی با اشاره به اینکه ماه شعبان ماه خدا و پیامبر اعظم(ص) است و در این ماه رحمت و خشنودی الهی پوشش داده شده است، اظهار کرد: ماه رجب و شعبان ماه توبه و استغفار و ماه تطهیر نفس و رهایی از پلیدی‌های نفس است. درک رمضان و ورود به میهمانی خدا در گرو پاک شدن انسان از آلودگی‌ها و ناپاکی‌هاست، بنابراین همانطور که بدون وضو نمی‌توان وارد نماز شد، ورود به میهمانی خدا نیز نیازمند تطهیر روح و جسم با استغفار، طلب مغفرت و صدقه است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های انسان بهشتی گفت: انسان بهشتی به کسی آزار نمی‌رساند، آخرت وادی برداشت آثار محصولاتی است که آدمی در دنیا می‌کارد.

وی به روایتی نبوی در مذمت اذیت و آزار والدین و بی‌احترامی به مسجد اشاره کرد و ادامه داد: پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «ملعون است، ملعون است کسی که پدر و مادر خود را نافرمانى کند و آزارشان رساند؛ ملعون است، ملعون کسى که احترام مسجد را نگه ندارد.»

فرحزاد یادآور شد: خداوند متعال می‌فرماید در مواجه با بندگان صالح از علمم صرف نظر و تنها به حرفی که از زبان بندگانم درباره کسی که از دنیا رفته بیان می‌شود، بسنده کرده و مبتنی بر آن قضاوت خواهم کرد.

وی به روایتی از پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: از حضرت در مورد خانمی که از صبح تا شب در حال عبادت است؛ اما در خانه اخلاق تندی دارد و با زبانش همسایه‌ها را اذیت می‌کند، سؤال شد و رسول‌الله(ص) فرمودند: «در این عبادت هیچ خیری نیست و این فرد در آتش دوزخ جای دارد، چراکه بداخلاقی تمام ثواب اعمال انسان را، چون آتش می‌سوزاند.»

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به آیه ۲۰۱ سوره اعراف «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ» تصریح کرد: وقتی شیطان به انسان هجوم می‌برد و بر آتش وجودش می‌دمد، تا او را عصبانی کند، در این لحظه باید به خدا پناه برد، چراکه یاد خدا آبی بر آتش خشم انسان است.

فرحزاد در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به آثار خوش‌اخلاقی یادآور شد: پیامبر اسلام با خوش‌اخلاقی عالم را دل‌شیفته خود کردند، خوش‌اخلاقی سرچشمه تمام خوبی‌هاست و کسی که خوش‌اخلاق باشد در مسیر بهشتی شدن قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha